اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کاهش صادرات گیلان در 6 ماه نخست سال جاری

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه غلات، گوشت و روغن عمده کالاهای وارداتی به استان بوده‌اند، گفت: صادرات در گیلان طی 6 ماهه نخست به لحاظ وزنی و ارزش دلاری کاهش‌یافته است.

کاهش صادرات گیلان در 6 ماه نخست سال جاری

ابوالقاسم یوسفی نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به عملکرد حوزه صادرات گمرکات گیلان در ۶ ماهه نخست امسال اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی از گمرکات استان گیلان معادل ۲۵۲ هزار و ۳۳۱ تن و به ارزش ۹۴۳ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۱۸۱ دلار بوده است.

وی با مقایسه میزان صادرات ۶ ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته افزود: میزان صادرات طی این ۶ ماه از لحاظ وزنی ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۱۲ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان گیلان با بیان اینکه عمده‌ترین کالاها در محصولات صادراتی مربوط به فصل سبزیجات بوده، افزود: در این محصولات که ۱۹ درصد وزنی و ۲۱ درصد ارزش دلاری داشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد به لحاظ وزنی و ۵۷ درصد ازلحاظ دلاری افزایش داشته‌ایم. 

یوسفی نژاد با اشاره به سهم 16 درصدی وزنی و 25 درصدی میوه‌ها از کل صادرات گیلان بیان کرد: در این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 31 درصد به لحاظ وزنی و سه درصد به لحاظ دلاری کاهش داشتیم.

وی همچنین با اشاره به میزان صادرات نمک، گوگرد خاک، سنگ، گچ و آهک و سیمان نیز تصریح کرد: این فصل با اختصاص 14 درصد وزنی و یک درصد دلاری از کل صادرات گیلان نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد به لحاظ وزنی و 33 درصد به لحاظ دلاری با همراه بوده است.

ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به صادرات محصولات سرامیکی با اختصاص 13 درصد وزنی و سه درصد ارزش دلاری از کل صادرات گیلان گفت: در این شاخص نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد به لحاظ وزنی و 27 درصد به لحاظ ارزش دلاری کاهش داشته‌ایم.

یوسفی نژاد با بیان اینکه صادرات استان عمدتاً به کشور روسیه با 39 درصد وزنی و 45 درصد دلاری بوده، خاطرنشان کرد: گیلان به کشورهایی نظیر آذربایجان با 39 درصد وزنی و 30 درصد دلاری، قزاقستان با پنج درصد وزنی و سه درصد دلاری، گرجستان با هفت درصد وزنی و سه درصد دلاری، افغانستان با سه درصد وزنی و سه درصد دلاری، عراق با چهار درصد وزنی و 10 درصد دلاری صادرات داشته است.

وی همچنین با اشاره به رتبه گمرکات استان در کشور در صادرات قطعی افزود: در صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی گمرک آستارا در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با سایر گمرکات کشور ازلحاظ وزنی رتبه‌ 32ام و ازلحاظ ارزش دلاری رتبه 26ام را نسبت به 108 گمرک کشور به خود اختصاص داده است.

ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به رتبه‌بندی سایر گمرکات استان گیلان بیان کرد: گمرک بندر انزلی از لحاظ وزنی در رتبه 60ام و از لحاظ ارزش دلاری در رتبه 48ام و گمرک منطقه آزاد حسن رود از لحاظ وزنی در رتبه 86ام و ازلحاظ ارزش دلاری در رتبه 85ام در مقایسه با سایر گمرکات قرار دارند.

 یوسفی همچنین با اشاره به صادرات چمدانی در 6 ماهه نخست 98 افزود: میزان صادرات چمدانی از گمرکات استان گیلان معادل هفت هزار و 756 تن و به ارزش بالغ‌بر 200 میلیون و 21 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل ازلحاظ وزنی و ارزش دلاری رشد چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به میزان واردات استان از گمرکات نیز خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست امسال میزان واردات قطعی از گمرکات گیلان معادل 658 هزار و 574 تن بوده که 519 میلیون و 88 هزار و 430 دلار ارزش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازلحاظ وزنی 13 درصد کاهش و ازلحاظ ارزش دلاری دو درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات استان گیلان عمده‌ترین کالاهای وارداتی به گمرکات استان گیلان را شامل غلات دانست و گفت: این میزان از واردات 46 درصد به لحاظ وزنی و 16 درصد به لحاظ دلاری از کل واردات استان را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد به لحاظ وزنی کاهش و پنج درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش داشته‌ایم.

یوسفی نژاد با اشاره به واردات گوشت و احشای خوراکی طی 6 ماه نخست امسال از گمرکات استان تصریح کرد: این نوع واردات یک درصد وزنی و 12 درصد ارزش دلاری از کل واردات را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد به لحاظ وزنی و 16 درصد به لحاظ ارزش دلاری کاهش داشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به واردات چوب و تخته و با بیان اینکه این نوع از کالاها 22 درصد وزنی و 10 درصد ارزش دلاری از کل واردات استان را به خود اختصاص داده، گفت: واردات چوب در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ازلحاظ وزنی 15 درصد و ازلحاظ ارزش دلاری 9 درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به واردات آهن‌آلات افزود: واردات آهن‌آلات چهار درصد وزنی و چهار درصد ارزش دلاری از سهم کل واردات را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 86 درصد به لحاظ وزنی و 82 درصد به لحاظ دلاری کاهش‌یافته است.

یوسفی نژاد همچنین با اشاره به واردات چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی یا فرآورده‌های حاصل از تفکیک آن‌ها بیان کرد: چربی‌های خوراکی آماده و موم‌های حیوانی 14 درصد وزنی و 15 درصد ارزش دلاری از کل واردات استان را به خود اختصاص داده و از گمرک حسن رود واردات قطعی شده و در مدت مشابه سال قبل آمار مذکور منفی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری عمده واردات از گمرکات گیلان به واردات کالاهای اساسی ازجمله غلات، گوشت و روغن اختصاص‌یافته، گفت: کالاهای وارداتی عمدتاً از کشورهای مبدأ روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، گرجستان، ژاپن، ایتالیا، ترکیه و اکوادور بوده‌اند.

ناظر گمرکات استان گیلان همچنین با اشاره به رتبه گمرکات استان در کشور در واردات قطعی تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال گمرک بندر انزلی ازلحاظ وزنی در رتبه چهارم و ازلحاظ ارزش دلاری در رتبه 14ام، گمرک آستارا ازلحاظ وزنی در رتبه 12ام و ازلحاظ ارزش دلاری در رتبه 23ام و گمرک منطقه آزاد حسن رود ازلحاظ وزنی در رتبه 17ام و ازلحاظ ارزش دلاری در رتبه 26 ام در مقایسه با سایر گمرکات قرار دارند.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول