اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آغاز پایش‌ پرندگان مهاجر در مازندران/ نگهداری جوجه و زمان تخلیه آن به درازا نکشد

مدیرکل دامپزشکی مازندران از آغاز پایش‌ پرندگان مهاجر خبر داد و گفت: سرد شدن هوا موجب بروز و تشدید برخی بیماری‌ها می‌شود که توصیه ما به‌ویژه به مرغداران این است تمهیدات لازم در ارتباط با تامین نیاز حرارتی و همچنین تامین خوراک و نهاده‌ها را بیندیشند.

آغاز پایش‌ پرندگان مهاجر در مازندران/ نگهداری جوجه و زمان تخلیه آن به درازا نکشد

سیدحسین رضوانی امروز درباره وضعیت بیماری‌های دامی در استان مازندران باتوجه به آغاز فصل پاییز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: در ارتباط با بیماری تب خونریزی‌دهنده کنگو مشکلی نداشتیم که باتوجه به تغییر دمای هوا جای نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه گزارشی از ابتلای بیماری تب‌برفکی در دام‌های استان نداشتیم، افزود: تزریق واکسن نیز در حال انجام بوده که در اختیار بخش‌های دولتی و خصوصی قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: سرد شدن هوا موجب بروز و تشدید برخی از بیماری‌ها می‌شود که باتوجه به این شرایط توصیه ما به‌ویژه به مرغداران این است تمهیدات لازم در ارتباط با تامین نیاز حرارتی و همچنین تامین خوراک و نهاده‌ها را بیندیشند.

این مسؤول با تأکید بر اینکه جوجه‌ریزی با تراکم کمتر در واحدهای مرغداری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: همچنین نگهداری جوجه و زمان تخلیه آن خیلی به درازا نکشد.

رضوانی با بیان اینکه رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای بسیار مهم است، تصریح کرد: گزارش‌هایی در ارتباط با ابتلای بیماری نیوکاسل در طیور بومی داریم که با سرد شدن هوا احتمال ابتلا در طیور صنعتی وجود دارد که باید مرغداران و دامداران بحث بیمه را جدی بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در این زمان از سال در استان مازندران، اظهار کرد: با همکاری محیط زیست بحث رصد و پایش را در دستور کار خود داریم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: لازم است پرورش طیور بومی از جمله اردک‌ها در کنار پرندگان مهاجر نباشند؛ که با توجه به احتمال بروز آنفلوآنزا پرورش اردک در مزارع شالیزاری اطراف واحدهای پرورش مرغ با نگاه اقتصادی ممنوع است به این دلیل که احتمال بروز آلودگی وجود دارد.

رضوانی یادآور شد: اگر احیانا تلفاتی داشتیم باید به همکاران دامپزشکی در سراسر استان اطلاع دهند چراکه احتمال بروز بیماری جدید وجود دارد.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین موضوع در این شرایط هماهنگی و همکاری محیط زیست و دامپزشکی است که درحال انجام است و امیدواریم سال بدون مشکلی را سپری کنیم.

انتهای پیام/86034/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول