اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اختصاص 80 میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری سمنان

استاندار سمنان گفت: امسال 80 میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری این استان اختصاص یافت.

اختصاص 80 میلیارد تومان به طرح‌های آبخیزداری سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی استان سمنان اظهار کرد: کمتر از یک درصد از مساحت کل استان سمنان را آبخوان‌ها تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه استان سمنان ازنظر منابع آبی فقیر بوده و بر اساس آمار نیاز است تا برای رفع چالش کم‌آبی اقدام شود، ادامه داد: اهمیت آب موجود در این استان باید برای تمام دستگاه‌های اجرایی مشخص شده باشد.

استاندار سمنان اضافه کرد: از زمان حضور در این استان، یکی از اولویت‌های جدی ما استفاده بهینه از آب بوده است و تأمین کسری منابع آب و ساماندهی آنها نیز در دستور کار قرار گرفت.

آشناگر با بیان اینکه حدود ۷۵۷ قنات در استان سمنان وجود دارد که بالغ‌بر ۷۶ میلیون مترمکعب آب‌دهی دارند، ادامه داد: در سه سد این استان، بالغ‌بر ۴۲ میلیون مترمکعب آب در حال حاضر ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه درمجموع یک‌نهم آب‌های موجود در استان سمنان در قنات‌ها و پشت سدها وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر سه هزار و ۵۹۲ چاه عمیق با برداشت ۷۲۹ میلیون مترمکعب آب در این استان در حال استفاده است که می‌توان گفت بیشتر حجم مصرف آب در استان در این بخش صورت می‌گیرد.

وجود ۳۵۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در استان سمنان

استاندار سمنان با بیان اینکه ۳۵۰ میلیون مترمکعب روان‌آب در این استان وجود دارد که بهره‌برداری مناسبی از آن صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: متوسط برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی در استان سمنان با میانگین ۷۷ درصد، نسبت به میانگین کشوری بسیار بالاتر است.

آشناگر با اشاره به اینکه نیاز است تا کارها و اقدامات موجود و همچنین اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌صورت ویژه و جدی در استان سمنان دنبال شود، تأکید کرد: جلوگیری از سیل، شست‌وشوی خاک و کمک به ذخیره آب در این استان از مزایای مؤثر و مطلوب اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه‌های قابل‌تعریف در استان سمنان باید پروژه‌های آبی باشد؛ چراکه توسعه این استان منوط به تأمین آب است، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان سالانه باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد و طی تفاهم با سازمان جنگل‌ها، در این زمینه اعتبارات مطلوبی در نظر گرفته شود.

استاندار سمنان افزود: طرح‌های تغذیه مصنوعی برای کمک به آبخوان‌های این استان یکی دیگر از کارهای بسیار مفید بوده و بازدهی بسیار جدی خواهد داشت و نیاز است تا به‌صورت جدی پیگیری و اجرا شود.

احتمال وقوع سیلاب در دو میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی سمنان

آشناگر گفت: در دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد که با هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، بالغ‌بر ۷۲۴ هزار هکتار تحت اجرای طرح‌های آبخیزداری قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ به میزان ۴۰‌ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در نظر گرفته شده بود که این میزان در سال جاری به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ۲۰ میلیارد تومان آن طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت.

استاندار سمنان عنوان کرد: اجرای ۱۳۰ بند خاکی ۲۰ میلیون مترمکعب آب را در این استان ذخیره کرده است که می‌توانیم با اجرای این طرح‌های کوچک، به موفقیت‌ها و گام‌های بزرگ و ماندگار دست پیدا کنیم.

آشناگر با بیان اینکه احیای قنوات یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید به‌صورت ویژه بر آن‌ تمرکز داشته باشیم و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شود، اظهار کرد: باید از ظرفیت و اعتبارات بسیج سازندگی برای احیای قنوات و اجرای این طرح‌ها به‌صورت مطلوب استفاده شود.

وی بیان کرد: استفاده از توان تشکل‌های کشاورزی و همچنین تجارب موفق استان‌هایی که در احیای قنوات، خاستگاه این موضوع هستند، می‌تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار تأثیرگذار باشد و به ما کمک کند.

لزوم مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری 

استاندار سمنان افزود: مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های مرتبط با آب در این استان، می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد که باید در این راستا گام برداریم.

آشناگر با بیان اینکه از پروژه‌های کوچک آبی در استان کویری سمنان باید حمایت کرد و به آن توجه داشت و برای افزایش و تقویت آن گام برداشت، ادامه داد: شهرداری‌های این استان، مطلقاً بدون هماهنگی اجازه هیچ‌گونه عملیات عمرانی و تخلیه نخاله و زباله‌ها در محدوده سدها را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای نگهداری پروژه‌ها در استان سمنان نداریم، اضافه کرد: در بخش پروژه‌های مرتبط با منابع آب به دلیل اینکه این منابع بسیار حیاتی هستند، باید برنامه‌های ویژه برای نگهداری آنها داشته باشیم.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: بحث ضرایب تعدیل و نگرانی کشاورزان در این زمینه، با تشکیل کمیته‌ای با هماهنگی معاونت عمرانی استاندار و با حضور مدیرکل جهاد کشاورزی این استان، آب منطقه‌ای و خانه کشاورز بررسی و رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول