اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کودک‌همسری مورد قبول فقه نیست

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه فقه شیعه؛ فقهی مبتنی بر عقلانیت و مبتنی بر فضای عقلایی است گفت: کودک‌همسری مورد قبول فقه نیست.

کودک‌همسری مورد قبول فقه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در همدان با اشاره به فلسفه حقوق و مبانی حقوقی اظهار کرد: در خصوص حقوق گاهی تعارض‌ها را در اسناد بین‌المللی توجه می‌کنیم که باید در این مواقع به پایگاه حق برگشت.

وی بیان کرد: امروز در دنیا حقوقی برای زن و مرد تعریف می‌شود اما ما آن را حق نمی‌دانیم چون در مبانی فلسفه حقوق اسلامی بین حق و اختیار تفکیک قائل هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید به اینکه حق به تمام داشته‌ها و دارایی‌های انسان اطلاق می‌شود که او را به تکامل می‌رساند گفت: اگر می خواهیم حق کودک را تعریف کنیم باید به تکامل او توجه کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی حقوقی در جامعه تعریف می‌شود که احساس می‌کنیم با مذهب تعارض دارد افزود: دلیل این است تمدن را در کوچه بن‌بست می‌بینیم و گاهی بشر در کوچه بن‌بست به دنبال برنامه‌هاست و این یعنی مهندسی فرهنگی اشکال دارد.

شعبانی با تاکید به اینکه کودک‌همسری را نمی‌شود به مذهب ربط داد چون امروز شرایط اجتماعی تغییر کرده و با هزار سال که روند ازدواج در سنین پایین بود، متفاوت است گفت: متاسفانه در برخی مواقع شرایط امروز جامعه به جوان کم سن و سال هم اجازه نمی‌دهد که به موقع ازدواج کند.

وی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم حق‌ها را تعریف کنیم باید به مهندسی فرهنگی برسیم تاکید کرد: اگر سن ازدواج به37 سال می‌رسد به دلیل مهندسی فرهنگی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه در اسلام حق فرد قبل از تولد تعریف شده است گفت: اسلام چنان به حقوق کودک توجه دارد که وقتی روحی دمیده می‌شود احتمال تولد را می‌دهد و حقوق برای او تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه نظر فقه و شریعت متفاوت است و ممکن است فقه چیزی را جایز بداند اما توصیه شریعت نباشد افزود: به عنوان مثال از لحاظ فقهی زنان می‌توانند به خاطر کار در منزل حقوق بگیرند اما شریعت این را نمی‌پذیرد که حقوقی دریافت کنند.

شعبانی با بیان اینکه تحقق حق برای کودک وابسته به شرایطی است گفت: در اسلام برای اینکه اعمال حق شود فرد نیازمند عقل منفصل است؛ البته حق با اعمال حق متفاوت است.

وی با بیان اینکه شریعت، ازدواج را وابسته به مصلحت‌سنجی عقلایی کرده است افزود: اعمال حق گاهی بلوغ و گاهی تمییز می‌خواهد و کودک به صرف بلوغ حق ازدواج و حق مالی پیدا نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید به اینکه ممکن است چیزی فقهی باشد اما توصیه اخلاقی ندارد گفت: فقه شیعه؛ فقهی مبتنی بر عقلانیت و مبتنی بر فضای عقلایی است.

وی خاطرنشان کرد: حق به تمام داشته‌ها و دارایی انسان اطلاق می‌شود که در تکامل او تکمیل می‌شود و اگر در مورد کودک حق او تعریض شود باید به تکامل او توجه شود.

شعبانی با بیان اینکه گاهی گفته می‌شود حقوق کودکان دیده نمی‌شو‌د اما اسلام توصیه می‌کند دیده شود تاکید کرد: قرآن برخی از پدر و مادران را جهنمی می‌بیند چراکه حق فرزند رعایت نکرده‌اند.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول