اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

واگذاری املاک به جهت تامین هزینه‌های خط یک قطار شهری تبریز

در صد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، واگذاری املاک به جهت تامین هزینه‌های خط یک قطار شهری را مورد بررسی قرار داد.

واگذاری املاک به جهت تامین هزینه‌های خط یک قطار شهری تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در صد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز لایحه دو فوریتی شهرداری تیریز در ارتباط با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور بهره‌برداری از خط یک قطار شهری در دستور کار قرار گرفت.

 مصطفی مولوی، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در آغاز طی پیشنهادی به شهرداری خواستار شد که در مناقص سازمان قطار شهری نسبت به پیش‌بینی بخشی از  پرداخت‌ها در قالب غیرنقدی واگذاری املاک به قیمت کارشناسی رسمی دادگستری و با تعیین مشخصات و قیمت املاک همچنین تهاتر عوارض در چارچوب مصوبات شهرداری و‌ شورای اسلامی کلانشهر تبریز و لحاظ در اسناد مناقصه نسبت به انجام فراخوان عمومی و برگزاری مناقصات در پروژه‌های سازمان قطار شهری صورت گیرد.

فرج محمد قلیزاده عضو شورای شهر تبریز نیز با ارائه پیشنهادی در این باره گفت: شهرداری می‌تواند بخشی از هزینه‌های خود را به صورت غیرنقدی یعنی با واگذاری املاک خود تامین کند، در این صورت اولا میزان این هزینه‌ها دوم اینکه مشخصات دقیق املاک و اراضی مورد نظر سوم اینکه قیمت کارشناسی مشخص شده و به انضمام استاد مناقصه پروژه در فراخوان‌های عمومی منتشر و‌ در اختیار مقتضیان قرار گیرد.

سونیا اندیش، نایب رئیس شورا نیز گفت: بند پیشنهادی مدیرعامل سازمان قطار شهری مشخصا نسبت به اراضی مذکور اشاره دارد اما در پیشنهاد آقای قلیزاده اراضی به صورت جداگانه نوشته شده است.

عبدالله تقی‌پور همچنین با اشاره به اینکه توضیحات فعلی با توضیحات گذشته شهردار تبریز متفاوت است،گفت: در این خصوص دوباره‌کاری نکنیم، املاک با مشخص کردن قیمت کارشناسی روز و مشخصات کامل قید شوند و عوارض هم براساس ضابطه شهرسازی روز مشخص شود.

فرج  قلیزاده نیز با اشاره به این نکته که شهرداری ملزم نیست و می‌تواند در صورت درخواست این اقدامات را انجام دهد، اظهار داشت: در مزایده ما امکان ترک تشریفات نداریم و نمی‌توانیم زمین را به پیمانکار بدهیم، انجام این کار بدون تشریفات به مصلحت شهر نیست.

محمدباقر بهشتی دیگر عضو شورا پیشنهاد داد، به شهرداری اجازه داده می‌شود نسبت به واگذاری املاک خود اقدام کند و سپس مناقصه پروژه در فراخوان‌های عمومی منتشر و‌ در اختیار مقتضیان قرار گیرد، موضوع ما فقط مناقصات است و که با فروش یک تعداد املاکی که قیمت مشخص دارد هزینه‌ها به صورت غیرنقدی پرداخت شود.

این عضو شورای شهر افزود: اگر در قسمت الف پیشنهاد ارائه شده توسط فرج قلیزاده واژه «اولا» را حذف کنیم مابقی ایرادی ندارد.

در ادامه فریدون بابایی‌اقدم  گفت: ما قصد داریم بخشی از این بدهکارهای سازمان قطار شهری را به این روش حل و فصل کنیم، فلسفه طرح این موضوع این است که تکالیف شورا در کوتاه مدت انجام شود.
 
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم در خصوص بدهی پیمانکاران تهاتر صورت بگیرد و برای جلوگیری از هرگونه مفسده این تهاتر با خود فرد به صورت مستقیم انجام شود.

عبدالله تقی‌پور در ادامه با دوباره‌کاری خواندن مباحث گفت: در تبصره یک شهردار می‌تواند با اعلام کاربری تراکم و سطح اشتغال و سایر مشخصات اراضی موضوع این مصوبه عوارض متعلقه را نیز مطابق مقررات محاسبه و‌ در اسناد مناقصه اعلام کند.

وی افزود: این تبصره در گذشته انجام شده است، پیشنهاد دارم که کلمه ضابطه کاربری شهرسازی به آن افزوده شود.

تقی‌پور اظهار داشت: در تبصره سه نیز با این عنوان که ارزش املاک و اراضی شهرداری توسط هیات سه نفره کارشناسن رسمی تعیین خواهد شد، نیز مدت زمان 6 ماهه تعیین شود.تقی‌پور در ادامه مباحث محمد اشرف‌نیا گفت: در پروژه‌ها گاها بعضی از عدم اقدامات به موقع ضررهای عجیب و غریبی دارد، براساس حجم‌ کاری که به پیمانکار داده‌ایم و اطاله آن موجب افزایش مبلغ خواهد بود.

وی افزود: برخی بررسی‌های ما مقطعی است و آینده را نمی بینیم، در واقع تاخیر در اجرای پروژه موجب افزایش مبلغ پروژه خواهد شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر حرف و برنامه‌ای داریم، باید بدون طولانی کردن قضیه این برنامه را اجرایی کنیم.

سونیا اندیش، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با بیان اینکه در برخی مناقصات «همراه با نرخ تعدیل »عنوان می‌شود، گفت: در این صورت اگر شاخص تعدیل مشخص شود می‌توان قیمت مناقصه را به روز کرد.

فریدون بابایی‌اقدم نیز در اعتراض به طولانی شدن این مبحث گفت: تفاوت بین لایحه و طرح مشخص است اما ظاهرا این موضوع از قالب لایحه خارج شده و ما در اصل از خواسته سازمان قطار شهری دور می‌شویم.

در ادامه رئیس سازمان قطار شهری تبریز اظهار داشت: ما در صورت اجرای مناقصه مبلغ و طرح و اجرا و طراحی را با تعیین مبلغ مشخص می‌کنیم به مدت دو سال و بودجه عمران و شهرداری لحاظ می‌شود و تنها در بخش تهاتر نیازمند اجازه هستیم.

غلامحسین مسعودی‌ریحان دیگر عضو شورا نیز طی پیشنهادی گفت: برخورد ما با بخش خصوصی نیز مانند قرارگاه خاتم‌الانبیاء صورت بگیرد.

سونیا اندیش بار دیگر با بیان اینکه ما باید مسیر را برای سرمایه‌گذاران هموار کنیم، گفت: با وضعیت فعلی کسی برای سرمایه گذاری اقدام نمی‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه افزود: باید نهایت سعی‌مان را در پیشرفت بیشتر پروژه قطار شهری انجام دهیم.

اندیش همچنین اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم که نرخ تعیین شده در تبصره سوم را با ۱۰ درصد زیرقیمت کارشناسی روز تعیین کنیم.

دبیری  در ادامه با بررسی پیشنهادهای مطرح شده گفت: پیشنهاد نخست تعیین قیمت براساس کارشناسی روز، پیشنهاد دوم قیمت‌گذاری ۱۰ درصد زیر قیمت روز و پیشنهاد سوم قیمت مشخص شده تا یک یا دو سال اعتبار داشته باشد و پس از این مدت با کارشناسی روز تعیین قیمت شود.

بابایی‌اقدم در ادامه گفت: مدیران شهرداری بارها براساس لوایح صورت جلسه در اینجا حضور یافته و بدون هیچ نتیجه‌ای جلسه خاتمه می‌یابد و این مباحث باید در مکانی به غیر از صحن توسط کارشناسان بررسی شده و نتیجه برای تعیین تکلیف و رای‌گیری به صحن ارجاع شود.

انتهای پیام/60001/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول