اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

آبرسانی به ۶ هزار روستا با تانکر/ تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به 6 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: تعداد شهرهای دارای تنش آبی از 330 شهر به 220 شهر کاهش یافته است.

آبرسانی به ۶ هزار روستا با تانکر/ تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی تا سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،شاهین پاکروح در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با اشاره به اینکه رسالت اصلی شرکت آب و فاضلاب تامین آب پایدار برای شهرها و روستاهای است، گفت: طبیعتا برای اینکه آبرسانی پایدار محقق شود نیازمند این هستیم که موضوع زیرساخت‌ها را جدی بگیریم. پس تامین آب پایدار به این معنی است که بتوانیم در مقاطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت نیاز آبی کشور را تامین و جوابگو باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در 15 سال گذشته با تنش جدی در تامین آب مواجه بودیم، و خشکسالی اثرات نامطلوب خود را در منابع آب سطحی و زیرزمینی گذاشته است، گفت: بر اساس شاخص‌های تامین آب در شهرها در حال حاضر 99.6 درصد جمعیت شهر کشور تحت پوشش آب شرب شهری هستند. 

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه روزانه 11 میلیون متر مکعب آب تصفیه می‌شود در حالی که این عدد در ابتدای انقلاب 1.9 میلیون متر مکعب آب بود، اظهار داشت: 50 درصد جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب هستند که در اول انقلاب این آمار در حد 8.5 درصد است.

به گفته پاکروح در حال حاضر 81 درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی هستند و سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب برای تامین آب شرب روستاها تولید می‌شود.

* 120 طرح آبرسانی برای صفر کردن تنش آبی

وی با اشاره به اینکه امروز در کشور به لحاظ کمی کمبود آب نداریم گفت: با توجه به 15 سال خشکسالی در کشور مشکلاتی در تعدادی از استان‌ها و کلانشهرها مثل شوری آب و کیفیت آب وجود دارد.

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: برای اینکه بتوانیم تنش آبی را  در سال 1400 به صفر برسانیم نیاز است که سالانه 100 میلیون متر مکعب آب را به شهرها و روستاها اضافه کنیم. بنابراین برای این اقدام هر سال در قالب پروژه‌ها کوتاه مدت و بلند مدت 4 هزار میلیارد تومان در سال اعتبار نیاز است.

پاکروح خاطرنشان کرد: برای اینکه به پایداری آب نیز برسیم و آن را محقق کنیم 120 طرح آبرسانی در بودجه پیش‌بینی شده است که این پروژه‌ها برای تکمیل شدن نیازمند 37 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گفته وی 30 طرح از این 120 طرح بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* 5 هزار میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی برای آبرسانی

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در حوزه تامین آب کشور در 5 سال گذشته ظرفیت تامین آب کشور به عدد 11 میلیون متر مکعب در روز رسیده است، گفت:‌برای آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت‌های آبفا قرار گرفته است و از سال 95 تاکنون این اعتبار تخصیص پیدا کرده بنابراین از محل این اعتبار دو میلیون خانوار با جمعیت 6.7 میلیون نفر را تحت پوشش آبرسانی قرار داده است.

پاکروح با بیان اینکه امسال 1.2 میلیون نفر جمعیت روستایی با 1950 روستا تحت پوشش آبرسانی قرار گرفته‌اند، گفت:‌در صورتی که این اعتبارات اختصاص یابد می‌توانیم این برنامه را به خوبی و سرعت بیشتری انجام دهیم و تا پایان دولت 3 میلیون جمعیت دیگر را تحت پوشش آبرسانی روستایی قرار دهیم.

به گفته وی 19 هزار و 600 روستا با جمعیت 10 میلیون نفر برنامه‌ریزی کردیم تا 1.3 میلیارد متر مکعب به ظرفیت تامین آب روستایی در کشور اضافه شود.

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در حال حاضر چه تعداد شهر در تنش آبی قرار دارند، گفت در سال 97 در کشور بیش از 330 شهر در کشور در تنش آبی قرار داشتند اما بارندگی سال گذشته باعث شد در کنار اجرای پروژه‌های عمرانی کوتاه مدت آمار این شهرها به 220 شهر تقلیل پیدا کند. اما به هر حال هدف ما این است تا سال 1400 تعداد شهرهای تنش‌ آبی را به صفر برسانیم.

* 6 هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

پاکروح در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید در حال حاضر چه تعداد روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: 6 هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند. به هر حال مصرف آب شرب در روستاها پایین است اما با شروع فصل کشاورزی حوزه شرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به هر حال در پیک مصرف 6 هزار روستا را با تانکر آبرسانی می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ اگر می‌خواهیم تا سال 1400 اقدامات خوبی برای روستاها انجام دهیم تابع اقلیم و بارش‌ها است.

معاونت مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سؤال که مردم می‌توانند از دستگاه‌های تصفیه آب برای آب شرب خود استفاده کنند، گفت:‌ آب تهران و کشور آب سالم و بهداشتی است. پس استفاده از دستگاه‌های تصفیه کار ضروری نیست. چرا که اگر دستگاه‌های تصفیه درست نگهداری نشوند به تهدید آب تبدیل می‌شوند.

پاکروح گفت: البته روستاهایی هستند که آب شور دارند بنابراین مجبور هستیم با تانکر به آنها آبرسانی کنیم. پس اینکه در برخی روستاها مردم از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌کنند توصیه نمی‌کنیم چرا که آب داخل شبکه آب کاملا بهداشتی و سالم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول