اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط

خانه شهید مطهری؛خانه‌ای پر از اسرار

هنوز مانده تا پاییز درست و حسابی به چنار و کاج های بالا بلند حیاط خانه شهید مطهری بزند. منزلی که به گواه تاریخ از سال 1346 بهانه‌ای برای نزدیکی استاد مطهری به حسینیه‌ای شد که نقش ارزشمندی در پا گرفتن وحدت بین حوزه و دانشگاه داشت.

خانه شهید مطهری؛خانه‌ای پر از اسرار

گروه تفریح و نشاط؛ معصومه اصغری: از خانه استاد مطهری که در خیابان دولت جا خوش کرده تا حسینیه ارشاد راهی نیست. اهل خانه و رفیقان گرمابه و گلستان استاد بارها گفته‌اند که او پیش از رفتن به منبر سخنرانی‌هایی که در این حسینیه ایراد می‌کرد پای به پای دکتر شریعتی در حیاط همین خانه قدم می‌زد. در ایوان خانه از رهبر انقلاب پذیرایی می‌کرد و جلسه‌های راهبردی‌اش با آیت لله هاشمی رفسنجانی در  اتاق‌های تو در توی این خانه دو طبقه برگزار می‌شد.

 

 

می گویند خیلی اصرار کردند تا در نهایت استاد راضی به بالا شهر نشینی شد. خوش نداشت در یک خانه بیشتر از دو تا سال  بند شود. همان وقت‌ها در همان منازل هم قرار نمی‌گرفت. دائم در سفر بود و به ملاقات بزرگان می‌رفت و با همه استادی‌اش در رکاب‌شان طلبگی می‌کرد. بحث ساخت حسینیه ارشاد که پیش آمد کمی از این همه سختگیری دست کشید. لازم بود در نزدیکی این حسینیه منزل کند تا بتواند به اهدافی که برای برگزاری جلسه‌های سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه درنظر داشت برسد. همین اتفاق هم افتاد. طولی نکشید که این خانه محلی برای گعده‌های گروه‌های مختلفی شد که تئوری انقلاب اسلامی را پیش می‌بردند.

 

 این خانه سرجمع 9 سال محل سکونت و در واقع محلی برای مبارزه اهل قلم با رژیم پهلوی شد. استاد بیشتر وقت‌ها در تهران پا بند نمی‌شد. یا گرفتار ساواک بود یا در مسافرت‌های تبلیغی و راهبردی. خانه‌ای که حالا نام پر آوزه او را به یدک می‌کشد حدود 450 متر زیر بنا دارد. دیوارها با آجرهای سرخ بهمنی پوشیده شده‌اند و دو باغچه نواری در حاشیه جلوخان ایوان، مهمان‌ها را به داخل اتاق‌هایی که سرو شکل قدیمی‌شان را حفظ کرده اند دعوت می‌کند.کنار در ورودی سر دیسی از استاد قرار گرفته. امکان بازدید از هر دو طبقه خانه امکان پذیر است. متولیان می‌گویند با شروع فصل بازگشایی مدارس تعداد بازدید کنندگان از خانه  چند برابر می‌شود.

 

عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، شرح دیدارها، روزنوشت‌ها و همچنین برخی از وسایل شخصی استاد مرتضی مطهری در طبقه اول انتظار بازدید کنندگان را می‌کشد. عمامه استاد و عبای شتری رنگ معروفش در ویترین‌ها جا خوش کرده‌اند. حتی برای اسلحه ضارب استاد هم اینجا جایی تعبیه شده است.

 

ساده زیستی این معلم شهید از سر روی همین وسایل می‌بارد. دستنوشته‌ها و نامه‌نگاری‌های استاد هر کدام ویترین‌های جدا‌گانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

 

طبقه دوم این خانه سر و شکل کتابخانه و اتاق قرائت به خود گرفته است.کتاب‌های مهم و ماندگاری از استاد در همین خانه به تالیف رسیدند. مسئله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و امداد های غیبی در زندگی بشر از مهم‌ترین این کتب هستند. در این طبقه کتاب‌های بی شمار استاد در کنار هم قرار گرفته‌اند تا همه پرکاری‌های استاد یک جا به چشم بیاید. اینجا غرق در مباحث علومی  مانند منطق، فلسفه، تاریخ و جامعه شناسی می‌شوید و از گستردگی دانش این معلم که تا پایان عمر خود را طلبه‌ای در رکاب علما می‌دانست در می‌مانید.

 

خانه موزه شهید مطهری در سال 86 با اهداف معینی راه اندازی شد. این هدف‌ها کماکان در این موزه دنبال می‌شوند. شناسایی،گردآوری، ساماندهی، معرفی و نگهداری از آثار استاد یکی از اصلی ترین اهداف موزه شدن این خانه تاریخی است. فراهم کردن فضا و محیطی مناسب برای پژوهشگرانی که قصد مطالعه آثار استاد مطهری را دارند نیز از دلایل قرائت خانه شدن طبقه دوم این خانه بوده است. برگزاری سمینارها و نشست‌هایی با موضوع آثار استاد از مهم‌ترین برنامه‌های گروهی این خانه موزه است که در طول سال در چند نوبت به انجام می‌رسد.

 

مسیرهای دسترسی: خانه موزه شهید مطهری در خیابان دولت و کوچه صدرا قرار گرفته است. بهترین مسیر دسترسی به این موزه استفاده از ایستگاه مترو قلهک در خیابان شریعتی است. تاکسی‌هایی که از سمت پل سید خندان به میدان قدس می‌روند هم می توانند شما را به نزدیکی این خانه برسانند. بهای بازدید از این خانه تاریخی 3 هزار تومان است و برای تماشای آن می‌توانید از ساعت 9 تا 18 مهمان این من آن موزه شوید.

 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول