اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تشریح علمی شاهکار مهندسی جنگ در ساری/ هیچ وقت نگفتیم که نمی‌توانیم

دبیر همایش تبیین و تشریح علمی پل بعثت ( شاهکار مهندسی جنگ ) با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی به فرموده امام خمینی(ره) فرصتی شد تا انقلاب خود را صادر کنیم، گفت: توانمندی ما در مباحث علمی با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمن بر سر راه ما قرار می‌دهد مثال‌زدنی است و ما هیچ وقت نگفتیم که نمی‌توانیم.

تشریح علمی شاهکار مهندسی جنگ در ساری/ هیچ وقت نگفتیم که نمی‌توانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، همایش تبیین و تشریح علمی پل بعثت ( شاهکار مهندسی جنگ ) با حضور مسؤولان سازمان نظام مهندسی ساختمان، بسیج مهندسین عمران و اعضای کانون سنگرسازان بی‌سنگر و نظام مهندسی ساختمان استان مازندارن، دانشجویان و مجری طرح در دانشگاه سما ساری برگزار شد.

در ابتدا محمد فیروزیان، دبیر همایش با اشاره به پل بعثت (شاهکار مهندسی جنگ) اظهار کرد: بالاخره توفیق شد تا از لحاظ بعد فنی و هم معنوی برای احداث پل بعثت این نکوداشت را داشته باشیم.

رزمندگان با ایمان، اعتقاد و تفکر در پیروی از پیر مراد خود خالق حرکت‌های بلندی بوده‌اند که شاهکار علمی شود.

 

وی با بیان اینکه ما در دوران جنگ ثابت کردیم که خالق کارهایی هستیم که شاید در حالت عادی نشود آن را انجام داد، افزود: رزمندگان با ایمان، اعتقاد و تفکر در پیروی از پیر مراد خود خالق حرکت‌های بلندی بوده‌اند که شاهکار علمی شود.

 

دبیر این همایش با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی به فرموده امام خمینی(ره) فرصتی شد تا انقلاب خود را صادر کنیم، خاطرنشان کرد: توانمندی ما در  مباحث علمی با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمن بر سر راه  ما قرار می‌دهد مثال‌زدنی است و ما هیچ وقت نگفتیم که نمی‌توانیم.

فیروزیان با بیان اینکه هر سال قدم‌های محکمی برداشته شد تا آرامش برای مردم این سرزمین فراهم شود، تصریح کرد: فکر برگزاری این همایش نقطه عطفی بود که ما از اخلاق و دلاورمردی‌هایی یاد کنیم که روزگاری با این شرایط کار می‌کردیم، اینکه در شرایط سخت استرس و فشار آتش توپخانه دشمن چنین حرکتی را انجام می‌دهیم به ما درس‌های فراوانی می‌دهد که اگر در گام اول انقلاب جوانان آن روز این حرکت را کردند پس ما در گام دوم باید بتوانیم کارهایی بزرگتری  و حرکت‌های نویی را انجام دهیم.

توانمندی ما در  مباحث علمی با وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمن بر سر راه  ما قرار می‌دهد مثال‌زدنی است و ما هیچ وقت نگفتیم که نمی‌توانیم.

 

در ادامه بنی‌هاشمی مجری طرح پل بعثت بر روی رودخانه اروند اظهار کرد: بحث جنگ و دفاع ما هشت سال طول کشید و این مقاومت و پیروزی خودبه‌خود به دست نیامد بلکه رشادت‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، و کارهایی انجام شده است.

 کارها در یک فضایی انجام شد که دشمن فکر می‌کرد در زمان کوتاهی می‌تواند ایران یا انقلاب را شکست دهد نه اینکه با یک مقاومت هشت ساله مواجه شود، برادران سپاه که در جبهه عملیات‌ها را طراحی می‌کردند برادران ارتش مهندسی رزمی و جهاد سازندگی نیز کمک به جبهه‌ها را به عهده داشتند.

 

وی در ادامه افزود: کارها در یک فضایی انجام شد که دشمن فکر می‌کرد در زمان کوتاهی می‌تواند ایران یا انقلاب را شکست دهد نه اینکه با یک مقاومت هشت ساله مواجه شود، برادران سپاه که در جبهه عملیات‌ها را طراحی می‌کردند برادران ارتش مهندسی رزمی و جهاد سازندگی نیز کمک به جبهه‌ها را به عهده داشتند.

طراح پل بعثت بیان کرد: عملیات‌والفجر 8 عبور از اروند بود که با استتار کامل  انجام شد و فاو که بخشی از خاک عراق بود برای اولین بار به تصرف رزمندها در آمد، فاو آنطرف اروند بود  و نگهداشتن این منطقه با توجه به اینکه پشت سر ما آب بود کار بسیار دشواری بود.

بنی‌هاشمی ادامه داد: طرح‌های مختلف برای عبور از اروند و استقرار محکم برای یک پل مدنظر بود. پل‌های شناور شمع‌کوبی  و موراد دیگر مطرح بود تا پل ثابتی در آنجا مستقر شود که در ادامه پل لوله‌ای مطرح شد،  16 متر و بیست سانت عمق رودخانه  و عرض آن در آنجا 900 متر بود و در این وضعیت چون جریان آب ساکن نیست مستقر کردن فلز سخت می‌شود.

وی افزود: ما لوله‌هایی با قط 56 اینچ و طول 12 متر با وزن هفت تن در اختیار داشتیم، نظریه اول این بود شمع‌کوبی کنیم، بر اساس یک محاسبه ایستایی و ایمنی اگر شمع‌کوبی می‌کردیم و جلو می‌رفتیم دشمن دید داشته و بمباران می‌کرد، استتار کار بسیار مهمی بود و  یکی از استراتژی‌های ما برای طراحی پل بود. 

 

طراح پل بعثت بیان کرد: طرحی را پیشنهاد دادیم که لوله‌ها را شناور کنیم و به یک صورت مجموعه در آب بگذاریم  تصمیم بر این شد که بر اساس مرکز مطالعات که در اهواز بود لوله‌ها را به صورت شناور در آوریم، به صورت حلقه حلقه رو هم قرار می‌گرفت و پل ها روی هم ساخته شد و که شش ماه انجام این پل طول کشید، پل را در روز مبعث شروع کردیم در شهریور کار را تحویل دادیم.

در ادامه بحث علمی  و تشریح پل مورد بحث و بررسی قرار گرفت همچنین پرسش‌هایی از سوی حاضران در همایش مطرح و مجری طرح به آنها پاسخ گفت، در پایان نیز از بنی‌هاشمی مجری طرح تقدیر و تشکر شده است.

انتهای پیام/86041/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول