اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شناسایی 192 هکتار محله ناکارآمد و فرسوده در بافت شهری قوچان

فرماندار قوچان از شناسایی 192 هکتار محله ناکارآمد و فرسوده در بافت شهری خبر داد و گفت: برای طرح بازآفرینی شهری 4 محله با متراژ حدود 100 هکتار مصوب و برای آن اعتبار در نظر گرفته‌ شده است که اگر به 92 هکتار دیگر به آن افزوده شود، قطعاً طی 5 سال آینده مشکلات موجود در این محله‌ها رفع می‌شود.

شناسایی 192 هکتار محله ناکارآمد و فرسوده در بافت شهری قوچان

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، هادی رجایی‌نیا ظهر امروز در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در ساختمان شهدای دولت فرمانداری این شهرستان گفت: طرح بازآفرینی شهری برای قوچان از سال گذشته آغاز شده و 4 محله برای بافت فرسوده در نظر گرفتیم و کارهای مطالعاتی نیز برای این طرح انجام‌ شده است.

فرماندار قوچان با یادآوری اینکه متأسفانه در سال‌های 86 و 87 طی کوتاهی‌های انجام‌ شده این شهر فاقد محلات ناکارآمد اعلام‌ شده و این امر سبب شده همیشه محدودیت در این حوزه وجود داشته باشد، تصریح کرد: از سال گذشته دستور پیگیری و مطالعات برای طرح بازآفرینی شهری به‌صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به همراه شناسایی محل‌های جدید انجام‌ شده است.

وی یادآور شد: حدود 7 محله دیگر نیز به‌عنوان محله ناکارآمد و فرسوده در این شهر شناسایی‌ شده است که برخی از آن‌ها یا به یکدیگر وصل بوده یا در دل محله‌های برخوردار قرار گفته است و علت آن‌ هم عدم نظارت و دخالت در حوزه شهرسازی طی سال‌ها قبل‌تر بوده است.

رجایی‌نیا با اشاره به اینکه اگر برای همین 4 محله مصوب شده برای طرح بازآفرینی کارهای مطالعاتی انجام می‌شد باید محدوده آن‌ها بزرگ‌تر از محدوده فعلی می‌بود، بیان کرد: متأسفانه نقایص در این محله‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، ورزشی، فضای سبز و حتی اقتصادی زیاد است و سرانه در تمامی قسمت‌ها پایین است.

فرماندار قوچان از شناسایی 192 هکتار محله ناکارآمد و فرسوده در بافت شهری خبر داد و گفت: برای طرح بازآفرینی شهری 4 محله با متراژ حدود 100 هکتار مصوب و برای آن اعتبار در نظر گرفته‌ شده است که اگر در مجموع به 192 هکتار متراژ شناسایی‌ شده برسد طی 5 سال آینده مشکلات موجود رفع و شاهد محله‌های شادابی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در همه محله‌های شناسایی‌ شده زمینه ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و معتمدین انجام‌ شده است، تأکید کرد: بازآفرینی نیازمند مشارکت مردمی است و مردم باید خود پای‌کار بیایند و برای این امر کمک کنند.

رجایی‌نیا ادامه داد: برخی محلات در قوچان الگوی شهرسازی ندارد و دستگاه‌های خدمات‌رسان برای ارائه خدمات در آن‌ها با سختی روبرو می‌شوند که اجرای طرح بازآفرینی شهری در 11 محله شناسایی‌ شده می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

توانمندی اقتصادی و اجتماعی باید در طرح بازآفرینی شهری در نظر گرفته شود

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این جلسه بابیان این مطلب که در حوزه پیشگیری باید اقدامات مؤثرتری در قوچان انجام می‌شد، گفت: طی یک دهه گذشته پهنه‌های فقر شهری رشد پیداکرده و به‌شدت در معرض ساخت‌وساز بوده است و این نشان می‌دهد که کاری در حوزه پیشگیری انجام‌نشده که با این پهنه‌ها روبرو هستیم.

فرشته رحمانی‌پور با تأکید بر اینکه ستاد بازآفرینی باید سازوکار و بستر نهادهای ضروری را فراهم کند، بیان کرد: برخی از پروژه‌های موجود در محله‌های ناکارآمد قوچان در مقیاس شهری عملکرد دارد و محله‌ای نیست که باید به لحاظ اجرایی و سهم دستگاه‌ها در تأمین مالی، بررسی‌ها انجام و پیش از جلسه ستاد استانی آماده‌سازی شود.

وی در نظر گرفتن توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی در طرح بازآفرینی شهری را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: به‌طور عمومی این برنامه‌ها تأثیرات عمیق و اثرگذاری در جلب مشارکت مردم و وضعیت جلب شهروندی دارد که دفاتر تسهیل‌گری نقش مهمی در این زمینه دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی یادآور شد: هدف سند بازآفرینی مشارکت در فرآیند توسعه محله است و می‌توان با این سند نیاز اصلی هر محله را نیز مشخص کرد زیرا هر محله اولویت خاصی برای خود دارد.

وی تأکید کرد: طی برنامه ملی بازآفرینی برای قوچان 4 محله مصوب شده است که اگر اولویت این محله‌ها تغییر پیدا کند می‌توان آن‌ها را جایگزین کرد اما افزایش تعداد برای آن‌ها با توجه به بودجه و محدودیت‌های مالی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/ 70043

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول