اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تمام دام‌ها بیمه اجباری می‌شوند/اصفهان در صادرات دامی پیشتاز است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: به استناد ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور تمام دام‌ها در مقابله با بیماری‌های مشترک و واگیردار باید بیمه شوند و در صورت اعمال خسارت دولت موظف به پرداخت 50 درصد حق بیمه است.

تمام دام‌ها  بیمه اجباری می‌شوند/اصفهان در صادرات دامی پیشتاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد کشتکار ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: اجباری شدن بیمه دام و طیور از سمت وزارتخانه ابلاغ شده و به استناد ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه کشور که مصوبه 14/12/95 است، وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی را ابلاغ کرده که طی آن تمام دام‌ها در مقابله با بیماری‌های مشترک و واگیردار باید بیمه شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: به استناد این دستورالعمل صندوق بیمه محصولات کشاورزی از اول مهر ماه موظف شد تمام دام‌ها چه دامداری صنعتی، چه نیمه صنعتی، سنتی و یا روستایی، آبزیان و زنبورعسل بیمه شوند، دولت موظف به پرداخت 50 درصد حق بیمه است، خساراتی که کلیه دام‌ها در مقابل بیماری‌های مشترک و واگیردار می‌بینند باید از طرف صندوق بیمه خسارت خود را دریافت کنند.

در ادامه وحیدرضا خامسی پور، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: وظیفه نظارت بر چرخه تولید، فراوری، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی از وظایف اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی است، بهداشت فراورده‌های مصرفی که در سفره غذایی ما جایگاه مهمی دارد در بهداشت و سلامت تک تک افراد و کل جامعه تاثیرگذار است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: این فراورده‌های خام در مراکز پرورش دام و طیور آبزیان تولید می‌شوند و در صنایع وابسته شامل 31 کشتارگاه‌های دام، 18 کشتارگاه طیور، 44 کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان، 53 واحد بسته‌بندی فراورده‌های خام دامی، ده واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ، 16 سردخانه نگاه‌داری فراورده‌های خامی و...فرآوری بسته‌بندی و در نهایت عرضه می‌شوند.

اصفهان ایستاده بر سکوهای برتر دامپزشکی کشور

وی افزود: استان اصفهان رتبه اول در تولید شیر خام و گوشت بوقلمون کشور، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ و تخم‌مرغ و رتبه سوم تولید گوشت مرغ و عسل کشور و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز کشور را دارد و چرخه‌ای به این مهمی و با این عظمت جدای از نظارت دامپزشکی استان و شبکه‌های شهرستان‌ها نیاز به نظارت مستمر دارد، به همین منظور با به کارگیری 500 نفر از فارغ‌التحصیلان رده‌های مختلف دامپزشکی و استقرار دائم در این واحدها عمل نظارت و عملیات پایش چرخه انجام می‌شود.

خامسی پور اذعان داشت: طبیعی است که نظارت بر این مسؤولان فنی و ناظران بهداشتی در این اماکن دامی و صنایع برگزاری دوره‌های مختلف بازآموزی و کارآموزی و برخورد با هر نوع قصور در انجام وظیفه می‌تواند به بهبود روند این چرخه کمک شایانی دارد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان مطرح کرد: یکی از صنایع دام مهم کشتارگاه‌ها هستند که نقش مهمی دارند در سلامت جامعه دارند، از سال 84 که کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان به دبیری اداره کل دامپزشکی استان در دفتر استانداری تشکیل می‌شود تا امروز تعداد 26 کشتارگاه سنتی دام در سطح استان تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: در 31 کشتارگاه استان اصفهان سالیانه یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون رأی دام سبک و 55 هزار تا 60 هزار دام سنگین کشتار می‌شود، کشتارگاه دام فریدن در خرداد امسال به دلیل نداشتن سالن پیش سرد تعطیل شده و هم اکنون هم فریدن و هم سمیرم در حال ساختن این سالن هستند.

خامسی پور عنوان کرد: هم اکنون بیش از 95 درصد گوشت قرمز استحصال شده در کشتارگاه‌های اصفهان از کشتارگاه‌های است که عملیات پیش سرد در آن‌ها انجام می‌شود، عملیات پیش سرد لاشه‌ها باعث می‌شود لاشه‌های دامی استحصالی تردتر باشد به علت تغییر PH گوشت پایین آمده و بسیاری از بیماری‌های احتمالی موجود در لاشه از بین می‌رود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: امید داریم در نیمه دوم سال کشتارگاه صنعتی دام قهدریجان و بعد خمینی‌شهر و نجف‌آباد افتتاح شود و به دنبال این سه کشتارگاه صنعتی، هفت کشتارگاه سنتی دیگر اصفهان تعطیل خواهد شد.

مصرف سرانه مرغ ایران دو برابر سطح جهانی است

وی ادامه داد: از دیگر صنایع دامی مهم کشتارگاه‌های طیور هستند مصرف سرانه مرغ در کشور ما 29 کیلوگرم است که حدود دو برابر سطح جهانی که اهمیت گوشت مرغ و سلامتیان را می‌رساند، در سطح کشتارگاه‌های استان اصفهان تعداد 6 کشتارگاه به خط اتوماتیک کشتار مجهز شده‌اند که کلیه عملیات کشتار به طور صنعتی انجام می‌شود و لاشه‌ها با بار پایین بیماری میکروبی و کیفیت بالا تولید می‌شود.

خامسی پور ابراز داشت: دو کشتارگاه طیور در اصفهان مجهز به خط تولید بوقلمون هستند و امسال عملیات جداسازی خط بوقلمون در سومین کشتارگاه هم هفته بعد کلید می‌خورد و چهارمین خط به زودی افتتاح می‌شود، مهم‌ترین بحث در خصوص کشتارگاه‌های طیور اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت گوشت هست که از 14 مهر در سراسر کشتارگاه‌های طیور کشور به مرحله اجرا در می‌آید در این طرح کشتارگاه‌ها به دو دسته دارای خط اتوماتیک دارای گرید A و A+ و فاقد آن دارای گرید B تقسیم‌بندی می‌شود و ضمن افزایش کیفیت گوشت مرغ، زمینه ارتقای رتبه آن‌ها فراهم می‌شود.

کشتارگاه اصفهان به بالاترین گرید ارتقا پیدا می‌کند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: روز شنبه 13 مهر یکی از کشتارگاه‌های استان به عنوان کشتارگاه نمونه کشوری در مراسمی در تهران معرفی خواهد شد، کشتارگاهی که موفق به دریافت گرید A+ شده که فقط سه کشتارگاه در سطح کشور موفق به دریافتان شدند، طی سال 97 بالغ بر یک میلیون و 608 هزار رأس دام در استان کشتار شده و در کشتارگاه‌های طیور بالغ بر 58 میلیون قطعه کشتار شده در 6 ماهه اول این سال 629 هزار رأس دام و بالغ بر 33 میلیون قطعه طیور است.

وی یادآور شد: برای رصد و پایش چرخه نیاز به نمونه‌برداری هست و به همین منظور 250 نمونه در آزمایشگاه اداره کل و حدود 2 هزار و دویست نمونه در مراحل توزیع تولید و عرضه از این فراورده‌ها اخذ شده و مورد آزمایش قرار گرفته است، وقتی می‌توان بحث امنیت غذایی از مزرعه تا سفره را داشته باشیم که کلیه حلقه‌ها را نظارت کنیم که از جمله آن‌ها کارخانه‌های خوراک دام و طیور و آبزیان است که به طور مرتب پایش می‌شود.

خامسی پور با بیان اینکه دومین خط تولید خوراک ماهی قزل‌آلا در نیمه اول امسال در استان اصفهان افتتاح شده، تصریح کرد: تبدیل ضایعات کشتارگاهی به این کارخانجات منتقل، فرآوری و کلیه محصولات آن‌ها هم صادر و هم به چرخ خوراک دام و طیور برمی‌گردد، علاوه بر این در 6 ماهه اول سال طرح نوروز 98، ماه رمضان، عید قربان و دهه اول محرم به منظور تشدید نظارت بهداشتی انجام شده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: طرح ساماندهی کیفیت بهداشتی شیر خام، طرح ساماندهی قطعه‌بندی مرغ از کشتارگاه تا مرحله نهایی رستوران و طباخی ادامه پیدا خواهد، در این 6 ماهه دو کارخانه جدید خوراک دام و طیور و آبزیان و یک واحد سردخانه نگهداری فراورده‌های خامی افتتاح شد و جدا از موارد مختلف آموزشی چاپ تراکت و پوسترهای مختلف در زمینه‌های معرفی خط یک و دو کشتار در کشتارگاه‌های طیور جهت افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان آماده شده است.

اغفال طرح تحول سلامت از حوزه دامپزشکی

وی با تأکید بر مغفول ماندن حوزه دامپزشکی در طرح تحول سلامت تصریح کرد: در طرح تحول سلامت حوزه دامپزشکی دیده نشد و به راحتی از کنار آن گذشتند و یک ریال به حوزه دامپزشکی اختصاص داشته نشد، از این موضوع برای حوزه بهداشت مردم ناراحت هستیم اما دامپزشکی ثابت کرد که در عمل مرد روزهای سخت است، اگر پیشگیری بهتر از درمان است لقلقه زبان ما است، هیچ‌کس حتی دشمن دامپزشکی هم نمی‌تواند نقش دامپزشکی را در حوزه سلامت نادیده بگیرد.

سید رضا موسوی، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: اداره تشخیص و درمان رسالت نظارت حاکمیتی بر صدور و تمدید پروانه‌های داروخانه‌های دامپزشکی بیمارستان درمانگاه پلی کلینیک و مراکز مایع کوبی دامپزشکی را بر عهده دارد و از طرفی صدور و تمدید پروانه‌های کارخانه‌های مکمل سازی و... و کارخانه‌های تولید سم و مواد ضدعفونی‌کننده در حیطه دامپزشکی را برعهده دارد.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: صدور پروانه ساخت دارو، واکسن، مواد بیولوژیک در کارخانه‌های داروسازی و واکسن‌سازی، صدور پروانه مسؤولان فنی بهداشتی مستقر در این مراکز نیز بر عهده اداره تشخیص و درمان است، همچنین نظارت بر پروانه‌ها، عملکرد و گردش کار دارویی، واکسن و مواد بیولوژیک از کارخانه‌های دارویی، شرکت‌های پخش دارو و واکسن، صدور مجوز واردات دارو و واکسن از زمان دادن مجوز واردات تا ترخیص و بعد زنجیره توزیع تا مصرف را بر عهده دارد.

با تخلفات دامپزشکی برخورد قاطع صورت می‌گیرد

وی افزود: ساختمان دامپزشکی کشور ساختار بزرگی را تشکیل داده که زنجیره تأمین دارو و واکسن و مواد بیولوژیک از کارخانه‌های دارویی و تولید واکسن تا واردات تا مصرف در فارم (گاوداری و مرغداری) هم صدور مجوز هم ترخیص و رصد توزیع را بر عهده دارد، کنترل کیفی بحث دارو واکسن ابتدا در زمان تولید در مسیر و در مراحل مختلف در قالب PMS انجام می‌دهد، اگر هرکس بخواهد هر آسیبی به این زنجیره بزند، از تخلفات و توزیع داروی تقلبی یا تاریخ گذشته و قاچاق این عرصه رصد می‌شود و در صورت رسیدن به تخلف با آن‌ها برخورد قاطع شده و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

موسوی با اشاره به تعداد مراکز در استان اصفهان تصریح کرد: تعداد 173 درمانگاه بیمارستان دامپزشکی، پلی کلینیک، تعداد 61 مرکز مایع کوبی، تعداد 116 داروخانه دامپزشکی، تعداد 14 شرکت پخش داور و واکسن استانی، 2 مرکز سراسری پخش دارو و واکسن، تعداد سه شرکت واردکننده، چهار کارخانه تولید دارو، هفت کارخانه دی کلسیم فسفات، 12 کارخانه مکمل سازی در استان اصفهان وجود دارد.

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان مطرح کرد: این مجموعه‌ها بیش از 140 دکتر دامپزشک و نزدیک 200 تکنسین به صورت مستقیم در این عرصه فعالیت می‌کنند، در طول سال گذشته 891 مورد بازرسی از مراکز دارو و درمان، 715 مورد بازرسی از داروخانه‌های خصوصی، برگزاری بیش از 7 کلاس آموزشی و 19 مورد جلسات هماهنگی بین بخش دارو و درمان، 157 مورد تمدید و صدور پروانه‌های دارویی و درمانی و نظارت، 145 مورد نظارت بر کنترل کیفی کارخانه‌های مکمل سازی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 209 مورد داروهای تاریخ گذشته در عرصه‌های متخلف جمع‌آوری شده و مسیر امحا آن‌ها در جریان است، برای کنترل کیفی با طرح ملی 15 مورد نمونه‌برداری از سطح عرضه دارویی و 32 مورد برنامه در این خصوص وجود دارد که 15 مورد آن کشف انبار داروهای غیرمجاز بوده که به مراجع قضایی ارجاع شده، همچنین 16 پرونده خصوصی به هیأت بدوی نظام ارجاع شده است.

امیر مساح رئیس واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه نشست خبری بیان کرد: شرح وظیفه واحد حقوقی شناسایی افراد متخلف و مجرم در حوزه دام و فراورده‌های دامی به مراجع قضایی اعم از دادگستری و اداره تعزیرات حکومتی است، موضوعات جرائم در حوزه دامپزشکی به طور عام تهدید علیه بهداشت عمومی بر اساس ماده 688 مجازات اسلامی و تبصره یک آن است که تشخیص مصادیق تهدید را بر عهده دامپزشکی گذاشته است.

رئیس واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوبه سال 1350 و آیین‌نامه‌های سازمان دامپزشکی را داریم که در بحث اقناع ذهنی قضات کمک حال ما است، مصادیق جرائم حوزه دامپزشکی عبارت‌اند از تقلب در حوزه خوراک دام و طیور، گوشت، شیر، داروهای دامپزشکی و...، برخورد با واحدهای غیرمجاز و متخلف که سردخانه‌های غیرمجاز، کارخانه خوراک دام، مراکز عرضه و بسته‌بندی را شامل می‌شود.

 151 فقره پرونده بیشتر در سال 98 نشان‌دهنده برخورد جدی با متخلفان

وی افزود: برخورد قضایی با افرادی که در زمینه داروهای دامپزشکی تخلف و جرائم انجام می‌دهند از جمله قاچاق و جعل لیبل دارو، استفاده از سند مجهول، شناسایی قاچاق دام و شناسایی نهادهای مرتبط با آن، شناسایی افرادی که در زمینه درمان مداخله غیرمجاز دارند و دیدار با دادستان‌های عمومی انقلاب شهرستان و استان و آشنایی قضات با قوانین دامپزشکی کشور، اخذ احکام فوری جهت ورود به اماکن، آزمایش و معدوم‌سازی مواد فاسد و تاریخ گذشته از دیگر وظایف واحد حقوقی است.

مساح اذعان داشت: در سال 97 تعداد 548 پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شد که از این میان نزدیک به تعداد 400 فقره رأی محکومیت صادر می‌شود، پنج مورد قاچاق دام، هشت مورد قاچاق دارو، حوزه بهداشت 246 مورد و 300 پرونده به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد نسبت به سال گذشته تعداد 151 فقره پرونده بیشتری تشکیل داده شد که دلیلی بر برخورد قاطع با متخلفان است.

محمد حق‌شناس، رئیس اداره آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد:: اداره کل آزمایشگاه‌ها با تعداد 11 نفر نیروی کارشناس فنی و یک نیروی خدمه در 8 بخش فعال مرضی سرلوژی کنترل کیفی مواد غذایی آنالیز مواد غذایی و دستگاه پیشرفت در جت تأمین بهداشت و سلامت جامعه در خدمت صنعت دام و طیور استان و کشور است.

رئیس اداره آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: در این آزمایشگاه در یک سال گذشته بالغ بر 45 هزار نوع آزمایش روی نمونه‌های مختلف دام طیور آبزیان زنبورعسل در جهت قطعیت وجود یا عدم وجود امراض بر روی نمونه‌های مواد غذایی اعم از گوشت مرغ ماهی میگو عسل تخم‌مرغ شیر و خوراک دام و طیور صورت گرفته است.

وی افزود: سالم و بهداشت بودن مواد غذایی در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی استان با سرعت دقت و صحت انجام می‌شود، در مواقع بحران با توجه به اهمیت موضوع برای تعیین تکلیف بیماری از زمان ارائه نمونه تا زمان پاسخ کمتر از 4 ساعت این فرایند به طول خواهد انجامید.

حق‌شناس تصریح کرد: در یک سال گذشته در بخش برون‌سپاری بالغ بر 175 هزار نمونه در آزمایشگاه‌های مختلف بخش خصوصی بررسی شده است، بوده است، آزمایشگاه اصفهان به عنوان رفرنس معین تهران و کشور معرفی شده است.

اصفهان پیشتاز صادرات فرآورده‌های خامی است

منصور کیمیایی، رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان اذعان داشت: صادرات فراورده‌های غیرنفتی نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و به عنوان شاهرگ اقتصاد مقاومتی است که امروزه در جنگ اقتصادی می‌تواند نقش مهمی را در کشور رقم بزند به همین منظور باید برای مصرف فراورده‌های که در کشور تولید می‌شود بازاریابی خوب برای صادراتی فراهم کنیم.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان یادآور شد: یکی از ارکان مهم در صادرات فراورده‌های خامی بهداشتی و سالم بودن فراورده‌ها است که در این زمینه دامپزشکی نقش مهمی را بر عهده دارد، از مهر 97 تا مهر 98 میزان 16 هزار تن فراورده خامی و خوراک دام و طیور را به 22 کشور جهان ز جمله جنوب شرقی آسیا روسیه بعضاً اروپایی که ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای ورود فراورده‌های خامی دارند صادر کردیم که 18 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته و شش ماهه اول سال 98 بالغ بر 3 هزار و 200 تن خامه منجمد به روسیه صادر شده است، استان اصفهان همواره در بحث صادرات پیشتاز بوده و رتبه اول پودر گوشت صادر شده را به میزان 4 هزار و 200 تن صادرات به کشور ترکیه داشته است، همچنین چهار هزار و 200 تن آلایش خوراکی مرغ به عراق پا و پنجه مرغ به جنوب شرقی آسیا صادر شده است.

کیمیای عنوان کرد: سازمان دامپزشکی علاوه بر نظارت بهداشتی بر محصولات کار مشاوره به صادرکننده و تسهیل‌کنندگی را هم انجام می‌دهد، بر اساس این مشاوره‌ها محصولات جدید صادراتی مثل هزارلای گاوی و سیرابی که قبلاً ضایعاتی بودند و دور ریخته می‌شدند امروز صادر می‌شود همچنین 8 تن پر شترمرغ به لبنان و با همراهی و تسهیل امور 90 قطعه ماهی زینتی به ترکیه صادر شده است.

انتهای پیام/63095/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول