اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

اربعین امسال به‌رغم فتنه عبری ـ عربی باشکوه‌تر‌ از سال‌های قبل خواهدبود

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه منظومه فتنه‌انگیزی آمریکا، صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و امارات در ناآرامی‌های عراق مشهود است، گفت: راهپیمایی اربعین امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اعتراضات چند روز اخیر عراق گفت: بررسی و واکاوی تظاهرات و تحولات اخیر عراق را نمی‌توان در یک نگاه و یک عامل جستجو کرد.

وی افزود: تظاهرات در عراق پیش از این هم سابقه برگزاری داشته است که برخی اوقات رنگ آن دارای مطالبات صنفی است و برخی اوقات هم رنگ و بوی سیاسی پیدا می‌کند. ضمن اینکه برخی از این تظاهرات‌ها هم دارای ابعاد امنیتی است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: تظاهرات این چند روز اخیر متمایز از تظاهرات‌های قبل است، چرا که این اقدام همزمانی با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین امام حسین (ع) دارد که باید با دقت ویژه‌ای واکاوی شود.

سیدافقهی گفت: این تظاهرات چون سابقه‌دار است، در ابتدا به صورت خودجوش معرفی شد، اما سفارت آمریکا در عراق، سفارت عربستان و امارات در این کشور، بعثی‌ها و یتیمان صدام از این تظاهرات اطلاع داشتند، از این رو نمی‌توان آن را خود خودجوش دانست. ضمن اینکه مدیران این تظاهرات صنفی پیش از این اعلام کرده بودند که اگر به خواسته آنها و مطالباتشان پاسخ داده نشود تظاهرات خواهند کرد.

سفارتخانه‌های آمریکا، عربستان و امارات در عراق؛ برنامه‌ریز تظاهرات‌ها

وی گفت:  سفارتخانه‌های آمریکا، عربستان و امارات و اپوزسیون داخل عراق کاملا خود را آماده کرده بودند که بر موج این تظاهرات سوار شده و با برنامه‌ریزی هماهنگ مسیر تظاهرات را به سمت و سوی هدف گذاری شده که در نهایت منجر به سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی شود، ببرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:‌ باید واکاوی ویژه‌ای در این موضوع داشته باشیم که چرا پس از تظاهرات الجزایر، تونس‌،‌ مصر نوبت به عراق رسیده است؟ ضمن اینکه باید مشخص شود چه کسانی و به چه دلایلی مشوق برگزاری این تظاهرات‌ها بوده و به نفع و یا به ضرر چه کسی  است؟

سیدافقهی گفت: شک ندارم که تظاهراتی که در چند روز اخیر در عراق انجام شد دچار انحراف مسیر شده و دشمنان عراق و ایران بر موج آن سوار شده‌اند.

وی افزود: روز گذشته شیخ عبدالمهدی کربلایی در خطبه‌های نماز جمعه در کربلا مطالب قابل توجهی را مطرح کرد که محور آن بحث پاسخگویی دولت،‌ پارلمان نسبت به مطالبات مردم بود؛ ضمن اینکه سخنان معنی‌داری هم مطرح کرد که مسئولیت این حوادث و هر گونه تلفات مالی و جانی بر گردن دولت و مجلس عراق بوده و باید پاسخگو باشند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:‌ علما و مراجع با هوشمندی و ذکاوت خاصی مسیر تظاهرات را به سمت مطالبات صنفی هدایت کرده و افرادی که به دنبال تسویه حساب سیاسی بودند، خلع سلاح شدند.

تسویه حساب با محور مقاومت دلیل اصلی برپایی تظاهرات در عراق

سیدافقهی تصریح کرد: برخی سردمداران این تظاهرات‌ها در عراق به دنبال تسویه حساب سیاسی با دولت عادل المهدی و شیعیان این کشور، جمهوری اسلامی ایران، حشد الشعبی و عصائب اهل الحق، و در مجموع به دنبال خدشه دار کردن صفا و صمیمت امنیت و انضباط مراسم میلیونی اربعین سیدالشهدا (ع) هستند.

وی گفت:‌ آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها و اماراتی‌ها در برپایی این تظاهرات و سمت و سو دادن به آن دخیل هستند، ضمن اینکه نتانیاهو با اقدامات نظامی‌اش علیه حشدالشعبی به نتایج مدنظر نرسید و به همین دلیل به دنبال نقش آفرینی در مسائل داخلی عراق برآمد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:‌ عادل المهدی نخست‌وزیر عراق در چند روز گذشته به صراحت اعلام کرده بود که در دو مورد برای عراق مسجل شده است که بمباران ذخایر تسهیلاتی حشدالشعبی توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

سیدافقهی افزود: عربستان سعودی 13 هزار توئیت در چند روز اخیر برای سمت و سو دادن به تظاهرات عراق زده است. ضمن اینکه بیش از 20 هزار مگس الکترونیکی ـ ربات یا کاربر فِیک ـ از سوی سعودی‌ها راه‌اندازی شده است تا حجم تظاهرات در عراق را بزرگ نمایی کنند و بسیار موذیانه و البته ناشیانه به دنبال انداختن مشکلات عراق به گردن ایران هستند.

هفت هزار تروریست وابسته به سعودی‌ها در زندان‌های عراق هستند 

وی گفت: آمریکایی‌ها وضعیت فعلی عراق را به وجود آوردند و آنها با اشغال و حجم خرابی‌های گسترده مسبب این اقدامات هستند ضمن اینکه در طول مدت حضور آمریکا در عراق بیش از یک میلیون تبعه این کشور شهید شده و میلیون‌ها عراقی هم پس از جنگ 2003 تا کنون مصدوم شدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد:‌ بیش از 7 هزار تروریست وابسته به عربستان سعودی در زندان‌های عراق منتظر اجرای حکم هستند.

وی با طرح این سوال که چرا باید در تظاهرات چند روزه عراق، علیه ایران موضع‌گیری شود؟ خاطرنشان کرد: کاملا مشخص است که آمریکا، صهیونیست‌ها،عربستان و امارات به دنبال سمت و سو به تظاهرات و تسویه حساب با جمهوری اسلامی هستند.

سیدافقهی گفت:‌ هوشیاری مردم عراق،‌گروه‌های سیاسی، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای توانست این دسیسه عبری ـ عربی را خنثی کند. همچنین سخنان عادل المهدی نخست‌وزیر عراق بسیار قوی، هوشمندانه و معنادار بود تا وضعیت تحت کنترل درآید.

وی افزود: نخست‌وزیر عراق به صراحت اعلام کرد که حساب آشوبگران و دسیسه‌های داخل و خارج این کشور را از مردم این کشور که مطالبات به حق دارند جدا خواهیم کرد و با کسانی که به دنبال سوء‌استفاده از این تظاهرات و مطالبات صنفی بودند را برخورد خواهیم کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:‌ جریان عربی و عبری به شدت به دنبال بر هم زدن روابط ایران و عراق آنهم در آستانه اربعین حسینی است.

جریان عبری ـ عربی به دنبال فتنه در ایران و عراق

سیدافقهی افزود: باید در حین برپایی راهپیمایی اربعین دسیسه آمریکایی، صهیونیستی، سعودی و اماراتی را در بر هم زدن فتنه‌انگیزی در ایران و عراق و اخلال در وحدت شیعیان و اهل تسنن افشا کنیم.

وی گفت: متاسفانه در فضای مجازی، سعودی‌ها با پول صهیونیست‌ها به دنبال بر هم زدن وحدت ایران و عراق و شیعیان و اهل تسنن هستند و بر این اساس هم اتهامات واهی زده می‌شود و به همین دلیل می‌کوشند با مطرح کردن موضوعات غیراخلاقی فضاسازی خاصی ایجاد کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:‌ با روشنگری و اطلاع رسانی به موقع می‌توانیم ضمن معرفی دست‌های پشت پرده اقدامات خبیثانه سفارت آمریکا، عربستان و امارات در عراق، افشا کنیم صهیونیست‌ها در این قضیه نقش اصلی را دارند.

سیدافقهی بیان کرد: منظومه فتنه انگیزی جریان عبری عربی به منظور اخلال در روند برگزاری اربعین سیدالشهدا (ع)  و وحدت شیعه و سنی هستند، اما تمام تلاش‌ ملت ایران و عراق باید افشاگری این موضوع باشد.

وی اظهار کرد: زوار ایرانی و عراقی در آستانه اربعین و ملت 2 کشور ضمن هوشمندی لازم باید مراقب فتنه‌انگیزی بدخواهان دو کشور باشند.

مخالفین محور مقاومت به دنبال فتنه‌انگیزی در اربعین

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در طول چند ماه اخیر سیلی‌های محکمی از محور مقاومت خورده است و باید بکوشیم تا نیت پلید آنها به سرانجام نرسد.

سیدافقهی با تأکید بر این که اربعین پدیده‌ و اراده الهی است، تصریح کرد: راهپیمایی عظیم اربعین معجزه‌ای الهی است و با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفته تا آن را کمرنگ کنند، اما شعله‌های عاشورایی هیچ‌گاه خاموش شدنی نیست، ولی در طول تاریخ تلاش‌های دشمنان برای فتنه‌انگیزی در اربعین باید ما را به سمتی ببرد که در این باره هوشیاری‌های لازم را داشته باشیم و بکوشیم شعله حسینی و نور عاشورایی دل‌های تاریک را روشن‌تر کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: اربعین هیچ گاه مختص شیعیان نبوده است و اهل تسنن و حتی سایر ادیان کاروان کاروان در زمره ارادتمندان سیدالشهدا بوده و به عراق سفر می‌کنند، ضمن اینکه حضور مسیحیان، ارامنه، ایزدی‌ها و ... در اربعین نشاندهنده آن است که قیام عاشورا متعلق به انسانیت و بشریت است و هیچ گاه تلاش‌های مذبوحانه چند قلم به‌دست مزدور و بعضی فریب‌خوردگان نمی‌تواند شعله عاشورا را خاموش کنند.

سیدافقهی در پایان تصریح کرد: یقین دارم مراسم اربعین سال جاری باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و مردم ایران و عراق عشق خود را به امام حسین (ع) با ارادت به اهل بیت بیشتر نشان خواهند داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول