اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

نتایج تحقیق علمی درباره هوش معنوی افراد حاضر در پیاده‌روی اربعین

براساس یک تحقیق علمی، هوش معنوی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، با ۹۵ درصد اطمینان، بیشتر از افرادی است که شرکت نکرده‌اند و هیج اعتقادی نیز به این سفر ندارند.

نتایج تحقیق علمی درباره هوش معنوی افراد حاضر در پیاده‌روی اربعین

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، کانون روان‌شناسی اربعین در تحقیقی، به مقایسه هوش معنوی افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند با افرادی که شرکت نکرده‌اند، پرداخته است.

مراسم پیاده‌روی اربعین، یکی از مناسک مهم شیعیان است. رهبرمعظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در زمینه اهمیت پیاده‌روی اربعین فرموده‌اند: «راهپیمایی عظیمِ اربعین، یک پدیده‌ الهی است، یک پدیده‌ معنوی است. حقیقتاً قابل توصیف نیست... این جمعیّتِ عظیمِ میلیونی، از جاهای مختلف دنیا؛ این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده فوق‌العاده عظیمی است...» (۹۶/۸/۲۲ - بیانات در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های آذربایجان‌شرقی و قم)

معنویت، نیازی فطری است؛ زندگی معنوی انسان با بهزیستی جسمانی و روانی وی ارتباط دارد. سلامت معنوی ازجمله مهمترین ابعاد موثر در سلامت‌روانی انسان است. یکی از مفاهیم نسبتاً جدید متأثر از معنویت، ﻫﻮشﻣﻌﻨﻮى است. هوش معنوی، ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ و ﻫﻮش را درون ﻳﻚ ﺳﺎزه جدید ترکیب ﻣﻰﻛﻨﺪ. در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﺑﺎ ﺟﺴﺘﺠﻮ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻘﺪس، ﻫﻮﺷﻴﺎرى اوج ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺗﻌﺎﻟﻰ و ﻣﻌﻨﺎ در ارﺗﺒﺎط اﺳﺖ، ﻫﻮشﻣﻌﻨﻮى ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﻮاﻧﺎﻳﻰﻫﺎﻳﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻌﻨﻮى ﺑﺮاى ﺗﻄﺎﺑﻖ و ﻛﻨﺶ اﺛﺮﺑﺨﺶ و ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎى ﺑﺎ ارزش اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ.

هوش معنوی جنبه‌های ذهنی و ناملموس معنویت را با اقدامات افراد در دنیای عینی و ملموس ترکیب می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه هوش معنوی از والاترین انواع هوش است که تنها مختص انسان‌هاست و بر زندگی فردی و اجتماعی آنها اثرات گسترده و عمیقی دارد و با توجه به اهمیت پیاده‌روی اربعین، هدف از پژوهش حاضر، تعیین تفاوت هوش معنوی در افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند با افرادی‌که شرکت نکرده‌اند، بود.

پژوهش حاضر با توجه به هدف بنیادی و روش آن توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه افرادی است که از شهر کرج در کاروان نذر اربعین، در پیاده‌روی اربعین سال ۱۳۹۶ شرکت کرده بودند و نیز شامل افرادی است که در شهر کرج، هرگز تجربه پیاده‌روی اربعین را نداشته‌اند. نمونه پژوهش شامل ۱۲۰ نفر بود (۶۰ نفر از شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین و ۶۰ نفر از غیر شرکت‌کنندگان) که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، به منظور سنجش میزان هوش معنوی افراد، پرسشنامه هوش معنوی کینگ بود. داده‌های بدست آمده از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ پردازش و با استفاده از آزمون آماری T مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

نتایج به دست‌آمده از پژوهش نشان داد که هوش معنوی  افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند با ۹۵ درصد اطمینان بیشتر از افرادی است که هرگز در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرده‌اند؛ از این‌رو با توجه به اثرات گسترده پیاده‌روی اربعین و زیارت که نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر، قطره‌ای از این دریای بیکران است، ترویج و توسعه فرهنگ پیاده‌روی اربعین به نهادهای مربوطه توصیه می‌شود.

کانون روان‌شناسی اربعین همچنین در حال برگزاری تحلیل روان‌شناختی مجالس عزاداری و سوگواران حسینی در دهه اول محرم است که برای شرکت در آزمون روانشناسی هیأت می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول