اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پاکسازی ماسوله فارس همزمان با روز روستا/ خانه تکانی در «دشتک»

روز روستا فرصتی است تا به خاطر آوریم که روستا از تولیدات تا هوای پاکش تا چه اندازه برای ما ارزشمند است.

پاکسازی ماسوله فارس همزمان با روز روستا/ خانه تکانی در «دشتک»

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در تقویم کشور ما مناسبت‌های فراوانی برای روزهای مختلف در نظر گرفته شده و 15 مهر نیز روز روستا نامگذاری شده است.

روستا و سازندگی

یکی از اهالی روستای دهمورد که در 85 کیلومتری شهرستان نی‌ریز قرار دارد با اشاره به نقش روستاییان در تولید  و سازندگی کشور به خبرنگار ما می‌گوید: اگر روستائیان و تولیدات غذایی آنها نباشد در شهرها مشکلات عدیده به وجود می‌آید.

آقا صفدر ادامه می‌دهد: آداب و سنن روستاها نیز در فارس قدمت تاریخی دارد و برای معرفی به کشورها و تمدن‌های دیگر فرصت مطلوبی در حوزه اقتصاد و گردشگری ایجاد می‌کند که باید از آنها بهره مناسب گرفت.

وی تاکید می‌کند: وقتی نام روستا می‌آید بیشتر افراد تصور می‌کنند که روستائیان در حوزه کشاورزی و دامداری فعالیت دارند اما روستا مرکز و کانون تولید آداب و سنن نیز هست و صنایع دستی بی‌نظیری تولید می‌کند که باید به آن توجه کرد.

این مرد روستایی با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن روستاها به عنوان مراکزی برای تفریح آخر هفته شهرنشینان می‌گوید: متاسفانه برخی از افراد در زمان بازدید و تفریح از روستا، حفظ پاکیزگی و نظافت روستاها را نادیده می‌گیرند که موجب از بین رفتن طراوت و زیبایی روستاها می‌شود.

وی می‌افزاید: مردم باید به روستا به عنوان مهد آداب و فرهنگ و سنت‌ها احترام بگذارند و به خود اجازه ندهند تا با ریختن زباله، چهره روستا را مخدوش کنند.

روستا تکانی

مدیر انجمن پاکسازان طبیعت فارس با اشاره به برگزاری دویست و هفتمین برنامه این تشکل به مناسبت گرامیداشت روز روستا نیز عنوان می‌کند: روستا و روستائیان هنوز‍ هم تداعی کننده عشق و صمیمیت، همدلی و هم‌صدایی هستند.

شهلا ایادی ادامه می‌دهد: به همین جهت، تشکل پاکسازان طبیعت فارس برای بزرگداشت روز 15 مهر با هدف فرهنگ‌سازی، پاکسازی روستای گردشگری دشتک را انجام داد که با استقبال اهالی بومی این روستا نیز مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه، روستا یک نماد هویتی مهم است، عنوان می‌کند: درصورتی که در روستاها، اشتغال و گردش اقتصادی ایجاد شود، شاهد رشد روستاهای استان و مهاجرت معکوس خواهیم بود.

ایادی با اشاره به روستای دشتک به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های ایران و فارس می‌گوید: این روستای گردشگری با برخورداری از معماری پلکانی و طبیعت زیبا به عنوان ماسوله فارس شناخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: روستای دشتک با همت اهالی و مدیریت خوب دهیار آن از وضعیت نسبتا‌‌‌ مساعدی برخوردار بود اما عمده مشکلات در قسمت گردشگری به دلیل رعایت نکردن موارد لازم توسط بازدید کنندگان بود.

 

ایادی اضافه می‌کند: بر این اساس روز جمعه 12 مهرماه از ساعت 10 صبح بافت روستا و حاشیه آبشار دشتک با حضور 40 نفر از اعضاء تشکل پاکسازان و شماری از مردم روستا پاکسازی شد و زباله‌هایی همچون پوست پفک، چیپس، پوشک بچه، شیشه آب معدنی و ... جمع آوری و توسط دهیاری روستا به ایستگاه زباله فرستاده شد.

هوای پاک

نام روستا همواره تداعی‌ کننده هوای پاک و طبیعت بکر و زیباست و نباید لطفی را که روستا به ما می‌کند تا از هوای پاک آن لذت ببریم با آلوده کردن محیط روستا، ریختن زباله و رعایت نکردن شئون مردمان این مناطق، نادیده بگیریم و نسبت به آن ناسپاسی کنیم.

به گزارش فارس، بهترین روز برای قدردانی از روستا و روستائیان تولید کننده و سازنده بسیاری از زیرساخت‌های رفاه ما در شهر همین 15 مهر است که روز روستا نامگذاری شده است. شما چه برنامه‌ای برای این روز در نظر دارید تا قدردانی خود از روستا را نشان دهید؟

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول