اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

اهدای 20 نسخه خطی، سربی و سنگی از سوی خاندان اولین استاندار یزد به موزه وزیری+تصاویر

20 نسخه خطی، سربی و سنگی از سوی خاندان اولین استاندار یزد به موزه وزیری اهدا شد.

اهدای 20 نسخه خطی، سربی و سنگی از سوی خاندان اولین استاندار یزد به موزه وزیری+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، 5 نسخه خطی، 12 نسخه چاپ سنگی و 3 نسخه سربی از سوی خاندان مرحوم غلامرضا دبیران اولین استاندار بعد از انقلاب در یزد به گنجینه کتابخانه و موزه وزیری اهدا شد.

نسخ خطی اهدایی

نسخه خطی نفیس المبسوط از آثار فقهی شیخ طوسی از بزرگترین محدثان و فقیهان شیعه و نویسنده کتاب التهذیب و استبصار از کتاب‌های چهارگانه حدیثی شیعه، مشتمل بر 303 برگ، به خط نسخ 17 سطری در قرن 11 قمری کتابت گردیده است.

 

نسخه خطی نفیس روضة الواعظین و بصیرة المتعظین نوشته فتال نیشابوری از فقیه و از علمای قرن 6 قمری درباره تاریخ زندگانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است، مشتمل بر 300 برگ، به خط نسخ 22 سطری در 1008 قمری کتابت گردیده است.

نسخه خطی تفسیر بزرگ منهج الصادقین فى الزام المخالفین اثر ملا فتح الله کاشانی از علما و مفسرین بزرگ شیعه، مشتمل بر 450 برگ، به خط نسخ 25 سطری کتابت گردیده است.

 

نسخه خطی کشف الغمه فی معرفه الائمه در شرح حال پیامبر (ص) و امامان شیعه (ع)، اثر علی بن حسین اربلی محدث، مورخ، ادیب شیعه در قرن هفتم. نسخه در 400 برگ به خط نسخ 20 سطری، به قلم محمد حسین بن حافظ در سال 1075 قمری کتابت گردیده است.

نسخه خطی زادالمعاد علامه مجلسی، شامل ادعیه و اعمال ایام و لیالی در کتب ادعیه، نسخه در 250 برگ به خط نسخ 23 سطری به کلک محمد قاسم در سال 1130 ق در مدرسه امامزاده اسماعیل کتابت گردیده است.

کتب چاپ سنگی اهدایی

ترجمه روایت موسوم به هفدهم رمضان (جلد اول) اثر جرجی زیدان نویسنده و مورخ مسیحی، ترجمه عبدالحسین میرزا. نسخه مشتمل بر 255 ص به خط نستعلیق کتابت و در 1322 ق در تهران به زیور طبع آراسته گردیده است.

 

ترجمه روایت موسوم به هفدهم رمضان (جلد دوم) اثر جرجی زیدان، ترجمه عبدالحسین میرزا، نسخه مشتمل بر 536 ص به خط نستعلیق کتابت و در 1322 ق در تهران به طبع رسیده است.

مناقب المعصومین اثر عبدالخالق یزدی. نسخه در 272 ص به خط نسخ کتابت و در سال 1313 ق در مطبعه حاج احمد تاجر یزدی چاپ شده است.

تشریح الاصول اثر ملاعلی نهاوندی نجفی در زمینه اصول فقه شیعه، نسخه در 292 صفحه به خط نسخ کتابت و در سال 1320 ق در تهران به چاپ رسیده است.

 

رساله فی تحقیق حال الکتاب المعروف بفقه الرضا از محمد هاشم چهارسوقی از دانشمندان شهیر شیعی اواخر سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم. نسخه در 388 صفحه به قلم محمد حسین اصفهانی به خط نسخ کتابت و در سال 1317 ق در تهران چاپ گردیده است.

دیوان حکیم قاآنی از شعرای نامدار عهد قاجار. نسخه مشتمل بر 379 صفحه به خط نستعلیق کتابت و در سال 1273 ق چاپ شده است.

تفسیر علی بن ابراهیم القمی فقیه و محدث نامی شیعه، از تفاسیر کهن شیعی. نسخه در 744 صفحه به خط نسخ کتابت و در سال 1313 ق در تهران به چاپ رسده است.

رساله سوال و جواب ذخیره المعاد اثر زین العابدین حائری مازندرانی فقیه و مجتهد قرن 13 قمری. نسخه مشتمل بر 792 صفحه به خط نسخ کتابت و در سال 1298 قمری در لکهنو (هند) طبع گردیده است.

 

شرح چغمینی اثر موسی قاضی زاده در پزشکی. نسخه مشتمل بر 156 صفحه به خط نسخ کتابت و در سال 1286 ق چاپ شده است.

منشات و غزلیات میرزا ابوالحسن جندقی المتخلص به یغما. نسخه مشتمل بر 270 صفحه به قلم میرزا محمد علی شیرازی به خط نستعلیق کتابت و در 1302 ق در بمبئی به چاپ رسده است.

جنة النعیم و العیش السلیم فی احوال سیدنا عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی نوشته محمد باقر واعظ کجوری. نسخه مشتمل بر 553 صفحه به خط نسخ کتابت و در سال 1298 ق در تهران به طبع رسیده است.

تحفة الناصریة فی فنون الادبیه اثر ابوالقاسم رشتی اصفهانی. نسخه مشتمل بر 420 صفحه به خط نسخ و نستعلیق کتابت و در سال 1278 ق در تهران به زیور طبع آراسته شده است.

خاندان مرحوم غلامرضا دبیران به همراه نسخه‌های خطی و چاپ سنگی نیز 3 نسخه سربی نیز اهدا کرده‌اند.

انتهای پیام/90009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول