اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

سپردن مالکیت گوشی و تبلت به کودکان آسیب‌زا است/ کودکان هدف بازارهای تجاری و تبلیغات

کارشناس سواد فضای مجازی گفت: بیشتر خانواده‌ها نمی‌دانند که سپردن مالکیت ابزار رسانه‌ای مانند گوشی و تبلت به کودکان، عدم نظارت بر نحوهٔ استفاده از آن و نادیده گرفتن رژیم مصرف رسانه‌ای ممکن است آسیب‌های جدی به کودکان آن‌ها وارد کند و در این زمینه آموزش سواد فضای مجازی ضروری است.

سپردن مالکیت گوشی و تبلت به کودکان آسیب‌زا است/ کودکان هدف بازارهای تجاری و تبلیغات

سجاد عنایتی کارشناس سواد فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین، در ارتباط با آثار تبلیغات تجاری در سطح شهر و رسانه‌ها برای خرید ابزارهای رسانه‌ای همچون تبلت برای کودکان اظهار کرد: مهارت استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مانند گوشی و تبلت باید در یک قالب قانونمند ویژه در خانواده‌ها همراه با آموزش نحوهٔ تعامل و فرهنگ استفادهٔ آن به کودکان منتقل شود.

جانشین مسؤول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین اظهار کرد: بیشتر خانواده‌ها نمی‌دانند که سپردن مالکیت ابزار رسانه‌ای به کودکان و عدم نظارت بر نحوه استفاده از آن و به طور کلی نادیده گرفتن رژیم مصرف رسانه‌ای ممکن است آسیب‌های جدی به کودکان آن‌ها وارد کند.

وی افزود: متأسفانه مقاصد تجاری باعث می‌شود که در تبلیغات فروش این ابزارها کودکان به‌عنوان بازار هدف مدنظر قرار بگیرند و عدم آشنایی والدین با سواد فضای مجازی و شوق آن‌ها برای آشنا کردن فرزندان با ابزارهای فناورانهٔ جدید این بازارها را داغ‌تر می‌کند.

عنایتی عنوان کرد: مشکل اساسی که ما در کشور داشتیم و فقط مربوط به‌حوزه کودکان نمی‌شود، بحث پیوست فرهنگی-آموزشی تکنولوژی و فناوری جدید است.

وی افزود: در چند سال اخیر که بحث گوشی‌ها و ابزارهای هوشمند فراگیر شده است، هیچ‌گونه پیوست فرهنگی و آموزشی برای آن‌ها ارائه نشده که در حالت کمال مطلوب، این پیوست باید قبل از فراگیری این فناوری در جامعه ارائه می‌شد.

عنایتی با اشاره به حساسیت استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی توسط کودکان عنوان کرد: در موضوع کودکان نیز به‌واسطهٔ نبود چنین پیوستی و عدم تدوین فرهنگ استفاده از چنین فناوری برای کودکان، شاهد استفادهٔ نادرست از گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند هستیم.

این کارشناس فضای مجازی ضمن هشدار به خانواده‌ها و تأکید بر ضرورت کنترل و قانون‌مند کردن استفاده از گوشی و تبلت در میان کودکان عنوان کرد: پر واضح است که استفادهٔ نادرست از گوشی و تبلت علاوه بر مضرات فراوان جسمی برای کودکان بر رشد صحیح آن‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

جانشین مسؤول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین عنوان کرد: در کشورهای اروپایی و آمریکایی فرهنگ استفاده از این وسایل کاملاً برای سنین مختلف تدوین شده، حال اینکه از این فرهنگ تبعیت می‌شود یا نه بحث دیگری است ولی همین موضوع کار را برای خانواده‌ها راحت‌تر می‌کند و راه استفاده از تکنولوژی را به آن‌ها نشان می‌دهد.

عنایتی افزود: ما نیز باید در کشور این فرهنگ‌سازی را ابتدا در خانواده‌ها و سپس در فضاهای آموزشی مثل مدارس پیگیری کنیم. مطمئناً نمی‌شود جلوی رشد تکنولوژی و فناوری‌های نو را گرفت، پس باید خانواده‌ها به‌روز باشند و در این فضای رسانه‌ای از کودکان خود عقب نیفتند و گرنه در آن صورت باید مواجهه با رسانه را از کودک خود یاد بگیرند.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: مجموعه‌های مختلفی در همین شهر قزوین متولی بحث آموزش سواد فضای مجازی هستند و در سطح مختلف این آموزش‌ها را به فراگیران ارائه می‌دهند.

وی افزود: همچنین کتاب‌های متعددی در این زمینه تألیف شده است که خانواده‌ها با مراجعه به آن‌ها می‌توانند دانش رسانه‌ای خود را افزایش دهند.

عنایتی در پایان از سازمان فضای مجازی سراج به‌عنوان متولی امر آموزش سواد فضای مجازی یاد کرد و افزود: تا به حال کلاس‌های متعددی در استان قزوین برای افزایش آگاهی رسانه‌ای مردم برگزار شده و افراد و گروه‌های مختلف نیز در صورت نیاز برای دریافت آموزش‌های لازم به صورت گروهی می‌توانند به این سازمان مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول