اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

زنگنه: مپنا در بخش‌های هایتک خدمات نفتی وارد شود

وزیر نفت گفت: نیاز داریم مپنا در بخش‌های هایتک خدمات نفتی وارد شود که امروز در انحصار یک الی دو تا شرکت بین‌المللی است.

زنگنه: مپنا در بخش‌های هایتک خدمات نفتی وارد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ظهر امروز در حاشیه بازدید از مپنا در جمع خبرنگاران گفت: امروز فرصتی شد به دعوت مجموعه مپنا از این سری کارخانجات و تأسیسات کارخانه‌ای آن بازدید و به بخش‌های پروژه ای و طراحی‌های آن شناخت بیشتری پیدا کنیم.

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت‌های مپنا افزود: در این شرایط تمام کارگاه ها فعال هستند و با ظرفیت خوبی کار می کنند. موضوع مهمتر در مجموعه مپنا علاوه بر مقدار تولید این است که یکی از نمادهای شاخص فناوری ملی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یکی از دستاورهای ملی خود را بیان کنیم قطعا نمی توانیم از این مجموعه صرف نظر کنیم. مپنا از اواخر دهه 60 فعالیت خود را با مفهوم دانش بنیان آغاز کرد و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گفته زنگنه، شرکت های مستقر در این مجموعه برای برطرف کردن نیازهای ایرانی مفید بوده اند و البته مپنا امروز و در این مرحله به حوزه فعالیت های نفتی نیز وارد شده است و از این حضور استقبال می کنیم. انتظاراتی که مپنا از وزارت نفت داشت و نیز انتظارات متقابل طی این بازدید بیان شد.

وزیر نفت یادآور شد: نیاز داریم مپنا در بخش های هایتک خدمات نفتی وارد شود که امروز در انحصار یک الی دو تا شرکت بین المللی است که ما در این زمینه ضعف داریم. با تحلیل های صورت گرفته در می یابیم که مشکلاتی وجود دارد و در صدد رفع آن ها هستیم.

زنگنه ادامه داد: در فعالیت ماشین‌های دوار که غرب صنعت نفت قرار گرفته، مپنا وارد عمل شد و ما هم یک سری از تقاضاهای خود را اعلام کردیم تا در بهره برداری و تعمیرات ماشین های دوار بدون مشکل فرآیند خود را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: با فروش نفت می توانیم عملکرد خود را توسعه دهیم و تقویت کنیم. البته یک سازمان برونگرا هستیم و لازم است دورن زا هم باشیم بیشترین کار را به داخلی ها بسپریم و از این فرصت برای توسعه صنایع داخلی و واحدهای فناوری دانش بنیان داخلی هم استفاده کنیم. به نظرم حداقل دو سوم کاری که در حوزه نفت می‌توان انجام داد باید به واحدهای داخلی ارجاع داده شود.

وزیر نفت تصریح کرد: در نظر داریم مپنا، شرکت نفت و گاز پارس نیز با شرکت های روسی مذاکره کنند و در بخش کمپرسورها و توربین ها همکاری های لازم انجام شود تا شاهد این باشیم که تمامی 27 فاز این تکنولوژی به بهره برداری برسد.

وی مطرح کرد: شرکت ملی حفاری سال هاست در لیست واگذاری قرار گرفته، مپنا تحت عنوان مدیر شرکت های نیروگاهی ایران به وجود آمد و در اولین پروژه با صرفه جویی جدی همراه شد که مقدار زیادی هم ساخت داخل اتفاق افتاد.

زنگنه افزود: در اواخر سال 67 مپنا نهالی بود که به دشواری غرس شد و اکنون یک درخت تنومند است. مدیریت و نیروی انسانی مپنا افرادی هستند که می دانند چه کاری انجام می دهند و این حرفه گری موجب شد تا در برهه تاریخی و شرایط اقتصادی موفق شوند.

وی بیان کرد: پروژه فاز 11 تعیین تکلیف شده است و پتروپارس به تنهایی قرارداد را با 100 درصد سهام ادامه می دهد و تا آخر سال اولین جکت و چهارپایه را نصب می کنیم تا عمل حفاری انجام شود. این اقدام در ابتدا با 500 میلیون فتومکعب شروع می شود و سپس آن را ادامه می دهیم.

زنگنه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه « در قانون نوشته شده بودجه 98 مبنی بر تبصره ای برای تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی، موضع وزارت نفت چیست؟ این تبصره چقد قابلیت اجرایی دارد؟» گفت: مطلبی که در برنامه بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد زیرا قانون نوشته پس از اینکه درآمدهای نفت که در قانون مشخص شده برای دولت تأمین شود پنج هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص یابد.

وزیر نفت ادامه داد: در حالیکه درآمدهای ذکر شده هنوز تأمین نشده است. هر اقدامی در این زمینه با هماهنگی برنامه و بودجه باید اجرایی شود و مشتری به ما معرفی شود تا پول را به خزانه واریز کنیم.

وی به سوالی در رابطه با پروژه نفتی فاز چهار پاسخ داد و مطرح کرد: فاز چهارم تقریبا به مرحله اجرایی رسیده است، لزومی ندارد که کاری که با 100 میلیون دلار انجام می شود، یک میلیارد دلار صرف هزینه داشته باشد. این فاز با رفع تنگناها و با 420 هزار بشکه نفت که تا چند ماه آینده به 480 هزار بشکه خواهد رسید اجرا شده است.

زنگنه افزود: سیراف نیز برای ادامه این فاز در نظر گرفته شده است که 360 هزار بشکه تولید و منابع مالی بانک ملی این پروژه را تأمین خواهد کرد. سرمایه گذار برای پروژه انتخاب شده است اما این اقدام باید با همکاری بانک صورت پذیرد. اگر این کار انجام شود یکی از اقدامات بزرگ برای کشور به شمار می رود به خصوص یک زنجیره پتروپالایشی است که می توان پتروشیمی احداث کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه هنوز تصمیم نهایی در زمینه اصلاح قیمت بنزین ابلاغ نشده است، اذعان کرد: در حال حاضر صادرات بنزین با کیفیت ایده آل انجام می شود اما نمی دانم چرا برخی افراد قصد دارند آرامش را از زندگی مردم بگیرند و شایعه های بی اساس تولید می‌کنند.

وی به کیفیت بنزین در شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد: کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان نیست، توجه به تراکم و مصرف بنزین بالا برای نحوه توزیع نفت و کیفیت آن در اولویت کاری ما قرار دارد زیرا کیفیت بنزین در شهرهای کوچک تغییری در آلودگی شرایط آب و هوایی ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/پ/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول