اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نارضایتی از قیمت خرید تضمینی گندم/پیشنهاد اصلاح قیمت ارائه شد

دبیر بنیاد ملی گندم با اشاره به اینکه عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت موجب خواهد شد که کشاورزان کشت نکنند یا گندم خود را به دولت نفروشند، گفت: پیشنهاد اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را ارائه کرده‌ایم.

نارضایتی از قیمت خرید تضمینی گندم/پیشنهاد اصلاح قیمت ارائه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در حالی که باید تا 31 شهریور ماه امسال نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شد، اما  هشتم مهر ماه بود که قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت 2 هزار و 200 تومان اعلام شد.

این قیمت در حالی از سوی دولت اعلام شد که رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را، 2 هزار و 868 تومان و رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران نیز قیمت 2 هزار و 500 تومان را پیشنهاد کرده بود.

 دبیر بنیاد ملی گندم درباره قیمت اعلامی دولت برای خرید تضمینی گندم در سال آتی زراعی گفت: در حالی قیمت گندم از سوی دولت 2 هزار و 200 تومان اعلام شده است که قیمت پیشنهادی ما 2 هزار و 550 تومان بود.

علی خانمحمدی با اشاره به اینکه قیمت اعلامی از سوی بنیاد ملی گندم بر اساس برآورد هزینه‌ها پیشنهاد شده بود، اضافه کرد: بنیاد قیمت 2 هزار و 200 تومانی دولت را قبول ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت اعلامی از سوی دولت با هزینه‎ها همخوانی ندارد، گفت: از همین رو در ارتباط با موضوع اصلاح قیمت به مجلس نامه نوشتیم که اقدام لازم صورت گیرد.

دبیر بنیاد ملی گندم با اشاره به اینکه عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت موجب خواهد شد که کشاورزان کشت نکنند یا گندم خود را به دولت نفروشند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد به شرایطی مثل امسال دچار خواهیم شد یعنی در حالی که 12 میلیون تن گندم برداشت شد اما دولت موفق به خرید تنها 7 میلیون و 700 هزار تن گندم شد.

 

پیشنهاد اصلاح قیمت خرید گندم

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این اتفاق ما هشدارهای لازم را به دولت داده‌ایم و پیشنهاد اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را ارائه کرده‌ایم، افزود: در غیر این صورت اتفاقات خوبی در حوزه خرید و برداشت گندم رخ نخواهد داد.

خانمحمدی با اشاره به اینکه عدم اصلاح قیمت موجب خود مصرفی گندم، عدم فروش محصول به دولت و همچنین مشکلاتی در استانداردسازی بذر  ایجاد خواهد کرد، گفت: از همین رو از دولت می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر تا پایان فصل کشت قیمت را اصلاح کند.

دبیر بنیاد ملی گندم با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی احتمال تجدیدنظر در قیمت گندم در حدود 70 یا 80 درصد وجود دارد، تصریح کرد: البته این موضوع بستگی به این دارد که نمایندگان مجلس چقدر بتوانند کمبود بودجه دولت را تامین کنند تا این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان آذرماه کشت گندم انجام می‌شود، گفت: دولت برای جلوگیری از کاهش محصول باید تا پایان مهرماه نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند و امیدواریم اقدامات طوری نباشد که همچون نوش دارو پس از مرگ سهراب باشد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان نیز در این باره گفت: امسال خرید گندم در استان زنجان به قیمت یک هزار و 700 تومان انجام شد.

خرید 250 هزار تن گندم در زنجان

محمد ایزدی با اشاره به اینکه امسال 250 هزار تن گندم در استان زنجان خریداری شد، اضافه کرد: میزان مطالبات گندم‌کاران در زنجان 4 هزار و 363 میلیارد ریال بود که تقریبا 100 درصد مطالبات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال میزان خرید گندم در استان نسبت به سال قبل کاهش یافته است، تصریح کرد: سال قبل بیش از 400 هزار تن گندم در استان خریداری شد.

 

کشف گندم قاچاق در زنجان

استاندار زنجان نیز که امسال از ابتدای فصل خرید گندم خبر از برخورد با قاچاق گندم به لحاظ اهمیت این محصول داده بود، اظهار کرد: امسال محموله‌های متعدد گندم در زنجان کشف شد.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به کشف بیش از یک هزار تن گندم قاچاق در زنجان افزود: گندم نباید از استان زنجان خارج شود.

وی با بیان اینکه تأکید ما از ابتدا این بود که مردم را تشویق کنیم گندم را تحویل سیلوها دهند، ادامه داد: باید از کشاورزانی که با حس مسؤولیت گندم خود را به دولت تحویل داده‌اند، قدردانی کرد. 

گندم برای خوراک دام

یکی از گندم‌کاران زنجانی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: دولت باید سیاست‌های خود را در ارتباط با خرید گندم تغییر دهد، چرا که با این وضعیت گندم‌کاران ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه خرید گندم به قیمت 2 هزار و 200 تومان برای گندم‌کاران به صرفه نیست، تصریح کرد: امسال بخشی از گندم برای تامین خوراک دام استفاده شد در حالی که زحمات بسیاری برای کشت آن کشیده شده بود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول