اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تأملی بر تحول در قوه قضائیه بر پایه فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب

در برنامه تحول قوه قضائیه،8 محور اصلی از جمله حرکت انقلابی و ضدفساد، بکارگیری نیروی انسانی صالح، احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع، برخورد قاطع، استفاده از جوانان صالح و انقلابی و غیره توصیه شده است.

تأملی بر تحول در قوه قضائیه بر پایه فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، پیرو توصیه‌ رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضائیه مبنی بر گسترش عدل و نظارت بر اِعمال قانون، همچنین اهتمام به تحقق «سند تحول در قوه قضائیه»، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، ‌ضمن استناد به روایات و نیز سیره ائمه هدی علیهم‌السلام ، در بخش نخست گفتگوی مشروح خود، بر اهمیت گسترش عدالت و آثار و برکات فراوان اهتمام به گسترش عدل در جامعه اسلامی اشاره داشت.

رهبر معظم انقلاب، در آغاز دهه‌ پنجم انقلاب اسلامی، طی حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سیدابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. در حکم مذکور، معظم‌له ضمن تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدید به نحوی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از ریاست جدید قوه قضائیه خواستند تا «گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادی‌های مشروع و نظارت بر اِعمال قانون» را در «رأس برنامه‌ها» خود قرار دهند. در این راستا ایشان 8  محور اصلی از جمله زمانبندی برای اجرای سند تحول قضائی، اهتمام به مردمی، انقلابی و ضدفساد بودن، بکارگیری نیروی انسانی صالح، احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع، برخورد قاطع، استفاده از جوانان صالح و انقلابی، عزیز دانستن قاضی و در نهایت همکاری و هم‌افزایی با دیگر قوا را برای ایجاد تحول در دستگاه عدالت توصیه شده است. 

با عنایت به مطالبه‌ مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از قوه‌ قضائیه، تبیین و تحلیل بندهای توصیه شده به ریاست قوه قضائیه و نیز بررسی الزامات تحقق «تحول در قوه قضائیه» بیش از پیش ضرورت دارد. از اینرو حجت‌السلام والمسلمین مظفری میانجی؛ نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی نیز ‌ضمن استناد به سیره ائمه هدی علیهم‌السلام بر آثار و برکات فراوان اهتمام به گسترش عدل در جامعه اسلامی تأکید کرده و در ادامه به ارزیابی اقدامات اخیر و عملکرد حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در دستگاه قضا پرداخت. 

از نگاه حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری میانجی، مبتنی بر قانون علیّت و همچنین آموزه‌های دینی که بر اختیاری و ارادی بودن اعمال و کردار انسان تأکید دارند، دخالت و نقش‌آفرینی رفتارهای فردی و جمعی از مهمترین علل پیدایش حکومت‌های جور یا طاغوت در تمامی اعصار بوده است. براین اساس، متولیان دینی نسبت به حاکمیت‌های سیاسی که در مسائل کلان جامعه مؤثر بوده و جهت‌گیری اجتماع را در انتخاب راه حق یا باطل رقم می‌زنند، حساسیت ویژه‌ای داشته‌، لذا در احادیث واصله از امامان(ع) نیز همواره ضمن آگاهی دادن به مردم، آنها را از مشارکت در تکوین و پیدایش حکومت‌های جور پرهیز داده‌اند.

بدیهی است از میان علل و عوامل پدیدآمدن طاغوت که در احادیث نبوی و ائمه اطهار(ع) بدان اشاره شده است، برخی علت موجده بوده و برخی دیگر به عنوان علت معدّه، بسترساز و تسهیل‌کننده دستیابی جائران به حکومت عمل کرده و پاره‌ای نیز در شمار علل مبقیه قرار گیرند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری میانجی در ادامه با اشاره به تأثیر نوع حکومت و حاکمان در پیشرفت و ترقی و سعادت جامعه و یا انحطاط و تنزیل آن عنوان کرد که بر این اساس، زمامداران صالح و شایسته، جامعه فاسد و خطاکار را به سوی صلاح و رستگاری و سعادت سوق می‌دهند. چنانکه حاکمان جائر، جامعه صالح را به تدریج به سوی فساد و تباهی می‌کشانند. 

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، در تأیید رویکرد هر یک از حاکمان صالح و جائر، به حدیثی از امیرمومنان حضرت علی(ع) استناد می‌کند که فرمودند: «از رسول خدا شنیدم که می‌فرمود؛ خداوند عزوجل می‌فرماید، به هر رعیتی که رهبری پیشوای دادگر را که از جانب من است بپذیرد، رحم می‌کند، هر چند رعیت مذکور نیکوکار و پرهیزگار نباشند». مبتنی بر حدیث شریف یاد شده، از لطف پروردگار، اگر ملتی نیکوکار و پرهیزکار نبوده، ولی از حاکمان عادل حمایت کنند، رحمت الهی شامل حال آنها خواهد شد. 

وی، در تبیین جایگاه حاکم عادل در گسترش عدالت در جامعه به واسطه احادیث و روایات، گسترش عدل و داد در جامعه و پاکسازی حیات اجتماعی از ظلم و جور و احیای حق و اِماته باطل را از جمله آثار مهم حاکمِ عادل دانسته و در تأیید این امر به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام  استناد کرده، آنجا که می‌فرمایند: «در حکومت حاکم عادل و والیان او هر حق و عدالتی زنده می‌شود، و هر ظلم و ستم و فسادی از بین می‌رود. از اینرو کسی که در تقویت چنین حاکمی تلاش کند و او را در حکمرانیش یاری رساند، در حقیقت در اطاعت خداوند تلاش کرده و دین او را تقویت کرده است».

این کارشناس مذهبی، ضمن اشاره به حدیث یاد شده که به تعبیر ایشان به نحوی برای امت اسلام، تعیین کننده تکلیف و حدود است، به تقدیر از عملکرد رئیس قوه قضائیه پرداخت و اظهار داشت: «در واقع، امام صادق (ع) به واسطه حدیث مذکور به امت اسلام –معیار سنجش- داده؛ فلذا سیدابراهیم رئیسی پس از انتصاب از جانب رهبر معظم انقلاب و بر عهده گرفتن مسئولیت قوه قضائیه، حقیقتاً – در سیستم قضایی کشور به لحاظ اهتمام به عدالت- تحولی ایجاد کرده‌اند، از اینرو قلوب همه مومنین و مومنات به دلیل اجرای عدالت شاد شده است».  

در ادامه؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری میانجی، با اشاره به احادیث قدسی و نبوی بر آثار نامطلوب اجرا نشدن حدود الهی در جامعه اسلامی تأکید داشته و تصریح کرد: «پیامبر عظیم الشأن اسلام در حدیث قدسی فرمودند؛ چنانچه در جامعه‌ای حدود الهی تعطیل شود، منتظر بلا باشید. در ضمن احادیث واصله دیگری از حضرت رسول اکرم بر این امر اشاره داشته و می‌فرمایند؛ اجرای هر نوع حدود و تعزیری به هر مقدار که باشد، از بارش چهل شبانه‌روز باران بهتر است».

وی معتقد است که مبتنی بر احادیث نقل شده، کسانی که نسبت به اجرای عدالت احکام اسلامی مغلطه کرده و آن را خشونت‌آمیز و ضدانسانی تعبیر می‌کنند،حتماً مجازات‌های الهی را نیز خشن می‌پندارند، در صورتی که حسب فرمایش پیامبر اجرای هر نوع حدّ وتعزیری، از بارش چهل شبانه‌روز باران پر برکت‌تر است. یادآور می‌شود، نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشری و نیز فعالان نهادهای موصوف در داخل و خارج از ایران، چندیست که با تکیه بر شعار فریبنده و دوگانه «حمایت از حقوق بشر»، در صدد هستند، تا با برجسته‌سازی سوءگیرانه حدود، تعزیر و احکام الهی نظیر قصاص، اعدام و ...، ضمن شبه‌افکنی در قوانین اسلامی، نظام اسلامی را حاکمیتی ضدقوانین انسانی و ناقض حقوق بشر جلوه دهند، تا به این واسطه بتوانند اهرم فشاری علیه حاکمیت اسلامی در عرصه بین‌المللی داشته باشند.

در تأیید فرمایش حضرت رسول، امام هفتم شیعیان، حضرت موسى بن جعفر علیه‌السلام،  نیز در تفسیر آیه شریفه 17 سوره حدید مى‏ فرمایند: «منظور آیه «یُحْىِ الْارْضَ بَعْدِ مَوْتِها«،  (فقط) این نیست که (خداوند)  زمین‏هاى خشک را با باران‌هاى پر برکت زنده مى‏کند، بلکه منظور این است که باری‌تعالی مردانى (بزرگ، مخلص و بلند همّت را) مبعوث مى‏ کند، که آنها عدالت را در جهان زنده مى‏ کنند و زمین بر اثر زنده شدن عدالت احیاء می‌شود و بدون شک اقامه و اجراى حدود و تعزیرات بر روى زمین، پر منفعت‌‏تر است از این که چهل شبانه‌روز بر آن باران ببارد».

مبتنی بر آنچه ذکر شد، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، ضمن تأکید بر خشنودی معتقدان به کلام الهی و فرامین حضرات معصومین از اجرای عدالت،  به اِمهال برخی مسئولان پیشین در تحقق عدالت قضایی اشاره داشته و با انتقاد از برخی بی‌عدالتی‌های رخ داده در سنوات گذشته بیان داشت: «اینگونه نشود که به قول امام رضا(ع)، مظلوم در فغان و ظالم در امان باشد و یا به تعبیر عوام، تخم‌مرغ دزد اعدام شود و شتر دزد آزاد گردد، صاحبان زر و زور با هزاران ترفند، به امت اسلام انواع ظلم‌ها و خیانت‌ها را روا داشته و بیت‌المال مسلمین را چپاول کنند ولی با -مجرمان جزء- و به بیانی دیگر تخم‌مرغ دزدان به واسطه حبس‌های طولانی برخورد شدید شود. این امر با اجرای عدالت ناسازگار است».  

وی، بار دیگر خداوند متعال را به دلیل انتصاب آیت الله رئیسی شاکر بوده و تأکید کرد: «که همه آزاداندیشان از عملکرد رئیس جدید قضا خرسند هستند». ایشان همچنین ابراز امیدواری کردکه جناب رئیسی نیز روند یادشده مبنی بر ایجاد تحول در سیستم عدالت قضایی را تداوم بخشند و امت اسلامی نیز حمایت و حمیّت لازم را داشته باشند تا ایشان در این مسیر هر چه بیشتر موفق و مؤید باشند.

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، در بخش دوم اظهاراتشان، ضمن ارزیابی اقدامات اخیر و عملکرد آیت الله رئیسی در دستگاه قضا، به آثار و تبعات مطلوب تداوم تحولات عمده قضایی شکل گرفته طی ماه‌های اخیر و چشم‌انداز اقدامات مذکور در عرصه‌های مختلف با استناد به روایات واصله از اهل‌البیت اشاره نمودند. از منظر ایشان در دستگاه حکومت الهی کفر و فسق و ظلم جایی ندارد، چراکه حکومت با کفر دوام آورده، اما با ظلم باقی نمی‌ماند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری میانجی، در تأیید فرمایش یاد شده به سیره امیرمومنان، مولاعلی  اشاره کرده و بیان داشت: «آن حضرت عدل را موجب تحکیم قدرت تلقی نموده و بر این اساس به والی خود در حجاز می‌نویسند؛ در هر بامداد و شام ساعتی را برای رسیدگی به امور مردم معین کن وخود پرسش‌های آن‌ها را پاسخ ده و نادان و گمراهشان را متوجه ساز و با دانشمندانشان در تعامل باش».

به اعتقاد نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی ، از ابتدای مسئولیت خود در دستگاه قضا، اقداماتی را در دستور کار خود قرار دادند که افزون بر اقبال قاطبه ملت، مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته و از این جهت انعکاس گسترده‌ای داشته است. در ادامه به اهم محورهای موصوف به اجمال اشاره شده و افق پیش‌روی قوه ترسیم خواهد شد:

1.  دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع عظام تقلید
از جمله اقداماتی که طی ماه‌های گذشته با اقبال افکار عمومی و رسانه‌ها همراه شده است، می‌توان به دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع عظام تقلید اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، عملکرد یاد شده را نوید و بشارتی از جانب حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بر اهتمام و بهاء دادن به علم و نیز فضلا تعبیر نموده و ابراز امیدواری کردند: «ایشان اگرچه خود اهل فضل و علم هستند، اما برای ایجاد تحول در دستگاه عدالت از مشورت حضرات مراجع و فقهای عالیقدر حوزه‌های علمیه کشور بهره بَرند».  

2.  دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت ایشان در پیشگیری از اطاله دادرسی
از دیگر اقدامات مورد توجه حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی از منظر نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، عزم و جزم جدی ایشان و نیز مسئولیت‌‌پذیری رئیس دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده‌هایی که در طول مدت‌های متعدد انباشته شده و اتمام اموری که با اطاله دادرسی مواجه شده‌اند، ستودنی است، به نحوی که از آقای رئیسی نقل شده است که ایشان به قضات مراجع قضایی و کارکنان زیرمجموعه‌های قوه قضائیه بیان داشت، برای رسیدگی به پرونده‌های قدیمی و پیشگیری از اطاله دادرسی اگر لازم باشد حتی روزهای جمعه نیز به انجام امور محوله اهتمام داشته باشند. تداوم این امر خود منجر به تحولاتی خواهد شد که آثار و تبعات آن، موجبات رضایتمندی عامه مردم را در بلندمدت در پی خواهد داشت.

3.  اهتمام در بکارگیری جوانان انقلابی بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب 

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، ضمن تقدیر از عملکرد آقای رئیسی طی ماه‌های گذشته که با آغاز تحول در سیستم عدالت کشور توأم بوده و رضایت نسبی همگان را در پی داشته است، بر این امر تأکید کرد: «انتظاری که ملت از قوه قضائیه تراز انقلاب اسلامی داشت با منصوب شدن ایشان محقق شده است که از جمله می‌توان به اهتمام ریاست قوه قضائیه در بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوانان انقلابی اشاره کرد».

در ادامه، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، تصریح کرد: «نیروی بدنی در دوره جوانی یکی از شروط موفقیت انسان در کارهای محوله به‌ویژه در کارهای سنگین و دشوار است. از آنجا که دستگاه قضایی مسئولیت تأمین امنیت جان و مال و ناموس آحاد جامعه را بر عهده داشته و در دوره ریاست رئیسی، در صدد است تا سیاست‌های اداری این قوه را بر روال معقول پیش‌بُرده و بازار تجارت و صنعت داخلی را رونق بخشد؛ لذا چنین قوه‌ای برای تحقق اهداف والای یاد شده، نیازمند جوانانی انقلابی، مقتدر و دارای توانایی فکری و جسمی بالادر رده‌های مختلف از قضات گرفته تا کارکنان مراجع قضایی است، که اهتمام به این مهم در سخنان طی این مدت ریاست قوه قضائیه ملموس بوده است».

4.  تلاش در جهت تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفاسد 
طی سالیان اخیر، یکی از کلیدواژگان اصلی رهبری معظم انقلاب در موضوعات اقتصادی، افزون بر توصیه به  اقتصاد مقاومتی، اهتمام ویژه به مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یک جهاد واقعی و ضروری بوده است. بر این اساس، لزوم و ضرورت برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین اقتصادی، همواره در فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مشهود بوده است. شاید مشهورترین موضع‌گیری معظم‌له در این خصوص، فرمان 8 ماده‌ای ایشان به سران قوا درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد که در 10 اردیبهشت 1380 صادر شد.

البته رهبر حکیم انقلاب، در پیام موصوف پیش‌بینی کرده‌بودند که روند مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی، با مخالفت‌ها و کارشکنی‌های جدی مواجه خواهد شد، به‌ویژه از سوی کسانی که از این اقدام بزرگ متضرر می‌شوند. اما معظم‌له از همان سال ابلاغ فرمان موصوف تاکنون، به انحاء مختلف با تأکید بر لزوم تکیه بر عزم راسخ در مسیر مبارزه با فساد اقتصادی، همراه کردن «مسئولان خیرخواه» در هر یک از قوا را خواستار شده‌اند. گفتنی است، ابلاغ مذکور تنها دستور ایشان در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی نبوده و این مهم به کرّات در بیانات معظم‌له توصیه شده است. 

با عنایت به هشدارهای صریح رهبر حکیم و آینده‌نگر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، تأکیدات معظم‌له را در راستای آموزه‌ها و تبیین سیره علوی مولا تعبیر کرده و اظهار داشت: «امیر مومنان ؛ نشانه‌ قهقرا و زوال ‌دولت‌ها را چهار چیز عنوان کردند؛ ضایع‌ نمودن‌ اصول، روی‌ آوردن‌ به‌ فروع، مقدم‌ انداختن‌ فرومایگان‌ و مؤ‌خر انداختن‌ اندیشمندان».

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، در ادامه، ضمن اشاره به تجربیات حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در دستگاه قضایی کشور، تصریح کرد: « آقای رئیسی- با توجه به این که خود در سیستم قضایی دارای کوله‌باری از تجربه بوده و از کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت دستگاه قضائیه کشور به خوبی مطلع هستند؛ لذا پیرو منویّات رهبری – در صدد رفع معایب و تقویت محاسن هستند».

5.  اهتمام به برخورد جدی و بدون اغماض با مفاسد کلان اقتصادی آقازاده‌ها 
طی سالیان اخیر، علنی بودن دادگاه‌های مفسدین تأثیر بسزایی در افزایش اعتماد عمومی و محبوبیت قوه قضائیه نزد افکار عمومی داشته است.

در این خصوص حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، ضمن تبیین استمرار احکام مالی و جزایی و اجتماعی اسلام همانند سایر احکام الهی تأکید کرد: «همانطور که فرد مسلمان مکلّف به اجرای احکام عبادی اسلام است، به همان نحو نیز، هیچ مرد و زن مومنی حق ندارد، خود را در برابر احکام اجتماعی که نصرت و سعادت جامعه اسلامی را در پی دارد، آزاد و دارای اختیار دانسته و به این واسطه مجوز تخلف و سرپیچی از قوانین را بیابد؛ چرا که این امر خلاف دستور خدا و رسول(ص) است».

در این راستا نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، مجدد به بیان گهربار امام رضا(ع) مبنی بر این که که نباید در جامعه اسلامی ظالم در امان و مظلوم در فغان باشد، اشاره داشته و تصریح کرد: «اتفاقاً برخورد با آقازاده‌ها و به تعبیری دانه‌درشت‌ها باید با قاطعیت تمام و بدون اغماض صورت گیرد که امید است رئیسی با عزمی جزم این رویّه را تداوم بخشد، کما این که روند مذکور را با جدیت در پیش گرفته‌اند.

6.  تلاش در جهت افزایش نقش بازدارندگی در ارتکاب به جرائم مالی به واسطه برخورد قاطع با مفسدین
آنچه مسلم است، لازمه مقابله با قانون‌گریزان و هنجارشکنان، ممارست جهت تقویت روحیه احترام به قوانین و هنجارهای یک جامعه از جانب آحاد مختلف مردم در بلند مدت است. از این جهت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، معتقدند که عملکرد قاطع قوه قضائیه در دوران ریاست رئیسی، همچنین مواضع و اظهارات ایشان به نحوی بوده که هراس در دل‌های قانون‌گریزان و هنجارشکنان ایجاد کرده و منجر به خرسندی و مسرّت قاطبه مردم شده است. در واقع به صورت ملموس احساس می‎شود که رفتار دستگاه عدالت و قضا طی ماه‌های گذشته موجب شده، تا متخلفین و منحرفین به اصطلاح عامه مردم شمشیر خود را غلاف کنند.  

7.  اجرای کامل قوانین از سوی قوه قضائیه در راستای افزایش اعتماد عمومی به اجرای عدالت قضایی

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، پیش از آنکه به میزان موفقیت عملکرد قوه قضایی در ارتقاء سطح اعتماد عمومی و محبوبیت این قوه اشاره کنند، حدیثی از پیامبر عظیم الشأن اسلام بیان داشت که در پاسخ به فردی که از آن حضرت خواست در تقسیم غنائم جنگی به عدالت رفتار کند فرمود: «وای بر تو اگر من عدالت نکنم چه کسی عدالت خواهد کرد». در واقع رسول اکرم با این گفتار تأکید کرد که امتیاز ایشان به سایرین به میزان پایبندی ایشان به  قوانین الهی است. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، در تبیین این سیره نبوی اظهار داشتند: «حضرت رسول اکرم در مقام رهبری جامعه می‌کوشد تا عامل به قوانین حاکمه باشد تا به این واسطه سرمشق و الگویی برای جامعه اسلامی شود. زیرا اگر رهبر و زمامدار و مسئولین عالی حکومت و نظام اسلامی، درصدد گریز از قوانین باشند؛ از دیگر آحاد جامعه نمی‌توان انتظار قانون‌مندی داشت».

از منظر حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، سابقاً  نیز از نیروهای برتر قوه قضائیه بوده که در مسؤولیت‌های مختلف این قوه عامل به روح قوانین حاکمه بوده‌اند.

8.  عدم اغماض از خطای مسؤولان و مدیران عالی‌رتبه و منتسبین به ایشان‌
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، در تبیین یکی دیگر از ویژگی‌های عملکردی دوره جدید قوه قضائیه تحت زعامت ابراهیم رئیسی، به منطق و سیره حضرت علی(ع)، استناد کرده وبیان داشت: «حضرت در برابر کسانی که تقاضا داشتند گذشته افراد را نادیده بگیرد و با اموال نامشروع کار نداشته باشد، فرمودند؛ حق مسلّم و ثابت است و مشمول مرور زمان  نمی‌شود».منطبق بر دیدگاه نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، سید ابراهیم رئیسی نیز از سیره جدّ خود تبعیت کرده و در مواضع خود به پیروی از روش یاد شده تأکید داشته‌اند که این امر بسی باعث خرسندی قلوب مومنین شده است.

این امر تا بدانجا حائز اهمیت است که مالک اشتر در بیان علل فرار گروهی از یاران امام به سمت معاویه می‌گوید: «- یاعلی- تو آنها را به عدل مواخذه کرده و در میان آنان به حق رفتار کردی و سهم فرودستان را چنان که باید پرداختی، ولی جمعی از همراهانت از اجرای حق درباره خویش زبان به شِکوه گشوده و از عدل تو بدان سبب که شامل حال آنان شده بود اندوهگین شدند.

از سوی دیگر رفتار معاویه با ثروتمندان باعث شد که گروهی از مردم به دنیا گرایش یابند و به او بپیوندند، براستی که کسانی‌که به دنبال دنیا نباشند اندکند و بیشتر مردم از حق گریزانند. از منظر حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، متأسفانه طی سال‌های اخیر بودند افرادی که می‌خواستند، بدنه نظام و دولت را به سمت اشرافیگری سوق دهند؛ لذا برای این گروه سخت است که از رویّه پیشین خود روی‌گردانند. در ادامه ایشان به حدیثی دیگر از مولا علی، اشاره کرده و اظهار داشتند: «هرگز ملتی به قداست و پاکی نخواهد رسید، مگر آنکه در میان آنها حق ضعیفان بدون هراس و لکنت از نیرومندان گرفته شود».

9.  اهتمام به الگوگیری از سیره نبوی و علوی
نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، یکی از ویژگی‌های بارز و ممتاز حکومت علوی را مبتنی بر این امر می‌داند که امیرمومنان حضرت علی(ع)،  هرگز دوستان، خویشان و خاندان خود را بر دیگر مردم مقدم ندانست و حاضر نشد، حتی اگر برای خرید نانی به بازار می‌رود، کسی او را بشناسد، همچنین در حکومت حضرت، بیشتر از هر چیز به ناظر و مراقبان اهتمام می‌شد. در این راستا برخی از پاکترین صحابه پیامبر؛حضرت را در نگهبانی از حدود و قوانین اسلامی یاری می‌دادند، همانند عمار یاسر. این یاران هر جا ازتحریف حکمی آگاه شده و یا مطلع بر حدی نابجا یا قضاوتی نابحق می‌شدند، مولا علی را  برای رسیدگی به آن امور مساعدت می‌نمودند.

از دیگر مواردی که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، مبتنی بر نهج‌البلاغه در تبیین سیره علوی درخصوص برقراری عدالت در جامعه اسلامی بدان استناد کردند، می‌توان به بیداری وجدان، قدرت صراحت و صداقت، نفی هرگونه فریب و نیرنگ، تأکید بر حرمت متقابل مردم و تعامل متقابل حاکمیت با آنان، اهتمام به اصل شایستگی، اهتمام به حفظ بودجه عمومی و بیت‌المال مسلمین، ارج نهادن به انسان به عنوان هدف و محور برنامه‌های اقتصادی، مبارزه مستمر با ظلم و قانون‌گریزی، کوشش در راستای خردورزی، تلاش در هدایت امت به بندگی خدا و تأکید بر ساده‌زیستی مسئولان اشاره داشت. با عنایت به این امر که آیت الله رئیسی در همایش خردورزی مجلس خبرگان رهبری نیز بر موارد یاد شده تأکید داشته‌، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، ابراز امیدواری نمود که ایشان در مسئولیت خود در قوه قضائیه نیز تلاش وافری به منظور تحقق محورهای یاد شده در دستور کار خود قرار دهند.

10.  مقابله صحیح و منطقی با هجمه باندهای قدرت و ثروت و حملات نیروهای ضدانقلاب
هرچند که طی مدت اخیر به انحاء مختلف، قوه قضائیه -به ویژه در فضای مجازی- از طرفی مورد هجمه باندهای قدرت و ثروت بوده و از طرفی دیگر مورد تهدید و حملات شدید نیروهای ضدانقلاب و معاند قرار گرفته است، اما این امر نباید تأثیری در عملکرد مثبت قوه داشته باشد، چراکه منطبق بر دیدگاه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، هر انسان آزاده‌ یا -مجموعه انقلابی- که بخواهد بر مدار عدالت حرکت نماید و در صدد اجرای واقعی حق برای آحاد جامعه باشد، مغرضین قصد تخریب او را خواهند کرد.

نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، بار دیگر با یادآوری سیره علوی، تأکید داشتند زمانی که حضرت امیر،  قصد اصلاح روشی را که در تقسیم بیت‌المال مردم سال‌ها بدان خو کرده بودند، نمود و اساس را بر مساوات در حقوق و رعایت استعدادها، همچنین برتری ندادن به اشراف و اعراب در برابر دیگر افراد و سایر قبایل قرار داد، مغرضین و معاندین به آن حضرت اعتراض کرده و در صدد تخریب ایشان برآمدند، اما حضرت فرمودند: «اگر مال برای من می‌بود آن را به طور مساوی تقسیم می‌کردم، حال آنکه این مال به خدا تعلق دارد و باید طبق فرمان او تقسیم شود».

لذا بی‌اعتنا به گفته معارضان و عملکرد مخالفان، حضرت به برطرف نمودن موانع و مشکلاتی که بر سر راه اجرای هر یک از اصول اسلامی قرار داشت همت گماردند. در واقع  آنچه که سبب تشدید حملات مخالفان به حضرت علی شد، انعطاف‌ناپذیری ایشان در اجرای عدالت بود که موجبات نگرانی راحت‌طلبان، عهدشکنان، دنیاطلبان، عافیت‌طلبان را فراهم ساخته و سبب خطای ظاهربینان و ناآشنایان با سیره علوی شد.

به اعتقاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به پیروی از جدّ خود در برابر هجمه‌ها و حملات یاد شده، کوتاه نیامده و بر مواضع و عقاید خود مبتنی بر اجرای کامل عدالت ایستادگی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سهراب مظفری‌میانجی، ابراز امیدواری کرد که آقای رئیسی مبتنی بر سیره علوی، در اجرای عدالت انعطاف‌ناپذیر باشند.

خاطرنشان می‌شود، نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی، در بخش پایانی اظهاراتش، ضمن اشاره به حدیث رضوی از امام رضا(ع) در توصیه‌ای به ملت شریف ایران ابراز داشت: «هر کس بر ظلمی راضی شود، حتی اگر آن ظلم را انجام ندهد، هم گناهکار است و هرکس که از مظلوم دفاع کند، خداوند او را یاری خواهد کرد».

ایشان روایت مذکور را در واقع نوید و بشارتی دانستند که رئیس قوه قضائیه، نیز می‌توانند بدان استناد کنند. در واقع اگر ریاست دستگاه قضا بر مدار رضایت حق حرکت کرده و دغدغه‌ ایشان حاکم کردن عدالت در جامعه و جلب رضایت امام زمان (عج‌‌الله‌) باشد، یقین بدانند که خداوند ایشان را یاری خواهد کرد.

همچنین به عقیده حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مظفری‌میانجی، قاطبه مردم چشم امید دارند که رئیس قوه قضائیه با همه قضات شریف این قوه سعی در اجرای کامل عدالت در جامعه و صیانت از بیت‌المال دارند؛ چرا که برای حاکم شدن احکام الهی و نظام اسلامی خون‌های پاکی ریخته شده تا آموزه‌های اسلامی از جمله عدالت در جامعه اسلامی حاکم شود.

همانطور که در نوشتار حاضر به تشریح اشاره شد، مبارزه با مفاسد اقتصادی در برهه فعلی به مثابه جهاد بوده و نیازمند تلاش جدی و همه جانیه قوه قضائیه است. طبیعتاً تداوم این روند در دستگاه قضایی کشور، در بلند مدت، تبعات مثبتی برای عامه مردم  و آثار نامطلوبی یرای سودجویان خواهد داشت.

همچنان کاملاً روشن است که صاحبان منافع در برابر اجرای قانون و عدالت، سنگ‌اندازی کرده و با هزار ترفند گوناگون در پی فضاسازی رسانه‌ای با هدف توقف روند موصوف هستند. امید است، رئیس قوه قضائیه، ضمن اهتمام به مبارزه جدی و مستمر با مفاسد اقتصادی منطبق بر فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب، همراستا با اقدامات سلبی و ایجابی به تنویر افکار عمومی نیز اهتمام ویژه داشته باشند، کما این که طی ماه‌های گذشته به این مهم عنایت داشته‌اند؛ تا اقدامات ارزشمند ایشان در ایجاد تحول در قوه قضائیه بیش از پیش سبب خرسندی و افزایش اعتماد عمومی آحاد جامعه شده و تلاش معارضان نظام  و عمّال داخلی آنان تبدیل به یأس شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول