اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بهره‌برداری از ۱۰۸۰ واحد مسکونی تا زمستان/ مدیران بحران، آمادگی خراسان رضوی را در برابر سیل چقدر می‌دانند؟

یک هزار واحد روستایی و ۸۰ واحد شهری بعد از خسارت سیل بهار ۹۸، احداث شده که تا کنون بیش از ۷۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته و باید تا قبل از شروع زمستان به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از ۱۰۸۰ واحد مسکونی تا زمستان/ مدیران بحران، آمادگی خراسان رضوی را در برابر سیل چقدر می‌دانند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سین هشتم سفره‌های نوروز ۹۸، مهمان ناخوانده‌ای به نام سیل بود که خاطراتی تلخ و لحظاتی آکنده از ناراحتی برای مردم ایران برجا گذاشت.

حالا بعد از گذشت نزدیک به هفت ماه از آن روزها ودر آستانه بارش‌های پاییزی و شروع فصل سرما، خبرنگار فارس به سراغ مسؤولان رفت تا آمادگی خراسان رضوی و شهر مشهد را برای مواجهه با بارندگی‌های این فصل جویا شود.

احتمال وقوع سیل در خراسان رضوی وجود دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سال 98 آغاز پرمخاطره‌ای داشت، گفت: ما 6 مرحله سیلاب را در بهار امسال داشتیم که با یک سری اقدامات فوری و اطلاع رسانی به هنگام، توانستیم بحران را کنترل و بدون حتی یک مورد خسارت جانی در اثر وقوع سیل، آن را پشت سر بگذاریم.

حجت‌علی شایان‌فر، لایروبی 100 کیلومتر مسیل و کال پرمخاطره، تخریب 95 پل غیرمجاز، برچیدن 100 مورد اعیانی از وسط رودخانه‌ها و احداث هفت کیلومتر دیوار حفاظتی را از جمله این اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یک هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل تا 2 ماه آینده در شهرهای خسارت دیده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، اظهار کرد: 2 هزار و 180 واحد دیگر شهری و روستایی در دست ساخت است که به مرور به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، عدم لایروبی، آزادسازی بستر رودخانه‌ها، عدم تناسب طرح‌های شهری و روستایی با میزان بارندگی و سیلاب و کوهستانی بودن و شیب زیاد در برخی شهرستان‌ها را از مهم‌ترین علل بروز خسارت‌ها در هنگام بارش برشمرد.

شایانفر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیمی که در خراسان رضوی وجود دارد و بر اساس اعلام وزارت کشور، احتمال بروز سیلاب‌ در زمستان نیز وجود دارد که با نگاه پیشگیرانه جلساتی را در سطح شهرستان‌ها و به‌ویژه روستاها برگزار و با افزایش سطح آگاهی مردم، شرایط را کنترل می‌کنیم.

وی افزود: به دنبال پیگیری‌هایی که انجام دادیم، در مجموع 437 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات از محل منابع مدیریت بحران کشور جهت بازسازی و جبران خسارت سیل به خراسان رضوی اختصاص یافت که 176 میلیارد تومان از این مبلغ اعتبار بلاعوض و 266 میلیارد تسهیلات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی همچنین از اختصاص سهمیه برای احداث 2هزار و 916 واحد مسکونی تخریب شده، در خراسان رضوی خبر داد و گفت: 2 هزار و 750 واحدمسکونی از این تعداد روستایی و 166 واحد شهری است که در فاز اول کار، یک هزار واحد روستایی و 80 واحد شهری احداث شده که بیش از 70درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد و باید تا قبل از شروع زمستان به بهره برداری برسد.

شایانفر با بیان اینکه اعتبارات مربوط به فاز دوم در مهرماه ابلاغ و الان با احداث 600 واحد آغاز شده از بهره‌برداری این واحدها در سال بعد خبر داد.

وی بیان کرد: تا الان 10 هزار و 295 پرونده خسارت در بخش‌های مختلف زراعی و باغی، دام و طیور و آبزیان ثبت شده و حدود 40 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض باید به این پرونده‌ها پرداخت شود که به‌زودی خسات مربوط به 4 هزار و 159 پرونده واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: از این تعداد 8 هزار و 196 پرونده مربوط به بخش زراعت و باغات، 2 هزار و 56 پرونده مربوط به دام و طیور و 43 مورد مربوط به آبزیان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در مورد ترمیم بنای تاریخی مسجد گنبدکبود کلات که در اثر سیلاب بهاری دچار خسارت شد نیز گفت: تاکنون 180 میلیون تومان برای بازسازی این مسجد اعتبار تخصیص یافته که اقداماتی از قبیل احداث یک دیوار حائل دور مسجد به طول تقریبی 19 متر است که البته برای تکمیل آن از محل منابع استانداری خراسان رضوی هم حدود 90 میلیون دیگر در نظر گرفته‌ایم.

شایانفر با اشاره به اینکه تکمیل عملیات بازسازی مسجد کبودگنبد کلات به 200 میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز دارد، متذکر شد: اگر موارد دیگری از خسارت به ابنیه تاریخی در اثر سیل بهار امسال وجود دارد، سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به ثبت آن‌ها در سامانه سجاد(سامانه جامع اطلاعات دولت) اقدام کند تا نسبت به تأمین اعتبار برای مرمت آن‌ها اقدام شود.

وی گفت: ابلاغیه‌ای از سازمان مدیریت بحران کشور در تاریخ 11 شهریور ماه به استانداری‌های سراسر کشور اعلام شد مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و زمستان و تغییرات محسوس آب و هوایی، احتمال وقوع سیل وجود دارد که اقدامات لازم برای مواجهه به آن در خراسان رضوی در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس ما هم در دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی یک سری دستورالعمل جهت آمادگی مواجهه با مخاطرات طبیعی را تدوین و روز چهارشنبه گذشته به کلیه دستگاه‌های بحران مدار استان در کل فرمانداری‌ها ابلاغ کردیم.

شایانفر از لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها توسط شرکت آب منطقه ای و نیز لایروبی کال‌ها و آبراهه‌های داخل شهرها توسط شهرداری‌ها خبر داد و افزود: پاکسازی 100 کیلومتر مسیل مسدود شده و نیز ترمیم خاکریزهای حفاظتی و نصب بنرهای هشداردهنده در مسیر رودخانه‌ها انجام شده است.

وی متذکر شد: حدود 200 کیلومتر دیگر از مسیل‌ها نیاز به لایروبی دارد که اعتبارات سنگینی می‌طلبد، ولی بخشی از این‌ها را با امکانات و تجهیزاتی که در خراسان رضوی داریم تا قبل از شروع بارش‌های موسمی پاییز انجام می‌دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ما در حد توان و امکانات این استان تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا خسارت سیل احتمالی را به حداقل ممکن برسانیم، عنوان کرد: در عین حال سیل حادثه‌ای است که در هیچ جای دنیا و با هیچ امکاناتی نمی‌توان خسارت آن را به صفر رساند.

لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های طرقبه شاندیز در دستور کار جدی فرمانداری

فرماندار طرقبه شاندیز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سیل بهار سال جاری اگرچه خوشبختانه با همکاری خوب و هماهنگ کلیه دستگاه‌های بحران مدار خسارت جانی نداشتیم اما خسارت نسبتا زیادی به بخش کشاورزی وارد شد.

سید حسن حسینی با بیان اینکه حدود 4 میلیارد تومان خسارت به باغات وارد شد که به شکل بلاعوض به باغداران پرداخت شد، ادامه داد: خسارت وارده به راه‌های بین باغات حدود 25 میلیون تومان بود که پرداخت شد.

وی یادآور شد: ما در بهار سال جاری، در زشک که مرکز اصلی سیل بود تعداد زیادی پل را از روی رودخانه جمع‌آوری کردیم که باید با یک مهندسی ویژه توسط آب منطقه‌ای نسبت به تعیین حریم رودخانه ها اقدام شود تا نصب پل‌ها هم با محاسبات درست و کارشناسی شده انجام شود، این از مواردی است که هنوز معطل مانده است.

فرماندار طرقبه شاندیز اظهار کرد: هفته گذشته، در جلسه‌ای که با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد شرکت آب منطقه‌ای مکلف شد ظرف مدت یک ماه بعد از جلسه، نسبت به تعیین حریم رودخانه‌ها در شهرستان طرقبه شاندیز اقدام کند.

حسینی تاکید کرد: نظر ما این است که پل‌ها باید در حد ضرورت روی رودخانه‌ها نصب شود نه اینکه هر ملکی یک پل داشته باشد.

وی اقدامات حوزه آبخیزداری را در شهرستان طرقبه شاندیز مناسب ارزیابی کرد و گفت: اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان تخصیص یافته است.

فرماندار طرقبه شاندیز احداث بندهای سنگی توری (گابیونی) و سنگی ملاتی را از جمله اقدامات آبخیزداری طرقبه شاندیز برشمرد که در راستای کاهش خسارت سیل‌های آینده در این شهرستان آغاز شده است.

حسینی با بیان اینکه این بندها با متعادل کردن حرکت سیلاب باعث کاهش خسارات می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه جاغرق بیشتر از سایر نقاط در شهرستان طرقبه شاندیز در خطر سیلاب قرار دارد، با احداث این بندها در سیل بهار 98 کمترین خسارت را داشت، از همین تجربه موفق در زشک هم استفاده می‌کنیم.

وی یکی از آسیب‌های بزرگ در مناطق ییلاقی مانند طرقبه شاندیز را احداث بی حساب وکتاب پل بر روی رودخانه‌ها عنوان کرد و این کار را باعث مسدود شدن نسبی راه آب و افزایش شدت و خسارت سیل دانست.

فرماندار طرقبه شاندیز یادآور شد: از جمله کارهایی که در منطقه زشک باید انجام دهیم علاوه بر ساماندهی پل‌ها و مسیرها که در همه قسمت‌های شهرستان برنامه‌ریزی شده، این است که طبق طرح هادی، با یک سری اقدامات ساحل‌سازی، رودخانه زشک را در وسط راه قرار دهیم و از دو طرف رودخانه، راه داشته باشیم که بحث ترافیک هم مدیریت شود.

حسینی گفت: با توجه به بارش‌های پاییزه که پیش رو داریم، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌های این شهرستان در دستور کار جدی ما قرار دارد و شرکت آب منطقه ای هم متعهد شده تا قبل از آغاز بارش‌های پاییزی، لایروبی رودخانه‌ها را که از چندی قبل آغاز شده تکمیل کند.

ساماندهی رودخانه‌های طرقبه شاندیز و کشف رود در لیست اولویت‌های وزارت نیرو

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود 100کیلومتر لایروبی رودخانه، بازگشایی 250 هکتار مسیل، تخریب 100 پل بر روی رودخانه‌ها و نصب بنرهای هشدار سیل در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها با هماهنگی دادستانی‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها را انجام داده‌ایم.

محمد صادقی‌فر با بیان اینکه اخطاریه‌های زیادی هم به افرادی که به حریم رودخانه‌ها تجاوز کرده‌اند ابلاغ شده، اظهار کرد: حدود 4 میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت سیل به این حوزه اختصاص یافت که بر اساس اولویت‌هایی که در شورای برنامه‌ریزی خراسان رضوی مصوب شده، برای لایروبی، بازگشایی و ساماندهی رودخانه‌ها هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه طول رودخانه‌های اصلی خراسان رضوی حدود 28 هزار و 603 کیلومتر است که 334 کیلومتر آن از داخل شهرها عبور می‌کند، تصریح کرد: شناسایی همه نقاطی که نیاز به لایروبی و بازگشایی داشته باشند امکان‌پذیر نیست و اعتبارات هم کفایت نمی‌کند، بنابراین با اولویت‌بندی سعی می‌کنیم نقاط پرخطر را شناسایی و در حد امکانات و اعتبارات رفع مشکل کنیم.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: ساماندهی رودخانه‌های نزدیک شهرها مانند رودخانه‌های طرقبه شاندیز و کشف‌رود در اولویت‌بندی‌های وزارت نیرو و جزو اولویت‌های ما قرار دارد که در حال انجام است.

صادقی‌فر با بیان اینکه مطالعات حریم بستر در این رودخانه‌ها انجام شده و اکنون در مرحله مطالعات فاز ساماندهی قرار دارد، متذکر شد: اقدامات ساماندهی رودخانه‌ها مانند احداث دیواره‌های حائل اعتبارات زیادی می‌طلبد که پیشرفت کار را با کندی مواجه می‌کند.

وی در خصوص رودخانه کشف رود هم گفت: در رودخانه کشف رود از پل شاهنامه به بعد عملیات بازگشایی و رفع تصرف را در دستور کار داریم، در قسمت پایین دست هم قبلا رفع تصرف، بازگشایی و احداث دیواره ساماندهی انجام شده و فعلا مشکل خاصی وجود ندارد.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل بازگشایی رودخانه ها، با مخاطراتی برای همکاران ما همراه است، به عنوان نمونه هفته گذشته یکی از همکاران ما در رودخانه «کال سالار» تربت حیدریه در حین بازگشایی مورد تهاجم یک فرد متخلف قرار گرفت و شدت جراحات وارده در اثر چاقو، در حدی بود که وی را راهی اتاق عمل کرد.

صادقی فر تصریح کرد: در عین حال ما با جدیت تمام این بحث را در خراسان رضوی دنبال می‌کنیم، اما با همه این اقدامات تاکید می‌کنم، نمی‌توانیم خسارت سیل را صد در صد به صفر برسانیم.

شناسایی ۳۰۰ نقطه مستعد آبگرفتگی در مشهد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پس از وقوع بارش‌های سیل آسای فصل بهار و به‌منظور ارتقای سطح آمادگی بیش از 15 میلیارد تومان اعتبار در حوزه خدمات شهری پیش‌بینی شد که از این میزان حدود 4 میلیارد تومان به‌منظور لایروبی بیش از ۲۰۰ هزار متر طول کانال سرپوشیده هزینه شد.

علیرضا صحراگرد با اشاره به اینکه حدود 3.5 میلیارد تومان در خصوص افزایش سطح ایمنی سپتیک‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح هزینه شده است، ادامه داد: 7.5 میلیارد تومان باقیمانده نیز برای افزایش سطح آمادگی سازمان‌های بحران‌مدار مپ(مدیریت پسماند) و آتش‌نشانی در مقابله با مشکلات ناشی از بارش تخصیص شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 300 نقطه در شهر مشهد شناسایی شد که نیازمند اصلاحات عمرانی به‌منظور رفع آبگرفتگی که عملیات رفع مشکل این نقاط در حال اجرا است.

===================

گزارش از معصومه مومنیان

===================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول