اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خیابان‌های قفل با خودرو!

کارشناسان معتقدند برخی از خیابان‌های زنجان یک لیوان پر از آب، از حجم خودروهای عبوری اشباع و تکمیل شده است و با اضافه شدن خودروهای جدید، همانند قطرات اضافه سرریز از لیوان پرآب، موجب می‌شود ترافیک از یک خیابان به معابر مجاور پس بزند.

خیابان‌های قفل با خودرو!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مهر که می‌آید، خیابان‌های به نسبت شلوغ زنجان از همیشه شلوغ‌تر می‌شود و در این ایام هزاران هزار دانش‌آموز، دانشجو و فرهنگی در یک حرکت هماهنگ صبح‌ها قبل از ساعت ۸ وارد خیابان‌ها می‌شوند و در یک ساعت مشخص دوباره به خانه‌هایشان باز می‌گردند.

هرچند که همین خیابان‌ها در ایام تابستان هم آنچنان خلوت نیست، اما بازگشایی مدارس تاثیر بسزایی در قفل شدن برخی از خیابان‌ها و همچنین افزایش ساعت انتظار برای رسیدن به مقصد دارد.

از طرفی قرارگیری مراکز تجاری، فرهنگی، اجتماعی، مطب پزشکان در هسته مرکزی شهر موجب ببشتر شدن ترافیک این بخش از شهر می‌شود، هرچند که شهرداری زنجان در قالب طرح‌هایی تلاش کرده است که قدری از این بار ترافیکی بکاهد اما همچنان هسته مرکزی شهر دارای ترافیک سنگینی است.

کارشناسان معتقدند برخی از خیابان‌های زنجان یک لیوان پر از آب، از حجم خودروهای عبوری اشباع و تکمیل شده است و با اضافه شدن خودروهای جدید، همانند قطرات اضافه سرریز از لیوان پرآب، موجب می‌شود ترافیک از یک خیابان به معابر مجاور پس بزند.

موضوع دیگر افزایش روزافزون خودروها به ویژه خودروهای تک سرنشین است که موجب کورتر شدن ترافیک شهری می‌شود.

امروز در حالی که حدود دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، علاوه بر تردد خودروهای تک سرنشین، تردد سرویس مدارس و ... نیز در خیابان‌های زنجان افزایش یافته و همین امر بار ترافیکی شهر را بیشتر و بیشتر کرده است.

*بیش از یک و نیم برابر ظرفیت خیابان‌ها خودرو داریم

فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به حجم بالای ترافیک در برخی از خیابان‌‌های استان گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان استان بحث ترافیک است

سردار رحیم جهانبخش با اشاره به اینکه در مدیریت ترافیک شهری عوامل زیادی از جمله استانداری، شهرداری، ناجا و شورای ترافیک دخیل است افزود: یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان استان بحث ترافیک است.

وی با اشاره به تردد 390 هزار خودرو در استان زنجان تصریح کرد : با توجه به اینکه بافت مرکزی شهر زنجان توان لازم برای خودروهای شهروندان را ندارد و هر طرحی که برای تسهیل عبور و مرور برای شهروندان باشد شورای ترافیک از آن استقبال می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به اینکه سرانه خودرو در استان زنجان نیز بالاتر از نرم کشوری است، گفت: امروز در زنجان بیش از یک و نیم برابر ظرفیت خودرو داریم.

وی افزود: همین امر موجب افزایش تصادفات منجر به جرح در استان شده است که یکی از دلایل عمده این مبحث نیز همین اتوبان زنجان است.

*آمار خودروهای تک سرنشین بالاست

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تردد خودروها نسبت به ظرفیت خیابان‌های زنجان حدود دو برابر است، گفت: همین امر نیز موجب افزایش بیش از پیش ترافیک شده است.

علی اصغر شیرمحمدی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تردد خودروها نسبت به ظرفیت خیابان‌های زنجان حدود دو برابر است، اضافه کرد: در سال 1385 حدود 6.5 میلیون خودرو در کشور وجود داشت که امروز به 20 میلیون رسیده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان ادامه داد: تعداد خودروهای استان حدود 400 هزار دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخلفات در استان مربوط به حوادث حادثه‌ساز شامل سرعت بالا، کمربند ایمنی و تلفن همراه و نداشتن معاینه فنی است، گفت: به نظر می‌رسد جرائم رانندگی بازدارنده نبوده و در صورتی که مبالغ آن افزایش پیدا کند، حجم تخلف نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک در شهر زنجان مقطعی است و در ساعات مشخصی از شبانه‌روز رخ می‌دهد، بیان کرد: یکی از مشکلات، در افزایش بار ترافیک حضور خودروهای تک سرنشین است که اتفاقا آمار آنها هم قابل توجه است.

*اجرای طرح جدید حمل و نقل عمومی

شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی کاهش ترافیک هسته مرکزی شهر بوده است، گفت: در طرح جدید حمل و نقل عمومی شهرداری به جای یک پایانه مسافری سه پایانه در نظر گرفته شده است.

مسیح‌الله معصومی گفت:  با اقدام صورت گرفته حدود 70 درصد از اتوبوس‌ها در پارک‌سوارها توقف کرده و به مرکز شهر وارد نمی‌شوند و فقط 10 اتوبوس در قالب خط ویژه وارد هسته مرکزی شهر می‌شوند.

وی تصریح کرد: علم و تجربه اثبات کرده است که تنها راه نجات ترافیک در هسته مرکزی شهر حمل و نقل عمومی است.

با این اوصاف با وجود اقدامات صورت گرفته بازهم ترافیک در برخی از خیابان‌های شهر زنجان یکی از مشکلات شهروندان است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

انتهای پیام/730005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول