اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توافق احتمالی ترکیه و انگلیس درخصوص داعشی‌های انگلیسی شمال سوریه

سفیر ترکیه در لندن گفت دو کشور به‌دنبال رسیدن به مکانیسمی برای انتقال داعشی‌های انگلیسی شمال سوریه به انگلیس، پس از تسلط ارتش آنکارا به این نواحی هستند.

توافق احتمالی ترکیه و انگلیس درخصوص داعشی‌های انگلیسی شمال سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امید یالچین» سفیر ترکیه در لندن گفت اگر مناطق شمال سوریه به دست ترکیه بیفتد،  برای رسیدن به توافق با انگلیس در خصوص داعشی‌های دارای تابعیت این کشور باید راهکار جدیدی اتخاذ شود.

یالچین روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت، در حال حاضر توافقی بین دو کشور برای تسهیل بازگرداندن عناصر داعشی زندانی در ترکیه به انگلیس وجود دارد اما باید «مکانیسم همکاری» متفاوتی درخصوص افراد مرتبط با داعش که از انگلیس آمده‌اند ولی در بازداشتگاه‌های شمال سوریه نگه‌داشته می‌شوند، اعمال شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ترکیه در حال تدارک دیدن عملیاتی علیه نیروهای کُرد ساکن شمال سوریه، پس از خروج نیروهای آمریکایی از این ناحیه است.

سفیر ترکیه در لندن گفت این عملیات موفقیت‌آمیز خواهد بود و «منطقه‌ای امن» برای جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان کُرد مانند گروه «YPG» ایجاد خواهد کرد. همچنین برای بازگرداندن دو میلیون شهروند سوری به وطنشان طراحی شده است.

یالچین ضمن انتقاد از اعتراض انگلیس به آمریکا به خاطر خروج نیروهایش از شمال سوریه گفت ترکیه نیز در کنار انگلیس و آمریکا عضوی از ناتو است بنابراین این اقدام برای حفاظت از مرزهایش باید مورد حمایت قرار گیرد زیرا مرزهای ناتو نیز محسوب می‌شوند.

این دیپلمات ترک در ادامه گفت:‌ «یک سری دوگانگی‌ها درخصوص کاربرد برخی مفاهیم وجود دارد. متحد کدام است؟ سازمان تروریستی کدام است؟ تمام این مفاهیم در سال‌های اخیر مغشوش شده‌اند».

یالچین افزود: «طی سال‌های اخیر بارها به متحدان هشدار داده و به آن‌ها توصیه کردیم که نابودی یک گروه تروریستی توسط یک گروه تروریستی دیگر اشتباه و خطرناک است. ما میلیون‌ها بار اوضاع را شرح دادیم. اما به‌خصوص آمریکایی‌ها به هشدارها و توصیه‌های ما گوش نکردند».

یالچین در اعتراض نسبت به توئیت‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما سیاست‌هایمان را بر اساس پیام‌های توئیتری زیگزاگ تعیین نمی‌کنیم. عملیات خود را بر اساس اولین پیام [ترامپ] طراحی نکردیم و بر اساس پیام دوم [او] تغییری در آن ایجاد نکردیم. سیاست‌های ما بر اساس نگرانی‌های امنیتی است».

سفیر ترکیه در خصوص داعشی‌های حاضر در بازداشتگاه‌های شمال سوریه گفت، ترکیه با همکاری متحدانش قادر به مدیریت این چالش خواهد بود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، روز دوشنبه اعلام کرد عملیات ارتش این کشور علیه کردهای سوریه ممکن است هر لحظه آغاز شود. وی این اظهارات را ساعاتی پس از آن مطرح کرد که واشنگتن اعلام کرد نیروهای نظامی خود را از مناطق مرزی سوریه و عراق خارج می‌کند.

هشدار دوباره رئیس‌جمهور ترکیه درباره احتمال آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه در شرایطی مطرح شده که پیشتر رسانه‌ها از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه خبر داده بودند.

از سوی دیگر نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اعلام آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول