اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

روند شناسایی افراد مبتلا به HIV سرعت گیرد/ آخرین آمار ایدز در ایران

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: نگران این هستیم که اگر روند شناسایی افراد مبتلا به HIV را سرعت نبخشیم، تعداد این بیماران افزایش پیدا کند.

روند شناسایی افراد مبتلا  به HIV  سرعت گیرد/ آخرین آمار ایدز در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمدمهدی گویا پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده‌ استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: در حال حاضر جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر یا بیشتر معتاد تزریقی در کشور زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد:‌ ایران یکی از کشورهایی است که در معرض آسیب بیشتری در مورد بیماری ایدز قرار دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت  با اشاره به بیماری HIV افزود: راه انتقال این عفونت عمدتا از طریق اعتیاد تزریقی است، هم‌اکنون جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار معتاد تزریقی در کشور زندگی می‌کنند که هر کدام می‌توانند بالقوه کانون انتقال این بیماری باشند.
گویا تصریح کرد: هم‌اکنون راه انتقال این بیماری تغییر کرده و میزان انتقال این بیماری از طریق آمیزش افزایش یافته است، براساس برآوردهای انجام شده در کشور نزدیک به 62 هزار نفر در کشور به این بیماری عفونی مبتلا هستند که نزدیک به ۳۸ هزار نفر از آنها شناسایی شده است.
وی بیان کرد: بیماران مبتلا به این بیماری عفونی که شناسایی نشده‌اند، این بیماری را به دیگران انتقال می‌دهند، نگران هستیم که اگر روند شناسایی این بیماران سرعت نگیرد، تعداد مبتلایان به ایدز در کشور افزایش پیدا کند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سازمان ملل مسوولان و رهبران کشورهای مختلف 3 تعهد در خصوص بیماری ایدز دارند، نخست اینکه تا سال 2020، 90 درصد از افراد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، دوم اینکه 90 درصد از افراد شناسایی شده را تحت درمان قرار دهند، زیرا انتقال آلودگی و بیماری از افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند در مدت کوتاهی کاهش پیدا می‌کند یا به صفر می‌رسد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت ادامه داد: در شناسایی بیماری دچار مشکل هستیم، برهمین اساس باید در این زمینه  سرمایه‌گذاری ویژه، آموزش و اطلاع رسانی به مردم شود، در این راستا می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کرد تا افراد در معرض ابتلا به این بیماری، آزمایش‌های لازم گرفته شود.
گویا افزود: بیمارانی که از آلوده بودن خود اطلاعی ندارند عفونت را به همسر و سپس به فرزند انتقال می‌دهند، درمان عفونت HIV در کودکان بسیار دشوار و داروهای آن نیز کمیاب و گران قیمت است، مادران باردار مبتلا به ایدز باید برای جلوگیری از ابتلای نوزادان خود دارو مصرف کنند.
وی تصریح کرد: افراد مبتلا به این بیماری عفونی پس از شناسایی تحت درمان قرار می‌گیرند، هزینه داروی هر فرد تحت درمان در صورتی که به بیمارستان مراجعه نکند و بیماری دیگری نداشته باشد، در ماه بین دو الی سه میلیون تومان است، هرچند که خوشبختانه بخش قابل توجهی از داروهای مبتلایان به بیماری ایدز در داخل کشور تولید می‌شود زیرا در غیر این صورت باید هزینه زیادی را برای تامین داروهای آنها صرف می‌شد.
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت بیان کرد: بیماری ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست، بلکه یک بیماری پنهان است که در عین حال که کشنده نیست به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، اگر مبتلایان به این بیماری عفونی  به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند سال‌های طولانی زنده می‌مانند و حتی فرد بیمار می‌تواند با ادامه درمان و مراقبت بیشتر ازدواج نیز کنند به شرطی که از همان ابتدا موضوع را به همسر خود بگویند.
گویا خاطرنشان کرد: برهمین اساس باید حمایت‌ها از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بیشتر شود، مراجعه افراد مبتلا به ویروس HIV به این مراکز کاهش پیدا کرده که قسمت عمده آن به مشکلات اقتصادی باز می‌گردد و باید برطرف شود، این مراکز به مسائل بهداشتی و سلامت مردم کمک می‌کنند یکی از وظایف ما تامین سلامت همه افرا در جامعه است.
وی ادامه داد: با مراجعه مبتلایان ایدز به این مراکز می‌توان شاهد تغییر رفتار آنها و کنار گذاشته شدن رفتارهای پرخطر در بین آنها باشیم، اگر بخواهیم با این مبتلایان پنهانی برخورد کنیم و اجازه ندهیم که آگاهی لازم را کسب کنند به طور حتم این بیماری مسیر خود را طی می‌کند و نمی‌توانیم بین این بیماری و مابقی ناهنجارهای اجتماعی دیوار بکشیم.
انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول