اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تماس‌های تلفنی مقامات ترکیه با روسیه و آمریکا در راستای عملیات سوریه

بعد از اینکه هشدار ترکیه درباره قریب‌الوقوع بودن عملیات نظامی در شمال سوریه با واکنش‌های منفی بین‌المللی مواجه شده، مقامات آنکارا به تماس‌های تلفنی با مقامات کشورهای مختلف روی آورده‌اند.

تماس‌های تلفنی مقامات ترکیه با روسیه و آمریکا در راستای عملیات سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد «رجب طیب اردوغان» امروز (چهارشنبه) با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود درباره عملیات نظامی قریب‌الوقوع در شمال سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» اردوغان در تماس تلفنی با پوتین ضمن اعلام آمادگی کامل آنکارا برای آغاز عملیات در شرق رودخانه فرات، ادعا کرد این اقدام نظامی به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.

از سوی دیگر، «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه نیز برای ارائه جزئیاتی درباره عملیات نظامی جدید در سوریه، با «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تماس تلفنی برقرار کرد.

شبکه «تی. آر. تی. ورلد» گزارش داد که کالین در این تماس تلفنی، توضیحاتی را درباره برنامه ترکیه جهت اقدام نظامی علیه شبه‌نظامیان کُرد در مناطق شرقی فرات و گام‌هایی که لازم است بعد از آن برای تشکیل منطقه امن برداشته شود، ارائه داد.

کالین شامگاه گذشته نیز به شبکه «سی.ان.ان» گفت: «ترکیه تمایلی ندارد که هیچ بخشی از سوریه را اشغال کند. ما وقتی با داعش در جرابلس می‌جنگدیم و سه هزار تروریست‌ها آنجا از بین بردیم، به دنبال اشغال نبودیم. یا زمانی که وارد عفرین شدیم، بخشی از سوریه را اشغال نکردیم».

پیش از این «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری برای ارائه توضیحاتی درباره عملیات در شمال سوریه، ضمن مطابق دانستن عملیات نظامی خود در شمال سوریه با قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی گفت، پیش از شروع حمله به طرف‌های مرتبط از جمله دمشق اطلاع‌ می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

ساعت‌های پایانی شامگاه دوشنبه بود که گزارش‌هایی از حمله جنگنده‌های ترکیه به منطقه‌ای در مرز عراق و سوریه منتشر شد و ارتش ترکیه نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد اقدام مذکور برای ممانعت از ایجاد مسیر ارتباطی ی.پ.گ با شبه‌نظامیان کُرد در منطقه کردستان عراق بود.

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول