اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

خانه معمار آشتی دهنده مردم با هنر اصیل ایرانی است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: از آن جهت خانه لرزاده به عنوان خانه معمار انتخاب شده تا آشتی دهنده مردم با هنر اصیل ایرانی باشد.

خانه معمار آشتی دهنده مردم با هنر اصیل ایرانی است

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مراسم افتتاح خانه موزه استاد لرزاده که عصر امروز برگزار شد گفت: در شورای چهارم شهر تهران مقرر شد تا خانه لرزاده مرمت شده و به موزه معمار تبدیل شود و این موضوع با جدیت پیگیری شد.

وی ادامه داد: انتخاب خانه لرزاده به عنوان خانه معمار انتخاب رویکردی است برای تداوم معماری ایرانی و تلاش می‌کند این رویکرد نهادینه شود.

گلپایگانی گفت: در دوره مدرنیته تداوم سنت معماری کار مشکلی بوده است آن هم معماری ریشه دار اما استاد لرزاده در همان زمینه معماری ایرانی پرورش یافته بود.

وی ادامه داد: کارهای ارزشمندی از لرزاده به یادگار مانده که هر کدام گنجینه‌ای از معماری ایرانی است یعنی ۸۳۰ مسجد در سراسر کشور که هر کدام معماری خاص خود را دارد.

معاون شهردار تهران افزود: وقتی به کارهای لرزاده نگاه می‌کنیم از سویی مساجدی ساده که روح معنویت در آن احیا می شود را می‌بینیم و از سوی دیگر مساجد پر رفت و آمدی مثل مسجد اعظم قم که کارکردهای خودش را دارد.

گلپایگانی گفت: در تهران آبرسانی به طریق آب انبار بوده است اما در خانه استاد لرزاده آب انبار شکل دیگری داشته است. شما در خانه لرزاده شواهدی از ابتکارات معماران جنوب کشور را می‌بینید.

وی ادامه داد: کاری که در معماری ایرانی م‌ شود و تاجی که بر سر معماری ایرانی است شبیه تاج هدهد است نه شبیه تاج پادشاهان و کار و هنر لرزاده و تاجی که بر معماری لرزاده می‌درخشد ناشی از ذوق و هنر و طراوت و خلاقیت لرزاده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: امیدوارم بنایی که امروز افتتاح می‌شود سرمنشایی باشد برای آشتی مردم با معماری ایرانی و آنها را بیشتر با این هنر آشنا کند.

معماری ایرانی و اسلامی با هم ممزوج است

زهرا نژاد بهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در ادامه این مراسم گفت: معماری ایرانی و اسلامی با هم ممزوج شده اند و هیچ کدامشان از هم جدا نیستند

وی ادامه داد: سالهاست که با فرهنگ اسلام آشنا شدیم و با ورود اسلام رنگی دیگر از حیات را دیدیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آنقدر رابطه فرهنگ ایرانی و اسلامی با هم آمیخته شده که نمی شود جدایی بین این دو مفهوم دید.

نژاد بهرام گفت: فرهنگ ایرانی بدون اسلام معنا ندارد و معماری ایرانی هم بدون اسلام اصلا معنا ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد جداسازی کنیم فقط فاصله ها را بیشتر کرده ایم و آنچه امروز در تک تک معماری خود می بینیم آثاری از اسلام در آن وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: زیبایی این نوع معماری ارتباط آن با فرهنگ مردم و هویت مردم دارد و فرهنگ و باورهای انسانی از آن جدا نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول