اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

90 درصد مجرمین فضای مجازی در کردستان زیر 30 سال هستند/کردستان جزء 5 استان پاک کشور در جرائم فضای مجازی است

رئیس پلیس فتا کردستان گفت: 80 تا 90 درصد مجرمین استان در فضای مجازی، 16 تا 30 ساله هستند و معمولا افراد میانسال به بالا در دام کلاهبرداری برداشت‌های غیرمجاز و افراد میانسال به پایین هم گرفتار کلاهبرداری‌های اخلاقی می‌شوند.

90 درصد مجرمین فضای مجازی در کردستان زیر 30 سال هستند/کردستان جزء 5 استان پاک کشور در جرائم فضای مجازی است

به گزارش خبرگزای فارس از سنندج، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا یک واحد تخصصی نیروی انتظامی است که وظیفه جلوگیری و مبارزه با ایجاد فیشینگ کلاهبرداری اینترنتی و جعل، سرقت اینترنتی، هک و نفوذ و غیره را جزء وظایف آن است.

دبیرخانه پلیس فتا در ستاد ناجا در اواخر سال ۸۷ راه‌اندازی شد و در نهایت سند راهبردی آن هم دی یکم اسفند ۸۷ به تصویب هیئت وزیران رسید

کردستان هم در زمینه کلاهبرداری اینترنتی، جرائم اخلاقی و جعل در فضای مجازی استثنا نیست و جرائمی در این استان صورت می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر مخاطبان فارس با این پلیس تخصصی با سراغ مهدی دانشپور رئیس پلیس فتای استان کردستان مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رتبه استان در بحث وقوع جرائم فضای مجازی، عوامل اصلی به دام افتادن افراد در کلاهبرداری‌های اینترنتی، میزان رشد جرائم فضای مجازی در حوزه مالی و اخلاقی، اقدامات انجام گرفته در راستای پیشگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران و ...از مباحث مطرح شده رئیس پلیس فتای استان کردستان در این گفت‌وگو است... 

فارس: بیشترین جرائم فضای مجازی در کردستان در چه حوزه‌ای است؟

دانشپور: جرائم مالی و جرائم اخلاقی در ردیف نخست جرائم در فضای مجازی قرار دارند، درصد وقوع جرم در سال 97 نسبت به مدت زمان مشابه امسال در بحث فراوانی 40 درصد به 26 درصد بوده است، در حوزه جرائم مالی فراوانی جرائم در سال گذشته حدود 37 درصد و در 6 ماهه امسال با رشد دو برابری به 66 درصد رسیده است.

سایر جرائم فضای سایبری نیز در سال گذشته 37 درصد و در سال 98 با کاهش قابل توجهی 8 درصد بوده است.

فارس: در زمینه کشفیات جرائم فضای مجازی در استان توضیح دهید.

امسال در جرائم اخلاقی 381 درصد و در حوزه جرائم مالی 283 درصد کشفیات داشته‌ایم و در کل وضعیت استان در سایر جرائم کم و در حد 8 درصد بوده است.

درصد کشف به وقوع جرائم اخلاقی در فضای سایبری در استان در سال گذشته 95 درصد و در 6 ماهه اول امسال 91 درصد از جرائم اخلاقی کشف شده است. کشف جرائم مالی در سال گذشته 84 درصد و امسال 82 درصد بوده است.

دستگیری 207 مجرم فضای مجازی

فارس: آیا فرد و یا افرادی مرتبط با جرائم فضای مجازی در استان دستگیر شده است؟

در سال گذشته در مجموع 160 نفر در رابطه با جرائم فضای مجازی در استان دستگیر شدند که این میزان در سال‌جاری 207 نفر است.

فارس: آمار جنسیت مجرمین به تفکیک مشخص است؟

بله. از مجموع دستگیرشدگان در سال گذشته، 131 نفر از مجرمین مرد و 29 نفر زن بودند.

امسال نیز  148 مرد و 59 نفر زن در زمینه جرائم فضای مجازی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

90 درصد مجرمین جرائم فضای مجازی زیر 30 سال دارند

فارس: رنج سنی مجرمین فضای مجازی تقریبا چه میزان و چه کسانی بیشتر به دام کلاهبرداران فضای مجازی می‌افتند؟

80 تا 90 درصد مجرمین استان در بحث جرائم فضای مجازی، رنج 16 تا 30 سال دارند و معمولا افراد میانسال به بالا در دام کلاهبرداری برداشت‌های غیرمجاز و افراد میانسال به پایین هم گرفتار کلاهبرداری‌های اخلاقی می‌شوند.

رشد 294 درصدی جرائم مالی در فضای مجازی

فارس: جرائم مالی و اخلاقی در فضای مجازی نسبت به مدت زمان مشابه در 6 ماهه امسال رشد و یا کاهش داشته است؟

در بحث وقوع به وقوع جرائم اخلاقی نسبت به سال گذشته 45 درصد و جرائم مالی 294 درصد نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته در 6ماهه امسال در استان رشد داشته‌ایم.

در سایر جرائم مانند هتک حیثیت، دسترسی غیرمجاز و سایر سامانه‌ها در استان کاهش خوبی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

جرائم مالی در ردیف‌ اول جرائم فضای مجازی قرار دارند

فارس: بیشترین جرائم فضای مجازی در استان در چه بخشی است؟

جرائم مالی و جرائم اخلاقی در ردیف‌های اول جرائم فضای مجازی در سطح استان قرار دارند و تمام تلاش پلیس فتای استان مقابله جدی با مجرمین در این حوزه است.

سطح سواد رسانه‌ای جامعه نسبت به تکنولوژی به‌روز نیست

فارس: عامل و یا عوامل دخیل در سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های اینترنتی چیست؟  

در حوزه کلاه‌برداری اینترنتی سه عامل اصلی که به نوعی مردم گرفتار آن هستند، عدم آگاهی، پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای مردم و اعتماد بی‌جا و بدون اطلاعات آنان به فضای مجازی و سهل‌انگاری است.

سطح سواد رسانه‌ای جامعه نسبت به تکنولوژی به‌روز نیست و اعتماد بیجا، سهل‌انگاری در کنار تنوع، جذابیت و فریبندگی فضای مجازی موجب وقوع جرائم در این حوزه می‌شود.

مردم فریب آگهی‌های جذاب در فضای مجازی را نخورند

فارس: مردم برای اینکه به دام افراد سودجو نیفتند، چه کارهایی بتید انجام دهند.

افراد فرصت‌طلب همه تلاش خود را  بکار می‌گیرند تا از عدم آگاهی مردم برای رسیدن به مقاصد خود و کلاهبرداری استفاده کنند، خانواده‌ها نباید به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در اختیار فرزندان کم سن و سال قرار دهند، مردم باید به این سطح از آگاهی برسند که فریب ترفندهای کلاهبرداران در فضای مجازی و آگهی‌های جذاب نخورند.

به هیچ وجه در هنگام خرید در فروشگاه‌های مختلف رمز کارتشان را در اختیار دیگران قرار ندهند، توجه داشته باشند در کنار دستگاه پوز دستگاه یا وسیله دیگری وجود نداشته باشد، افراد به محض بردداشت غیرمجاز از کارت باید فورا رمز اول و دوم کارت خود را عوض کنند.

ایجاد جذابیت از ترفندهای کلاهبرداری در فضای مجازی

فارس: هشدار خاصی در این زمینه برای مردم دارید؟

در راه‌اندازی درگاه جعلی فیشنگ نخستین کار جذب مخاطب و مشتری است، مردم به هیچ وجه گول این تبلیغات را نخورند این افراد کلاهبردار به نوعی تبلیغ می‌کنند که مردم را راغب به ورود کنند.

افراد بدانند که هر وقت عملیات ناموفق بانکی در فضای مجازی داشتند حتما گرفتار کلاهبردی شده‌اند از این رو باید فورا رمز دوم کار خود را تغییر دهند.

در معامله‌های اینترنتی هم به قیمت‌های غیرمتعارف توجه نداشته باشند و گول قیمت‌های فریبنده و واهی را نخورند.

برگزاری 192 کلاس آموزشی برای ارتقای سواد رسانه‌ای

فارس: یکی از مباحثی که به آن اشاره کردید، موضوع عدم آگاهی مردم نسبت به خطرات فضای مجازی است، برای ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

هرچند بحث آموزش در این حوزه جزء شرح وظایف ما نیست، اما در سال‌جاری 192 کلاس آموزشی برای اقشار مردم از دانش‌آموز، روحانی و غیره برگزار کرده‌ایم که همین اقدامات پیشگیرانه و ارتقای سطح آگاهی مردم موجب شده که کردستان در حال حاضر در زمینه پاک بودن در حوزه جرائم فضای مجازی جز 5 استان کشور است و در زمینه اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار رتبه نخست کشور را داریم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول