اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

تأخیر در پرداخت قطره چکانی غرامت، کشاورزان گلستانی را از بیمه محصولات ناامید کرد

اعتبار پایین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تأخیر در پرداخت غرامت موجب شده تا اکثر کشاورزان گلستانی تمایل چندانی برای بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

تأخیر در پرداخت قطره چکانی غرامت، کشاورزان گلستانی را از بیمه محصولات ناامید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، چهل نوع بلای طبیعی در دنیا شناسایی شده که 30 نوع آن در کشور ما وجود دارد، بنابراین از آنجایی که اشتغال افراد زیادی خاصه در گلستان به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته است فعالیت در بخش کشاورزی به یکی از پرمخاطرهترین فعالیت‎های اقتصادی تبدیل شده است. در حالی‌که در دنیا برای رفع این مشکل نظام بیمه‎ای را برای محصولات کشاورزی تدارک دیده‎اند اما متأسفانه در کشور و البته استان ما بیمه محصولات کشاورزی با استقبال کشاورزان مواجه نشده است.

 اعتبار پایین صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تأخیر در پرداخت غرامت موجب شده تا اکثر کشاورزان گلستانی تمایل چندانی برای بیمه کردن محصولات خود نداشته باشند.

14 درصد از اراضی گلستان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند

در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص وضعیت بیمه محصولات کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه در خصوص بیمه محصولات کشاورزی طی چند سال گذشته از سوی کشاورزان شاهد استقبال خوبی نبودیم که این امر اتفاقا یکی از نقاط ضعف کشاورزی استان محسوب می‎شود.

مختار مهاجر تصریح کرد: ۱۴ درصد از اراضی کشاورزی گلستان یعنی ۸۸ هزار و ۷۰۰  هکتار از ۶۵۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش بیمه هستند با توجه به مخاطرات زیاد در تغییر اقلیم، شرایط آب و هوایی و اکوسیستم هر نوع حادثه‎ای به بخش کشاورزی بر می‎گردد بنابراین لازم است بیمه محصولات کشاورزی انجام شود.

وی علت عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی را هزینه‌ای بودن این نوع بیمه عنوان کرد و گفت: بیمه محصولات کشاورزی بیمه تولید نیست بلکه بیمه هزینه کاشت است از این‌رو کشاورز فکر می‎کند این نوع بیمه به نفعشان نیست، البته رویکرد بیمه در حال تغییر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان اضافه کرد: با پیگیری‎هایی که انجام شد در سال جاری سه سقف جدید به تعرفه بیمه اضافه و کشاورزان می‎توانند هر کدام از این سطوح بیمه‎ای را انتخاب کنند، در سال جاری به ازای هر یک هکتار گندم در صورت خسارت می‎توانند تا ۶ میلیون تومان پرداخت بیمه داشته باشند در واقع همان‌طور که تعرفه افزایش پیدا کرد غرامت نیز افزایش پیدا کرده است.

مهاجر بیان کرد: هر چه ضریب نفوذ بیمه بیشتر شود امنیت پرداخت بیمه‌گذار نیز بیشتر خواهد شد، ۳۰ درصد سهم بیمه را کشاورز تقبل می‎کند و ۷۰ درصد مشمول یارانه دولت خواهد شد.

ضریب خطر بسیار بالا در کشاورزی و عدم جذابیت سرمایه‎گذاری در بخش بیمه محصولات کشاورزی

معاون امور بیمه‎ای بانک کشاورزی گلستان نیز در خصوص تعرفه‎های جدید بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی به دلیل ضریب خطر بسیار بالا سرمایه‌گذاری در این بخش اندک است معمولأ تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی بیشتر مشاهده می‎شود بنابراین اگر بخواهیم برنامه‎ای برای بیمه تولید داشته باشیم که فقط شامل هزینه‌ها نباشد باید یک ساز و کاری اندیشیده شود که این امر خواهان یک بودجه کلان است و باید از سوی دولت در مجلس مطرح شود، با این وجود هنوز چنین صندوق بیمه‎ای در کشور طراحی نشده است.

امیر محتشم‌امیری با بیان اینکه گزینه‎های مختلفی برای بیمه محصولات کشاورزی وجود دارد، افزود: یک نوع بیمه شامل هزینه کاشت، داشت و برداشت است تا تعهد یک و نیم میلیون تومان در صورت خسارت پرداخت خواهد شد بیمه‎ دیگری نیز در کنارش وجود دارد که هر چه مبالغ بیشتر پرداخت غرامت نیز بیشتر می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال تغییرات عمده‎ای در صندوق بیمه اتفاق افتاد دو سال گذشته مشکلاتی از نظر مالی وجود داشت به دلیل آنکه بخش مالی صندوق بیمه کشاورزی با خود بانک کشاورزی که دو واحد حقوقی جدا از هم بودند از نظر مالی به هم وابسته بودند اما از سال گذشته این وابستگی جدا  و صندوق بیمه در بودجه و برنامه ششم دارای ردیف و بودجه خاصی شد و از دولت بودجه دریافت می‎کند این امر موجب تقویت صندوق بیمه از نظر مالی شده است.

مهمترین ابزار حمایتی دولت از کشاورزان، حمایت از بیمه محصولات کشاورزی است

رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان نیز معتقد است تا زمانی که تعهد صندوق بیمه‎ای محصولات کشاورزی افزایش نیابد کشاورزان رغبتی برای این نوع بیمه ندارند.

قاسم‌سوخته سرایی با بیان اینکه امنیت غذایی برای تمام‌دولت‎ها از اهمیت خاصی برخوردار است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: چنانچه امنیت اقتصادی کشاورز به مخاطره بیافتد به طور قطع امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز به خطر خواهد افتاد در واقع به دنبال مخاطره اقتصاد کشاورز مهاجرت‎ها، بزهکاری، حاشیه‌نشینی و سایر موارد که موجب نقصان در جامعه می‎شود بیشتر خواهد شد بنابراین کشاورزان باید مورد حمایت همه جانبه دولت قرار گیرند.

وی یکی از مهمترین ابزار حمایتی دولت از کشاورزان را حمایت در بخش بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در بحث بیمه حداقل‎ها در نظر گرفته می‎شود و پرداخت همان حداقل‎ها نیز مرحله‌بندی شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گلستان افزود: پیشنهاد ما افزایش تعهد صندوق بیمه است صندوق بیمه باید تمام محصول و درآمد کشاورز را تحت پوشش قرار دهد تأخیر در پرداخت ناچیز غرامت موجب نارضایتی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی شده است.

براساس این گزارش، بیمه محصولات کشاورزی در تئوری یک مکانیزم مشارکت در پذیرش ریسک است، بیمه محصولات کشاورزی نوعی بیمه است که به موجب آن محصولات کشاورزی در مقابل خطرات جوی، بیماری‎های نباتی و حوادثی همچون آتش‌سوزی تحت پوشش قرار می‎گیرند و خسارت وارد شده تا میزان مورد تعهدگر جبران می‎شود با این وجود بیمه محصولات کشاورزی به دلیل ریسک بالای آن برای سرمایه‌گذار جذابیتی ندارد و بدین ترتیب بیمه محصولات کشاورزی غرامت ناچیزی زمان خسارت محصولات به کشاورزان پرداخت می‎کند، غرامتی که به گفته کشاورزان حتی هزینه‌های آنها را پوشش نخواهد داد.

کشاورزی یکی از محورهای توسعه در گلستان محسوب می‎شود بنابراین برای پایداری این بخش لازم است حمایت‌های لازم در خصوص تولیدات کشاورزی و حمایت از آن در قالب بیمه محصولات کشاورزی صورت گیرد.

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول