اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سفر عشق از دریچه اولی‌ها/ هر زائر اربعین یک رسانه، حماسه می‌آفرینیم

زیارت اربعین با تمام سفرهایی که رفته‌ای فرق دارد، اشک‌ها ،لبخندها و بغض‌ها در هم می‌آمیزد، غم و شادی در هم گره می‌خورد،همزمان احساس وصال و فراق می‌کنی، هم لبخند میزنی و هم اشک امانت نمی‌دهد،هر لحظه می‌خواهی در کربلا زمان متوقف شود و تو همچنان با حضرت عشق از خدا بگویی و زیبایی کربلا را به تصویر بکشی.

سفر عشق از دریچه اولی‌ها/ هر زائر اربعین یک رسانه، حماسه می‌آفرینیم

 خبرگزاری فارس از تبریز-معصومه درخشان: این روزها همه جا سخن از سفر به تکه‌ای از بهشت است، سفری که مسافرانش طلبیده شده‌اند، زنان، مردان و حتی کودکانی که برای رفتن سر از پای نمی‌شناسند،کوله بارشان را بسته‌اند و برای وصال و رسیدن خود را مهیا کرده‌اند تا به دل جاده بزنند.اشک‌ها و لبخندها در هم می‌آمیزد، شوق زیارت آنها را با پای جان به سرزمین بی‌قراری‌ها می‌برد.

به سرزمینی که عمه سادات می‌گوید، «جز زیبایی ندیدم» و چقدر خوب است وقتی برای اولین بار راهی حریم حرم شوی و وقتی چشمت به ضریح و بارگاه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌افتد، دست بر سینه بگذاری و با لبهایی لرزان و چشمانی اشکبار بگویی«السلام علیک یا اباعبدالله».

زائر اولی‌ها این روزها دل توی دلشان نیست، خیلی از آنها راهی شده‌اند و تعدادی هم که مقدمات سفرشان آماده شده است، همین روزها با دل‌هایی لبریز از ایمان به راه می‌افتند، بسیاری از آنها سفر اربعین را از همه سفرهایی که تاکنون رفته‌اند زیباتر، معنوی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌دانند و برخی نیز هنوز باور نمی‌کنند که طلبیده شده‌اند.
 

 

اربعین مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست

رضا رضایی، یکی از زائر اولی‌های تبریز است که در گفت‌وگو با فارس، زیارت اربعین را عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سفر هوایی نیز به کربلا و نجف صورت می‌گیرد ولی چرا باز هم بیشتر زائران پیاده‌روی اربعین را ترجیح می‌دهند؟ چون پیاده‌روی اربعین پیام دارد، اکنون می‌بینید رسانه‌های خارجی خبری از اجتماع بزرگ مسلمانان را منتشر نمی‌کنند.

وی افزود: این حرکت جهانی شده است و مخصوص شیعیان و ایرانیان نیست برای اینکه آنها از این اجتماع  و بیداری امت اسلامی هراس دارند، آنها می‌ترسند در رسانه‌های خارجی این حرکت بازتاب داده شود، ابهت استکباری آنان را به هم بریزد.

رضایی با اشاره به خوشحالی درونی خود از این سفر ادامه داد: احساس رضایت و خوشحالی خیلی خاصی دارم که امسال برای زیارت اربعین برگزیده شده‌ام، احساس خوشحالی درونی هر لحظه مرا به رفتن و حرکت مصمم می‌کند.


نگران هزینه‌های سفر اربعین نباشید

المیرا و مهتاب، دانشجویانی هستند که هزینه‌های سفر آنها توسط یک خیر تبریزی تامین شده است، آنها به کمک این خیر تبریزی راهی حرم عشق می‌شوند، آنها به فارس گفتند: دوستان ما هر کدام چند سال است که به زیارت اربعین می‌روند ما نیز در آرزوی رفتن بوده و شوق زیارت داشتیم ولی هزینه گرفتن پاسپورت و هزینه‌های مسیر تا مرز را نداشتیم.

مهتاب ادامه داد: وقتی در خوابگاه با دوستان حرف می‌زدیم لابه‌ لای حرف‌هایمان به این موضوع اشاره کردیم که هزینه‌های رفت و آمد سفر را نداریم ولی دلم روشن بود ما نیز روزی می‌توانیم به زیارت اربعین برویم، چند روز از این ماجرا گذشت یکی از دوستانم زنگ زد و گفت، «دایی‌ام تمام هزینه‌های رفت و آمد شما را قبول کرده است، هرچه زودتر برای گرفتن پاسپورت اقدام کنید و نگران هزینه‌های مسیر رفت و آمد هم نباشید»، تا این خبر را شنیدیم فقط اشک شوق می‌ریختیم و برای برآورده شدن حاجات دایی دوستم که او را هم نمی‌شناسیم دعا کردیم. با حمایت‌های این فرد خیر ما نیز زائر اولی هستیم و به همراه چهار نفر از دوستان دانشجو راهی می‌شویم و دلمان می‌خواهد تمام افرادی که در آرزوی دیدن قبر 6گوشه حضرت امام حسین (ع) هستند، حاجت روا شوند.


اشک‌ها و بغض‌ها درهم می‌آمیزد/دلم بی‌تاب رفتن است

 احمد، یکی دیگر از شهروندانی است که دل در گرو محبت حضرت سیدالشهدا (ع) دارد، وی هر لحظه می‌خواهد بغض در گلو مانده و خیسی چشم‌هایش را از من پنهان کند ولی اشک‌ها سر می‌خورند و می‌ریزند روی صورتش، حالا بغضش هم شکسته می‌شود و قبل از اینکه بخواهد حرفی بزند کمی با خودش خلوت می‌کند، بعد از مدتی دلش آرام شده و می‌گوید من کجا و زیارت اربعین کجا؟

وی ادامه می‌دهد: آنقدر دلم هوای زیارت ارباب را دارد که نمی‌دانم چگونه بر زبان جاری کنم، تا می‌خواهم حرفی از کربلا و زیارت اربعین بزنم، بی‌اختیار چشم‌هایم می‌گرید، دلم بی‌تاب رفتن است، آرام و قرار ندارم.

احمد، با قلبی مملو از عشق زیارت اربعین می‌گوید: قبل از این، رژیم حزب بعث در عراق حاکم بود، شاید آن زمان خیال باطل بود که روزی بتوانیم به راحتی به کربلا برویم، بعد از آن کمی اوضاع آرام و سفر کربلا راحت‌تر شد ولی هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم روزی برسد که با پای پیاده و ۲۰ میلیون نفر آدم بتوانیم عشق و ارادت خود را به حضرت سیدالشهدا (ع) نشان دهیم.
 

 

شهدا برای ما آبرو خریدند

 شهروند تبریزی ادامه داد: یادمان نرود شهدا راه را برای ما باز کردند در هشت سال دفاع مقدس شهدا برای ما آبرو خریدند و الان نیز شهدای مدافع حرم با داعشی‌های تکفیری می‌جنگند تا آنها را از مرزهای اسلامی دور کنند و ما اکنون با خیال راحت و امنیت در کربلا قدم می‌زنیم و ان‌شاءالله روزی می‌رسد که در قدس این‌گونه راحت قدم بزنیم.

 وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم هر کدام از زائران به عشق یک شهید در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، دلم محکم می‌شود که مردم قدردان  شهدا هستند، خداوند از مسوولانی که خون شهدا را پایمال می‌کنند، نگذرد این مسوولان که می‌گویند تاریخ شهدا تمام شده است، بدانند که تاریخ مصرف خود آنها به اتمام رسیده و خون شهدا دامن آنها را می‌گیرد.


تکه ای از بهشت

«کربلا تکه ای از بهشت است و افرادی که به این سفر مشرف می‌شوند، برگزیدگانی هستند که آقا امام حسین (ع) خود آنها را طلبیده است و من نیز از اینکه امسال برگزیده حضرت سیدالشهدا (ع) هستم بر خود می‌بالم»، این جملات را نیلوفر احمدی با چنان شور، شوق و حرارت خاصی می‌گوید که انسان هر لحظه خودش را در کربلا و در صف زائران می‌بیند.

 نیلوفر نیز یک زائر اولی است، کربلا را تکه‌ای از بهشت خدا می‌داند که زائران هر لحظه برای رسیدن به آن لحظه شماری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: سفر اربعین با تمام سفرهایی که رفته‌ای، فرق دارد، مخصوصاً اگر برای اولین بار عازم‌کربلا شوی، اشک‌ها، لبخندها و بغض‌ها درهم می‌آمیزد، احساس شادی، خوشحالی و غم در هم گره می‌خورد و همزمان احساس وصال و فراق می‌کنی، هم لبخند می‌زنی و هم اشک امانت نمی‌دهد و هر لحظه می‌خواهی در کربلا زمان متوقف شود و تو همچنان با حضرت عشق از خدا بگویی و زیبایی‌هایی که در کربلا مقابل چشمانت نمایان شده است، به تصویر بکشی.

حرف‌های نیلوفر که به اینجا می‌رسد از ته دلش می‌گوید خدایا همه را کربلایی کن.


دلم پر می‌زند برای حرم عباس علمدار

محمد نیز یکی دیگر از زائرانی است که به کمک یکی از خیران  برای اولین بار در سرزمین کربلا قدم می‌گذارد، محمد تمایلی برای صحبت کردن ندارد، فقط می‌گوید: دلم پرمی‌زند برای دیدن حرم باصفای عباس علمدار، وقتی چشمم به آن ضریح مطهر و نورانی بیافتد، اول برای فرد خیری که مقدمات آمدن مرا فراهم کرده، دعا می‌کنم.
 

 

سختی سفر عشق برایم شیرین است

مادری به همراه دختر سه ساله‌اش نیز زائر اربعین است، وقتی از او می‌پرسم آیا با کودک سه ساله سخت نیست بخواهی به راهپیمایی اربعین بروی؟ با تعجب نگاهم کرد و گفت: سختی پیاده‌روی اربعین برایم شیرین است، اگر دو فرزند کوچک داشتم، بازهم می‌رفتم، عشق به امام حسین(ع)، عشق به تمام خوبی‌هاست.

این مادر ادامه داد: فرزندم از همین سن و سال کودکی یاد می‌گیرد در مکتب حسین قدم بزند، بزرگ شود و بداند امام حسین (ع) هیچ‌وقت در تاریخ فراموش نمی‌شود، چرا که عاشورا و اربعین یک مبارزه است.

علی احمدی، استاد دانشگاه هم برای اولین بار زائر اربعین است که در مورد ابعاد این حرکت جهانی گفت: اربعین یک مبارزه است، اگر دقت کنید می‌بینید حرکت میلیونی اربعین که بیش از ۲۰ میلیون نفر از مسلمانان و مسیحیان و سایر ادیان در آن شرکت می‌کنند، توسط رسانه‌های خارجی سانسور می‌شود، رسانه‌های بیگانه چرا اجتماع عظیم  اربعین را پوشش خبری نمی‌دهند؟ چون از این حرکت میلیونی هراس دارند، آنها نمی‌توانند ببینند که مسلمانان جهان در نقطه‌ای به نام اربعین  و کربلا وجه مشترک دارند و در هر نقطه از جهان که باشند، در مسیر پیاده‌روی اربعین به هم می‌پیوندند.

 وی اظهار داشت: شهدای مدافع حرم پیش قراولان جبهه مقاومت اسلامی هستند، دشمن هر لحظه می‌ترسد با پیشروی جبهه مقاومت اسلامی در هر نقطه‌ای از دنیا که پیام انقلاب اسلامی به آنها صادر شده است، هیمنه آنها شکسته و خدشه‌دار شود، بنابراین رسانه‌های خارجی با سرپوش گذاشتن و سانسور خبری این حرکت خودجوش نمی‌خواهند پیام بیداری امت اسلامی در کشورها بازتاب داده شود.


شهدا مسیر پیاده‌روی اربعین را برای ما باز کردند

 عکس شهدای مدافع حرم در چادر و کوله‌پشتی تعدادی از زائرین هم دیده می‌شود، مهدی رسولی یکی از جوانانی است که عکس شهید جوانی و شهید فخیمی از شهدای مدافع حرم تبریز را به کوله‌پشتی خود چسبانده است، وی در مورد علت این کار گفت: شهدای مدافع حرم که در جبهه مقاومت اسلامی به شهادت رسیده‌اند، مسیر پیاده‌روی اربعین را برای ما باز کردند، آنها زندگی خود را فدا کردند تا ما اکنون با آرامش خاطر در اجتماع عظیم حضور داشته باشیم.


ما حماسه می‌آفرینیم

رسولی ادامه داد: بیشتر زائرین عکس یک شهید را با خود به همراه دارند و این بهترین کاری است که زائرین می‌توانند انجام دهند. حضور شهدا در پیاده‌روی اربعین مقدمه‌سازی برای ظهور حضرت امام زمان (ع) است، ما به نیت شهدا زیارت می‌کنیم، از حضور میلیونی مسلمانان در راهپیمایی اربعین عکس و فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم تا همه دنیا صدای رسای ملت‌های مسلمان را بشنوند، اگر دشمنان حماسه اربعین را بایکوت خبری کرده و آن را پوشش نمی‌دهند، اتفاقا ما حماسه می‌آفرینیم و با انتشار عکس و ویدئوهای خود اجازه نمی‌دهیم این اجتماع عظیم و باشکوه بی‌سر و صدا برگزار شود، باید پیام عدالت‌خواهی امام حسین (ع) در سراسر گیتی پخش شود.
 

 

سفرنامه اربعین می‌نویسم

مبین و مینا خواهر و برادری هستند که به تنهایی عزم رفتن کرده‌اند، آنها در تهران دانشجو بوده و پدر و مادرشان ساکن تبریز هستند،‌ مینا در مورد حس و حال خود از اولین سفر اربعین گفت: شور و حال عجیبی دارم، دلم می‌خواهد پرواز کنم.

 مینا ادامه داد: تصمیم گرفته‌ام سفرنامه اربعین بنویسم، در ابتدا حس و حال خودم را می‌نویسم و سپس از لحظه‌ای که به راه افتادیم تا زمانی که برگردم، سفرنامه سفر عشق می‌نویسم، اربعین یک حماسه است، حماسه‌ای که از روز عاشورا آغاز شده و در اربعین حماسه‌ای جدید رقم می‌خورد.

فاطمه درخشان، یکی دیگر از شهروندان تبریزی احساس خود از زائر اولی بودن اربعین را به پرنده‌ای تشبیه می‌کند که هر لحظه شوق پرواز دارد.

وی با اشاره به پیوستن به دریای مشتاقان حضرت سیدالشهدا (ع) ادامه داد: بسیار خوشحالم که بعد از سال‌ها آقا مرا طلبیده، منم قطره‌ای از دریای مشتاقان و دوست‌داران امام حسین (ع) هستم، پیوستن و غرق شدن در جمعیتی که شور و شوق زیارت دارند، انسان را به وجد می‌آورد.

درخشان، یکی از زیباترین بخش‌های این سفر را دیدن شهرها و مکان‌هایی اعلام کرد که امام علی(ع) و امام حسین(ع) در آنجا بوده‌اند،« دیدن شهرها و جاهایی که امام علی(ع) و امام حسین(ع) و در آنجاها بودند که تاریخ را در دل آدم زنده می‌کند، دیدن افراد مختلف از هر دین و مذهبی در این سفر لذت‌بخش خواهد بود».

 وی با ابراز خوشحالی درونی از زیارت اربعین گفت: خیلی خیلی خوشحالم، احساس می‌کنم خواب می‌بینم، با وجودی که به مسیرهای رسیدن تا مرز و مسیر راهپیمایی کربلا آشنایی ندارم، اما احساس می‌کنم با راحتی می‌رویم و برمی‌گردیم، به یادماندنی‌ترین و شیرین‌ترین سفر زندگیم خواهد شد.


حب‌الحسین یجمعنا

در اجتماع عظیم عاشقان حسینی پیرو جوان معنا ندارد، حب‌الحسین یجمعنا، دوستی و مودت حضرت سیدالشهدا (ع) همه عاشقان را کنار خود جمع کرده است، اینجا می‌توانی همه را ببینی، همه فارغ از اسم و رسم دنیایی، پست و مقام ،همه قطره قطره بهم پیوسته‌اند و دریا شده‌اند.

«پیاده‌روی اربعین حرکت و اعلام حضور باشکوه، عمیق و پرمعنایی است که حقیقت آن در هیچ منظومه تفکر مادی قابل درک نیست».اربعین اتصال و نقطه تلاقی دوباره صاحب نهضت عاشورا یعنی حضرت سیدالشهدا(ع) با پیام‌رسان این نهضت یعنی خانم زینب کبری (س) است.

آزادگان جهان یکدل و همصدا شده‌اند برای اندیشیدن به یک حماسه،حماسه‌ای به عظمت تاریخ که هر روز آن عاشورا و هر زمین آن زمین کربلاست.

شیعیان و آزادگان جهان که دل در گرو محبت حسین (ع) دارند با تحمل سختی‌ها و رنج‌ها بار سفر بر دوش می‌کشند و منزل به منزل گام برمی‌دارند تا پیام همدلی اجتماع عظیم عاشوراییان را در جهان به رخ بکشند.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول