اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

حکایت دردناک هتلی در زیرپوست محله حاشیه‌ای بندرعباس

۱۲ اتاق فرسوده در منطقه ای در حاشیه شهر بندرعباس قرار دارند و به هتل معروف اند، بیشتر کوچه‌های این محله تنگ است، فاضلاب در کوچه‌های این محله روان است و کودکان با چوب فاضلاب را روی یکدیگر می‌پاشند.

حکایت دردناک هتلی در زیرپوست محله حاشیه‌ای بندرعباس

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان، ۱۲ اتاق فرسوده در منطقه ای در حاشیه شهر بندرعباس قرار دارند و به هتل معروف اند، اما هتلی تأسف برانگیز. این هتل در محله مینابی ها که بخشی از محله بزرگ  چاهستانی های بندرعباس است قرار دارد و جالب توجه است که تمام ساکنان این محله اجاره نشین هستند.

محله چاهستانی ها به چهار محله کوچک تر به نام کوی گلستان، نخل پیرمرد، مینابی‌ها و چاهستانی‌ها تقسیم می‌شود که از بین این محله‌ها، محله مینابی‌ها بیشترین مشکلات را دارد.

 بیشتر کوچه‌های این محله تنگ است و برخی از خانه ها بر روی تپه کوچکی و برخی نیز زیر تپه اند، فاضلاب در کوچه‌های این محله روان است و کودکان با چوب فاضلاب را روی یکدیگر می‌پاشند.

شاید باور نکنید، اینجا قطب اقتصاد کشور است، قطب اقتصادی که هر ثانیه میلیاردها به خزانه کشور وارد می‌کند و برخی از مواهب این استان فربه اقتصادی شده اند و در مقابل برخی لاغر و نحیف اقتصادی اند.این محله پارک ندارد و این بازی مایه دلخوشی آنان شده است، نخاله های ساختمانی و زباله هایی که در کوچه ها ریخته شده نیز حس غریبی به انسان می‌دهد.

در این محله صحنه های عجیبی دیده می‌شود، برخی از خانه ها درب و پنجره ندارد و کوچه های این محله به پاتوق معتادان تبدیل شده است که در آن سرنگ ، تیغ و ... رها شده است و اگر با دست و پای کودکان معصومی که در حال بازی هستند برخورد کند و به بیماری هایی همچون ایدز، هپاتیت و ... مبتلا شوند چه کسی پاسخگو است ؟ 

اینجا کودکانش فراموش شده‌اند، کودکانی که در فقر و نداری والدینشان می‌سوزند. بیشتر افرادی که توان مالی دارند از این محله رفته اند و خانه هایشان را اجاره داده اند.

قصه هتل محله
هنگامی که از هتل این محله و هتل دیگری در محله شهناز گفته می‌شود، با تعجب می‌پرسم این هتل ها کجاست و در پاسخ می‌شنوم: بیا تا با هم برویم و هتل ها را ببینیم.

به علت کمبود وقت مقرر می‌شود امروز هتل محله مینابی ها و در وقت دیگری هتل محله شهناز که گویا در کوچه روبروی مسجد معروف عبدالله کریم قرار دارد را ببینیم و از آن گزارش تهیه کنیم.

از پشت بانک مسکن دوراهی ایسینی بایستی از کوچه های تنگ و پر از فاضلاب عبور کنیم که در برخی کوچه ها امکان عبور خودرو وجود ندارد.

کوچه ای را می بینم که فاضلاب در آن جاری است و گفته می‌شود اینجا هتل محله است. در دو طرف این کوچه اتاق هایی است که هنگامی وارد آن می‌شوم مشاهده می‌کنم اندازه همه اتاق ها تقریبا ما بین ۱۰ تا ۱۲ متر است و سقف های چوبی شان فرسوده شده است و برخی پلاستیکی برسینه دارند که به هنگام بارندگی پلاستیک ها پاره شده اند و به داخل اتاق ریخته و پتو و موکت ساکنان را خیس کرده است.

در یکی از اتاق ها، پیرمرد تنهایی زندگی می کند که همسرش فوت کرده و دارائی اش تنها یک پنکه دستی، یخچال کوچک برای خنک کردن آب و یک پیک نیک است و بدون کولر و در اتاقی که سقفش فرسوده و درحال ریزش است روزگار سختی را می گذراند.

در اتاق دیگر خانمی زندگی می کند که دختر و پسر دوقلویش که هم اکنون چهارده سال دارند، پدرشان زمانی که این کودکان شیرخواره بوده اند بازداشت می‌شود و تا کنون در زندان به سر می‌برد.

با بازدید امام جمعه سابق از این خانواده بنیاد مسکن قطعه زمینی در روستای درگیر ایسین به آنها واگذار کرده است و کمیته امداد نیز ۴۰ میلیون تومان برای ساخت خانه به آنان وام می‌دهد.

بانک اظهار کرده است برای دریافت وام بایستی ضامن و چک ارائه کنند و علیرغم آن مادر خانواده نیز می‌گوید که توان پرداخت اقساط وام را ندارد.

اتاق این خانواده مانند تمام اتاق ها فرسوده است و برای اجاره این اتاق ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند که کارت بانکی دریافت یارانه خود را به صاحب ملک واگذار کرده اند.

۲ سرویس بهداشتی برای ۱۲ خانوار

برای ۱۲ خانوار ساکن در این هتل مخروبه گویا دو سرویس بهداشتی وجود دارد که سرویس بهداشتی و حمام وضعیت اسفناکی دارند و بهداشت در آن نیز رعایت نمی شود.

وضعیتی بهداشتی این خانواده ها و محیطی که زندگی می کنند بسیار نامساعد است. چکه آب از سقف این اتاق ها باعث بروز برخی از بیماری های عفونی در ساکنان شده است و گویا برخی از آنان نیز به همین علت جانشان را از دست داده اند.

 یکی از اتاق ها گویا به پنج معتاد اجاره داده شده است و در اتاق دیگری خانمی با فرزندان یتیمش زندگی می‌کنند که ماهیانه بیش از ۳۰۰ هزار تومان از کمیته امداد دریافت می‌کند.

 ۲۵ سال است  با همین وضعیت و مشکلات زندگی می کنند و از مسؤولان می خواهند که خانه یا زمینی به آنها واگذار کند تا از آوارگی و بی سروسامانی خارج شوند. یکی از فرزندانش چندین سال قبل در کلاس اول راهنمایی مشغول به تحصیل بوده که ترک تحصیل کرده است تا بتواند کارکند و کمک خرج خانواده باشد.

تعدادی از خانواده های اجاره نشین در این هتل آب لوله کشی ندارند و آب را در قوطی و آفتابه از همسایه ها می گیرند. خانمی هم که شوهرش معتاد است با چهارفرزند قدونیم قدش از استان کرمان آمده اند و ساکن این هتل ویرانه شده اند که آب و سرویس بهداشتی و... هم ندارند.

در یکی از اتاق ها نیز جانبازی زندگی می کند که بدنش پر از ترکش و اهل مراغه است و بدلیل ترکش های در بدنش نتوانسته در سرما زندگی کند و ۲۶ سال است ساکن بندرعباس است.

دو مدیرکل اموربانوان استانداری آمده اند
سقف برخی از اتاق ها ریزش کرده است و سقف چوبی برخی هم شکسته است. امکانات بهداشتی و... در هتل و اطراف هتل و محله زیر صفر است و کمتر کسی حاضر است یک روز هم در این شرایط زندگی کنند.

دو مدیرکل اموربانوان استانداری و برخی از مسؤولان بهداشتی و... هم از این هتل فرسوده بازدید کرده اند و وعده هایی دادند که عملیاتی نشده است.

آنها وضعیت بانوان و فرزندان شان را دیده اند و مشخص نیست که اداره کل امور بانوان استانداری چه وظیفه ای در قبال این بانوان رنج دیده دارد و آیا وظیفه شان فقط در حوزه زنان شیک پوش مرفه بی درد است که تاکنون این زنان و دختران را ندیده اند و اقدامی هم برایشان نکرده اند؟

بانوان جهادی و ایثارگر در خط ولایت و آتش به اختیار مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی (ع) نخل پیرمرد و پایگاه بسیج مائده مسجد حمزه این محله تلاش کرده اند خدماتی را به ساکنان این به اصطلاح هتل مخروبه و سایر ساکنان محروم و فقیر این محله برسانند که از  ۵۰۰ خانوار تحت پوشش مرکز نیکوکاری ، ۱۲۰ خانواده در محله مینابی ها زندگی می کنند، اما حمایت لازم از آنها صورت نمی گیرد و تلاش های صورت گرفته معتمدین محله و جهادگران نتوانسته گره مشکلات و معضلات شان را باز کند.

نسخه هایی که شفابخش نیستند
چندین خانه مخروبه در محله وجود دارد که به پاتوق معتادان تبدیل شده است، معتادانی که بیشترشان به علت ارزانی مواد مخدر شیشه به آن اعتیاد دارند.اطراف این هتل معروف در محله پر از سرنگ، تیغ،  شیشه ، نخاله و... است و ما به سختی از این منطقه خطرناک گذر کردیم و گویا تا کنون پای هیچ مسؤولی به این منطقه نرسیده است و از پشت میزشان و در اتاق های درب بسته خواسته اند برای چنین مناطقی نسخه بپیچند که چنین نسخه هایی هیچ وقت شفابخش نخواهد بود.

تاریکی و پرسه زدن معتادان و سارقان، امنیت را از محله به سرقت برده است، گویا قرار است خیابان ۲۰ متری از دل این محله و از میان هتل کذایی بگذرد وبه کنار مسجد حمزه (ع) برسد که ساکنان محله از مسؤولان می خواهند که این خیابان با کندرو به اتوبان شهید رجایی بندرعباس متصل شود.

اگر این خیابان هرچه سریعتر احداث شود، ارتقای امنیت در این محله را به همراه دارد ، خیابانی که می تواند میزان خدمات‌رسانی را افزایش دهد.

بیشتر خانه های این محله هنوز تملک نشده اند و شهردار ناحیه ۳ منطقه ۲ بندرعباس در جلسه شورای اجتماعی محله که در مسجد حمزه برگزار شده بود اظهار داشته: منتظریم زمین از طریق راه وشهرسازی واگذار شود تا تملک املاک در مسیر اجرای طرح را ادامه دهیم. 

گویا زمین های واگذارشده در شهرک پیامبر اعظم(ص) به برخی از مالکان خانه ها در مسیر طرح های بازگشایی در این محله، با مشکل مواجه شده و شخصی ادعای مالکیت این اراضی داشته است. 

خانه های تملکی
هنگامی که با تعدادی از فعالان مرکز نیکوکاری و بسیج مسجد حمزه از این محلات بازدید کردیم، آنها می‌گفتند برخی از خانه های محله مینابی ها که برای احداث خیابان ۲۰ متری تملک شده اند، اگر تا زمان احداث خیابان، تخریب نمی شدند و در اختیارمان قرار داده می شدند، می توانستیم کلاس ها و دوره های فرهنگی، آموزشی، فنی و حرفه ای و... برای خانواده ها و کودکان برگزار کنیم تا مجبور نباشیم برخی نشست ها و جلسات و... را در کوچه ها بدون امنیت لازم برگزار کنیم.

در محله مینابی ها کوچه ها نامگذاری نشده اند و نخاله های خانه های تخریب شده هم جمع آوری نشده‌اند و مکانی برای تجمع معتادان و سگ و... تبدیل شده است و این وضعیت مزید بر علت برای ناامنی در محله شده است. 

به گفته اهالی محله چند روز قبل سارقی در نخاله ها کمین می کند و زمانی که خانمی از خانه اش بیرون می آید، چاقو را زیر گلویش می‌گذارد و النگوهایش را از دستش درمی آورد. حتی ساکنان و بخصوص بانوان در غروب و شب جرأت ندارند در کوچه ها رفت و آمد کنند. 

از هر قوم و قبیله ای در این محله زندگی می کنند، خانمی ایرانی با شوهر بنگلادشی اش به هراه شش فرزندشان در خانه ای که ساس دارد هم در این محله زندگی سختی را می گذراند.

 فقر باعث شده است که برخی که توانایی پرداخت اجاره خانه را نداشته باشند که بالاجبار به جابجایی مواد مخدر یا تن فروشی مبادرت می کنند.

 گفته می شود بافت محله که باعث می شود خودروی پلیس و... به راحتی نتواند وارد شود و وضعیت خاص این محله باعث شده است که خانه های تیمی برای خلاف هم در چنین محلاتی به وجود آید. 

کودکان فراموش شده

کودکان در محلات حاشیه ای مانند مینابی ها، چاهستانی ها، نخل پیرمرد، کوی گلستان و... فراموش شده اند. در محله مینابی ها مشاهده می‌شود که کودکان در فاضلاب بازی می کردند و در این محله از پارک و زمین ورزشی و... خبری نیست. نانوایی محله ها گویا از دیرزمانی است که تعطیل شده است.

فعالان مرکز نیکوکاری و بسیج مسجد حمزه(ع) برای بیش از ۱۰۰ کودک ونوجوان بین ۳ تا ۹  ساله این منطقه به مناسبت روز کودک جشن تولدی را باهمکاری گروه جهادی پایگاه هوایی و گروه جهادی شهید حججی مسجد حضرت قائم (عج) شهرک اندیشه و.... برگزار کرده و موجب شادی آنها شده اند. 

مسؤولان بازدید میدانی کنند
طاهره عسکری مسؤول مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) محله نخل پیرمرد با بیان اینکه تمام برنامه را باپایگاه بسیج مائده مسجد حضرت حمزه(ه) برگزار می کنند، گفت: ۵۰۰ خانواده ایتام، سرپرست خانوار، بدسرپرست، مطلقه و... را تحت پوشش داریم که با همکاری خیرین و برخی نهادها به آنها خدمات‌رسانی می شود و نیاز به حمایت بیشتر خیرین و نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه های درمانی، عمرانی، تعمیرات خانه، لوازم منزل، معیشت و اشتغال‌زایی است. 

وی می‌گوید: اگر سوله یا کارگاهی و بازارچه محله ای در اختیارمان قرار گیرد، می توانیم در بخش مهارت‌آموزی، آموزش های سبک زندگی، فرزندپروری و اشتغالزایی گام های اساسی برداریم که تاکنون پیگیری های مان نتیجه بخش نبوده است. 

عسکری عنوان داشت: برخی از بیماران در این منطقه توانایی درمان ندارند و برخی هم جان شان را از دست داده اند. اگر حمایت های لازم صورت گیرد و حمایت ها به صورت عملی باشد، می توانیم به محرومان و نیازمندان در حوزه های مختلف کمک کنیم. 

مسؤول مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به وجود چند بیمار مبتلا به سل در محله تصریح کرد: نیاز است که آموزش های حوزه بهداشت و درمان به صورت خانه به خانه صورت گیرد تا منجر به ارتقای بهداشت شود.

همچنین نیاز است که سرویس های بهداشتی مناسب برای خانواده هایی مانند آن ۱۲ خانواده که در مکانی موسوم به هتل زندگی می کنند، احداث شود و برای جمع آوری معتادان، موادفروشان، نخاله ها و.... اقدامی صورت گیرد.

عسکری با بیان اینکه نیاز است مسؤولان بازدیدهای میدانی بیشتری از سطح محلات داشته باشند، تاکید کرد: البته بایستی اقدامات برای رفع مشکلات به صورت عملی باشد و به تنظیم و امضای صورتجلسه ختم نشود.

انتهای پیام/88030

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول