اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

همت کم مسوولان استان مرکزی مانع از بهره گیری درست از ظرفیت قرارگاه شد

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: پیمانکاری که تحت عنوان قرارگاه به استان آمده بود توان بالایی داشت اما به سبب کم بودن همت مسوولان و مهیا نشدن الزامات و ملاحظات نتوانستیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

همت کم مسوولان استان مرکزی مانع از بهره گیری درست از ظرفیت قرارگاه شد

سردار محسن کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به وضعیت حضور قرارگاه خاتم در استان مرکزی و اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر اراک اظهار کرد: استاندار اسبق به دلیل بومی بودن و علاقه‌مندی به اجرا و انجام کارهای خوب در استان، با اعضای شورای تأمین و سایر مسؤولان برای آوردن قرارگاه و استفاده از ظرفیت‌های آن برای پیشرفت شهر به توافقات خوبی رسید.

وی با بیان اینکه به سبب سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری قرارگاه تنها در قراردادهای بالای 100 میلیارد تومان ورود پیدا می‌کند و مابقی نیز برای دیگر پیمانکاران است تا کارها انحصاری نشود، تصریح کرد: قرارگاه خاتم 150 هزار نفر همکار دارد، یک هزار و 200 نیروی کادری، مدیر ارشد و مدیر میانی و غیره و مابقی همه مردم هستند، پیمانکاران متعددی زیر چتر قرارگاه و مدیریت کلان آن فعالیت می‌کنند، به سبب مدیریت جهادی و پشتیبانی انجام شده در آن پیشرفت کارها در آن بالا بوده و مهم‌تر از آن سلامت کار از حیث ریخت و پاش پروژه‌ها و لیف و لیس کردن است که به عنوان یک نقطه مثبت به شمار می‌رود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: قرارگاه 550 عضو هیئت‌علمی دارد که با 37 دانشگاه مختلف در ارتباط هستند، این یعنی کارها در قرارگاه با عقبه و مشورت با دانشگاه، تحقیق، پژوهش و مطالعه انجام می‌شود و برای هر کار و اقدام انجام شده ده‌ها پیوست فرهنگی، دینی و غیره وجود دارد، بر همین اساس کارها در قرارگاه دقیق است، زیرا اگر غیر این بود قرارگاه نمی‌توانست به همه حوزه‌های ورود پیدا کند.

کریمی ادامه داد: هیچ کار بزرگی در آبادانی کشور مثل ساخت پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه‌های حرارتی، اسکله، جاده، سدسازی، تونل، پل، کشاورزی، آبخیزداری و غیره وجود ندارد که قرارگاه در آن ورود پیدا نکرده باشد.

وی با بیان اینکه قرارگاه توانمند است و نیت استاندار اسبق استفاده از ظرفیت قرارگاه بود، ادامه داد: روزی که قرارگاه به استان آمد مطالعاتی انجام و پیشنهاداتی مثل مشارکت در ساخت 10 پل زیرگذر و روگذر مثل سه‌راهی خمین، ورودی شهر، میدان امام حسن(ع)، زیرگذر میدان ولیعصر(عج)، ساماندهی میدان شهدا، پل شریعتی و غیره را ارائه کرد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان داشت: قرار نبود پل شریعتی این‌چنین باشد، وسعت آن بسیار بیشتر بود، خرده می‌گیرند و فکر می‌کنند صفر تا 100 این پل با قرارگاه بوده، در ابتدا قرارگاه طرح را به اطلاع شورای شهر رساند و با مصوبه آنها کار به پیمانکار داده شد.

کریمی گفت: یکی از دلایل طولانی شدن پروژه نیز همپا نبودن مجموعه‌های اداری استان بود، قرار بود طرح بزرگی تحت عنوان فضای سبز از گردو و حسین‌آباد بغدادی تا خانه‌میران اجرا شود، اصلاً دلیل حضور قرارگاه در استان ساخت پل نبود بلکه برای اجرای این پروژه بزرگ بود.

وی تصریح کرد: زمانی که استاندار اسبق از استان رفت، خدمت زمانی‌قمی استاندار سابق رسیدم و گفتم که قرارگاه می‌خواهد برود و کسی همکاری نمی‌کند، باید یک تیم برای انجام کارهای عمرانی در استان وجود داشته باشد، برای مثال شهرداری نمی‌توانست رفع تعارض کند، در برخی از جلسات استانداری تصمیمات انقلابی گرفته شد تا برخی از کارها انجام شد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: در مقطعی سردار اکبری مسئول موسسه شهید رجایی بود، این موسسه سابقه ساخت پل صدر، پل طبیعت، اتوبان آزادگان، بزرگراه امام علی(ع)، بلوار یادگار امام(ره) و غیره را دارد.

کریمی گفت: قرار بود در پروژه‌های عمرانی قرارگاه از افراد بومی استان در راستای اشتغال‌زایی استفاده شود، بر همین اساس 400 نفر از کارگران و افراد جوان و فنی استان در پروژه‌ها به کار گرفته شدند، سردار اکبری در برخی از جلسات با شهردار سابق(تاجران) می‌گفت که شهرداری ماهی یک میلیارد تومان برای تهیه میلگرد و حقوق کارگران تهیه کند، اما شهرداری نتوانست همپای قرارگاه بیاید و حتی در مقطعی برای واگذاری ملک و تهاتر آنها نیز مشکل داشت.

وی تأکید کرد: اگر همکاری لازم با قرارگاه می‌شد پروژه این‌قدر طولانی نمی‌شد، برخی اظهارنظرهای غیرمنصفانه‌ای داشتند؛ قرارگاه برای یک کار جهادی به استان آمده بود، هرچند که الزاماتی مثل همکاری مسؤولان و دستگاه‌های متولی نیز وجود داشت.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی افزود: خوب نیست کار جهادی که توسط استاندار اسبق استارت خود و نیروهای جهادی برای انجام آن به میدان آمدند با گذشته زمان و طولانی شدن امور نیرو آنها نیز مستهلک و خسته شود و در نهایت قضاوت نادرست نیز شود.

کریمی افزود: هم‌اکنون شهرداری بسیار تلاش می‌کند در برابر بدهی خود به قرارگاه تهاتر کند، در مقطعی مسئول حقوقی شورای شهر مدعی بود که قرارگاه همه دستمزد خود را برای همه اقدامات انجام شده دریافت کرده در حالی که هنوز هیچ کار عملی انجام نشده بود.

وی گفت: هم‌اکنون مهم‌ترین نکته این است که پیمانکاری که تحت عنوان قرارگاه به استان آمده بود توان بالایی داشت اما به سبب کم بودن همت مسؤولان، مهیا نشدن الزامات و ملاحظات، نتوانستیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم، هم‌اکنون نیز قرارگاه تنها به دنبال اتمام پروژه و خروج از استان است و به دنبال دریافت طلب و این موارد نیست. 

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی اظهار کرد: قرارگاه تنها در ساخت چند پل درگیر شد، زیرا هم شورای شهر زیر بار پروژه‌ها نرفت و هم در تأمین اعتبار همکاری لازم را نکرد، می‌توانستیم مانند استان‌های مثل کرمان، خوزستان، لرستان، تبریز و غیره از ظرفیت قرارگاه برای انجام کارهای بزرگ استفاده کنیم.

کریمی اضافه کرد: در استان همت کم بود، امروز پیمانکاران معطل سرمایه در گردش هستند و نمی‌توانند کار کنند، هم‌اکنون پل ورودی شهر سنجان، پل‌های کمربندی اصلی، باند دوم کمربند استان برای کاهش ترافیک ورودی شهر در سنجان که جزو ضروریات هستند همگی معطل اعتبار هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول