اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

اجرای بیش از ۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون ۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور اجرا شده است.

اجرای بیش از ۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز گفت: تاکنون ۵۰۰ پروژه عمرانی در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور اجرا شده است.

در این آیین که صبح امروز با حضور  محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور،  عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست،  منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سالن غدیر سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد، نظرپور با تأکید بر اینکه این نمایشگاه باهدف نمایش عملکرد و توانمندی‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و با همکاری وزارت علوم و سازمان برنامه‌وبودجه برگزار می‌شود، اظهار داشت: همه دانشگاه‌ها علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه بودند اما به دلیل محدودیت‌های موجود حداکثر ۵۰ دانشگاه، مرکز پژوهشی و پارک علم و فناوری بسته به نوع کار و اقدامی که انجام داده بودند توانستند در این نمایشگاه حضور یابند.

وی درخصوص مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایش طرح‌های اجراشده و در حال اجرای مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، نمایش طرح‌های مبتکرانه و نوآورانه با تکیه‌بر توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، نمایش میزان تأثیرگذاری کارهای انجام‌گرفته در زمینه‌های مختلف زیست‌محیطی، مصرف انرژی، آب، کشاورزی، پسماند و تأثیر آن در اقتصاد آموزش عالی با شاخص‌های کمی، استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ترویج، آموزش و گسترش فرهنگ مدیریت سبز در سطح ملی را می‌توان از اهم اهداف برگزاری این نمایشگاه ذکر کرد.

نظرپور بابیان اینکه این نمایشگاه هر دو سال یک‌بار در حوزه مدیریت سبز به‌منظور نمایش طرح‌های اجراشده و در دست اجرای آموزش عالی در این عرصه برگزار می‌شود، گفت: در سومین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی در حوزه مدیریت سبز طرح‌های مبتکرانه و نوآورانه بسیاری با توانمندی‌های بالا و میزان تأثیرگذاری‌های بیشتر در زمینه‌های کشاورزی، آب، محیط‌زیست، پسماند و تأثیرگذاری آن در عرصه اقتصاد و غیره به نمایش گذاشته‌شده است.

نظرپور همچنین به برخی منابع تخصیص‌یافته و اقدامات انجام‌شده در حوزه مدیریت سبز اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین عملکرد وزارت علوم در این حوزه می‌توان به مواردی از قبیل ایجاد ردیف اعتباری مدیریت سبز از سال ۱۳۹۶ توسط سازمان برنامه‌وبودجه در ردیف‌های متمرکز وزارت متبوع و حمایت جدی از پروژه‌های مذکور، ارزیابی پروژه‌های در حال اجرا و طراحی سامانه ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز ،۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مشترک ملی و اختصاصی در این زمینه که در بیش از یک‌صد طرح مهم در زمینه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، پایش و کنترل انرژی و … هزینه شده است، تشکیل شورای مدیریت سبز در بیش از ۲۰۰ مرکز آموزشی، پژوهشی و فناوری، کاشت بالغ‌بر یک‌میلیون نهال در سه سال گذشته در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری اشاره کرد.
وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح مهم در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه‌ها اجرایی شده و شورای راهبردی مدیریت سبز در ۱۵۰ دانشگاه، ۴۰ پارک علم و فناوری و ۱۰ پژوهشگاه راه‌اندازی شده است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه گفت: اجرای ۵۰۰ پروژه مدیریت سبز، کاشت بیش از یک‌میلیون نهال در دانشگاه‌ها طی سه سال گذشته، ابلاغ بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه مدیریت سبز و همچنین همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع مدیریت سبز از جلمه اقدامات انجام‌شده در این عرصه است.
 نظرپور با تأکید بر این‌که پایان‌نامه‌های کاغذی دانشجویان از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حذف می‌شوند، گفت: دانشگاه‌ها باید زیرساخت‌های لازم برای الکترونیکی کردن پایان‌نامه‌ها را فراهم کنند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون از اعتبارات سایر منابع دانشگاه‌ها برای حوزه مدیریت سبز هزینه شده است و دولت باید متناسب با این هزینه‌ها کمک‌های لازم برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های این حوزه را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد.
 نظرپور در پایان سخنان خود از حمایت‌های همه‌جانبه نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و همکارانشان، حوزه معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع، اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران و سایر دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.

گفتنی است این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۳ مهرماه برای بازدید علاقه‌مندان در محل سازمان برنامه‌وبودجه کشور برپا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول