اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کودکان از دیدگاه اسلام

در دین مبین اسلام لزوم توجه به کودک ودوران کودکی سفارش فراوان شده، آیات و روایاتی هم دال بر اهمیت حقوق کودکان وجود دارد.

کودکان از دیدگاه اسلام

خبرگزاری فارس کردستان، سعیده لشکری؛ در دین مبین اسلام لزوم توجه به کودک و دوران کودکی سفارش فراوان شده، آیات و روایاتی هم دال بر اهمیت حقوق کودکان وجود دارد از همان جا که می‌فرمایند: فرزندان را از ترس کمی روزی نکشید، ما به شما و آنها روزی می‌دهیم زیرا قتل آنها اشتباه بزرگی است، در جایی نیز حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) می‌فرمایند : به کودکان خود محبت کنید و نسبت به آنها ترحم نمایید، وقتی به آنها وعده‌ای دادید وفا کنید، زیرا آنها جز اینکه شما را روزی ده خود می‌دانند تصور دیگری ندارند.

والدین مسوول تأمین همه نیازهای کودک، اعم از مادی و معنوی هستند، فراهم کردن وسایل مادی برای رشد و تکامل و تأمین نیازهای بدنی او که با کمک بهداشت، آب وهوا، مسکن، خواب، بازی و امثال آن به دست می‌آید تا نیازهای روحی از بعد مهم و شاخص تعلیم و تربیت گرفته تا ریزترین نکته که انتخاب نام نیک برای فرزند است از حقوق قطعی کودک به شمار می‌رود.

در واقع هر کودکی در هرجایی از دنیا متولد می‌شود نخست برای مسوولین کشورش و سپس برای والدین وظایفی را به وجود می‌آورد که برای دوران کودکی، نوجوانی تا ورودش به جامعه برنامه‌های دراز مدتی را پایه‌ریزی کنند، در واقع جامعه موظف به سرمایه‌گذاری‌های دقیقی در دراز مدت برای کودکان است، به تعبیری دغدغه کودکان، تعلیم و تربیت‌شان باید در راس برنامه‌های هر جامعه باشد زیرا کودکان امروز، دولتمردان فردا هستند به تعبیر معمار کبیر انقلاب که فرمودند: از رشد جمعیت جلوگیری نکنید اسلام به سرباز نیاز دارد.

رصد، شکوفایی و پیشرفت ایران در عرصه‌های علم و فناوری، تکنولوژی، دسترسی به فنون زمان، گویای این مطلب است اگر ایران در همه زمینه‌ها در برابر غرب قد علم کرده و خار چشم بیگانگان شده است بحمد خداوند در همه عرصه‌ها حرفی برای گفتن داریم مرهون همت وهمیت کودکان دیروز هستیم.

مادران کودکان دهه 40 و50 را شیر مرد وشیر زن تربیت کردند که 8 سال حماسه را دفاع مقدس خلق کردیم، تربیت مادران دهه 70 و80 کربلا محور بود که علی اکبرها و قاسم‌ها برای دفاع از حرم عقیله بنی هاشم از هم پیشی بگیرند.

آری این مرزبانان، این پزشکان نخبه، این اساتید فرهیخته، این هنرمندان نخبه، کودکان خوب تربیت شده مکتب ائمه هستند پس سرمایه گذاری برای تعلیم و تربیت کودکان مهمترین و اثرگذارترین عملکرد هر دولتی است که بخواهد قله‌های موفقیت و پیشرفت را فتح کند.

فراهم کردن بستری برای زندگی امن وآرام رسالت مسوولین و حق  کودک است همان طور که در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده است (کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود) از سویی ارائه خدمات و در اختیار قرار دادن امکانات برای کودکان بعد از سن طفولیت و در آغاز مرحله شناخت (یعنی حدود سه سال) باید به گونه‌ای مهندسی شده و براساس نیاز سنجی و اولویت نیازهای وی باشد تا در خلال آن شخصیت کودک شکل بگیرد.

ارش‌ها وضد ارزش‌ها را تمیز دهد، آموزش صبر و قناعت، از خود گذشتگی، تلاش در راستای نیل به اهداف، برنامه‌ریزی هدفمند، تشخیص راه درست از بیرراهه، همه و همه در سایه تعلیم و تربیت واکاوی شده میسر می‌شود.

در واقع اگر بدون اشراف به نیاز، محیط گروه همسالان و رصد و تحلیل آسیب‌ها و فرصت‌ها و تهدیدها، نقاط قوت وضعف کودک برخی امکانات را در اختیارش بگذاریم باعث ایجاد آفت در رفتار و منش و روش وی خواهیم بود.

توجه به اصل تربیت در اسلام به قدری مهم است که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: فرزند خود را برای 20 سال آینده تربیت کنید، چه بسا  در مکتب تربیت صحیح و اصولی والدین فرزندی قد می‌کشد که هیچ آسیبی نمی‌تواند آتیه‌اش را تهدید کند.

راستی با توجه به اهمیت تربیت در دین اسلام و دارا بودن ریزترین نکات در باره فرزند پروری آیا ما به عنوان والدین به مهارت مهم فرزندپروری واقف هستیم؟ آیا نحوه ارتباط درست با کودک خود را می‌دانیم؟ چقدر از الگوهای تربیتی اسلامی برای بالندگی کودکنمان بهره برده‌ایم ؟ آیا در تربیت فرزندمان دین باوری و دین یاوری را ملاک تعلیم‌مان قرار داده‌ایم؟ تا چه حد  فرزند خود را برای  تحمل شرایط سخت که ممکن است در هر گذرگاهی از زندگی به وی رخ نشان دهد آماده کرده‌ایم؟

نگاه زیبای دین به کودک، حق و حقوقی که برذمه والدین دارد، نگاه اسلام به تفریح و بازی برای کودک وهمه آنچه ارزش و قیمت ارتباط شیرین کودک و والدین در اسلام است را جوری برای کودکمان تبیین کرده‌ایم که بداند دینش اکمل دین‌هاست تا در بحران بلوغ اجانب دچار تزلزل در اعتقاد و باورش نشوند جوری که هوای تغییر مذهب و آیین به سرش نیفتد؟

آیا برای دخترانمان سبک زندگی عفیفانه را آنقدر زیبا ترسیم کرده‌ایم که برداشتشان از پوشش معقول مقبولیت باشد نه یک کلیشه مسبب محدودیت؟ پدر و مادر عزیز آیا رفیق شفیق کودکان هستید؟ آیا در لابه لای روزمرگی‌ها جایی برای آشنا کردن عزیزانمان با اسطوره ‌ای دینی –ملی و مذهبی، قهرمانان فرهنگ و هنر خودمان، البته با توجه به ذائقه کودک یعنی در قالب داستان و شعر و... باز کرده‌ایم تا در شرایط سنی خاص به بهانه  پیدا کردن الگوی با چالش بی‌هویتی دست و پنجه نرم نکند و مقلد روش‌های الگوهای پوچ غربی نباشد؟

 اکنون که بازار سرگرم شدن به فضای مجازی حقیقت اجتناب ناپذیر زندگی‌ها شده در راستای افزایش سواد رسانه‌ای کودک البته با توجه به شرایط سنی او و در حد بضاعت درک و فهمش، اقدام کرده‌ایم؟ همه اینها بخشی از رسالت خطیر ما والدین است که متاسفانه گاهی در خلال تلاش برای کسب معاش و ایجاد رفاه برای همین کودکان فراموششان می‌کنیم و یادمان می‌رود دلبندمان کی و کجا قد کشید؟ چگونه تربیت شد؟ کی و کجا با چه کسی خندید و یا غصه‌هایش را برشانه چه کسی گریست.

متأسفانه ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی  در جامعه و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب شبیخون فرهنگی هشداری است  برای همه، کودکان را دریابیم، نکند همه دغدغه ما بشود توجه به ظاهر فرزندمان و دلنگرانی‌مان اینکه تغذیه و پوشاک و لوازم‌التحریریش برند باشد و خلاصه در این ظواهر از همکلاسیش کم نیاورد.

وظایف ما خطیرتر از اینهاست. تغذیه فکری، مهارت افزایی، معرفی و شناسایی الگوهای صحیح، تربیت دینی، معرفت و خداشناسی، اعتماد به نفس،  تقویت خلاقیت، همه و همه وظیفه ما در قبال کودکمان است که اگر مسؤلانه با این وظایف آشنا باشیم کودکان موفقتری را تربیت خواهیم کرد.

اما روز کودک که می‌شود ناخودآگاه نگاهمان می‌چرخد به سمت کودکان کار، تصویر مظلومانه هزاران کودک طلاق در برابر چشمان‌مان ترسیم می‌شود، حتی برای یک آن یاد کودکان بیمار می‌افتیم.

یاد کودکی بی‌سرپرست که ذهنیتش از کودک و کودکی طعم تلخ کمبودها وعقده‌هاست، نام کودک را که می‌بریم مسئله بغرنج و پیچیده کودک همسری به آسانی دهن کجی می‌کند یا اندوه کودکانی را بردلت حس می‌کنی که براثر غفلت والدین در دارالتأدیب‌ها به سر می‌برند.

مسوولان به کودکان و مسائل آنان آگلاهانه‌تر، دلسوزانه‌تر و دغدغه‌مندتر نگاه کنید اینان سرمایه‌های فاخر این مرز و بوم هستند، اگر  امروز مسوولانه و هوشیار دست‌های کوچکشان  را در دست بگیریم در آینده‌ای نزدیک این دست‌ها گره‌های بزرگ را می‌گشاید.

با تدبیر و تدبر در برنامه‌ریزی فرهنگی، تحول در نظام آموزشی، توجه به آموزش مهارت به کودکان و در کل عملیاتی کردن بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب که سراسر برکت است باید از برنامه‌ها و شاخص‌های کلان کشور باشد تا منتج به نتایج مطلوب‌تر شود.

اگر امیدی که در بیانیه معظم‌له برآن تاکید دارند در جامعه جاری شود ریشه  یاس و بی‌اعتمادی شبه و اضطراب خواهد خشکید و ایران با اتکال به سرمایه‌های خدادادی و در پناه حضرت حق همچنان پیشتازخواهد بود.

انتهای پیام/2330/72

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول