اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه

در شرایطی که کتاب‌های درسی با تأخیر در حال توزیع بین دانش‌آموزان است، بخشی از کتاب‌های درسی از بازار سیاه سر در آوردند و البته قیمت کتاب درسی بسیار بالاتر از آنچه پشت جلد کتاب درسی است، به فروش می‌رسد.

فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: در شرایطی که 3 هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد هنوز دانش‌آموزانی هستند که کتاب درسی خود را دریافت نکردند؛ برخی دانش‌آموزان نیز طی روزهای پیش در نهایت کتاب درسی خود را دریافت کردند. 

در شرایطی که کتاب‌های درسی با تأخیر در حال توزیع بین دانش‌آموزان است، بخشی از کتاب‌های درسی از بازار سیاه سر در آوردند و البته قیمت کتاب درسی بسیار بالاتر از آنچه پشت جلد کتاب درسی است، به فروش می‌رسد.

پدر یک دانش‌آموز کلاس چهارم دبستان به خبرنگار فارس گفت: «فرزندم در پایه چهارم دبستان درس می‌خواند و بنده کتاب‌های درسی او را در همان ابتدای تابستان ثبت‌نام کردم اما در اول مهر تمام کتاب‌های درسی او را دادند و از کتاب ریاضی خبری نبود».

وی ادامه داد: «در شرایطی که از مهر 10 روز گذشته بود و بچه‌ها کتاب نداشتند، بین اولیا و دانش‌آموزان این شایعه پیچید که کتاب ریاضی امسال توزیع نمی‌شود و بنده به دنبال کتاب درسی به کتابفروشی‌های میدان انقلاب مراجعه کردم».

این پدر دانش‌آموز اضافه کرد: «در انقلاب کتابی که پشت جلد نوشته شده است 4 هزار تومان به مبلغ 25 هزار تومان به فروش می‌رسید که بعد از اینکه بنده گفتم نمی‌خرم، عنوان کردند که 20 هزار تومان هم می‌دهند».

وی افزود: «خیلی با خودم کلنجار رفتم و کتاب را نخریدم که خداروشکر، کتاب فرزندم دو روز پیش بلاخره توزیع شد».

علی باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هفتم مهر در خصوص فروش کتاب با قیمت بالا در کتابفروشی‌های میدان انقلاب، گفت: «در میدان انقلاب دیدم که کتاب‌های چاپ سازمان پژوهش در اختیار کتابفروشی‌هاست و با قیمت چند برابر به فروش می‌رسد؛ البته بخشی از این کتاب‌ها ممکن است از نمایندگی‌ها بیرون آمده باشد که با قیمت مضاعف می‌فروشند یا بخشی ممکن است از مناطق بیرون آمده باشد که برخورد می‌کنیم».

اینکه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان که علی‌القاعده باید از طریق مدرسه توزیع شود سر از کتابفروشی‌ها در می‌آورد آن هم نه کتابفروشی‌ها محله‌ها و مجاز بلکه زیرزمین‌ها و افراد دستفروش، واقعا جای پرسش دارد که چه اتفاقی در سیستم توزیع کتاب درسی افتاده است.

برخی کتاب‌های درسی با قیمت چند برابر به فروش می‌رسد

مگر قرار نبود توزیع کتاب درسی از طریق ثبت‌نام الکترونیکی انجام شود که جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود پس اکنون چه اتفاقی افتاده است که کتاب درسی به جای فروش از طریق سیستم درست خود یعنی چاپخانه به استان، استان به مناطق و مناطق به مدارس، مسیر دیگری را طی می‌کند.

مقرر شده بود که برای امسال، ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوم (نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش) و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه استعدادهای درخشان از طریق سامانه www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com صورت گیرد و فقط کتاب‌های پایه‌های هفتم، هشتم و نهم از طریق کتابفروشی‌های مجاز توزیع شود.

آقای رضایی کارمند و پدر 2 دانش‌آموز اظهار کرد: «مسیر هر روز بنده از میدان انقلاب است؛ از پیاده‌راه خیابان انقلاب و از کنار ردیف مغازه‌های کتابفروشی که عبور می‌کنم، برخی پایان‌نامه می‌فروشند و برخی کتاب درسی؛ البته این موضوع خیلی وقت پیش هم بود ولی چند سالی بود که کتاب درسی نمی‌فروختند».

وی ادامه داد: «از سر کنجکاوی یکبار از یکی از آنها پرسیدم که «کتاب چه دوره‌ای را دارید؟» و او گفت «هر دوره‌ای که بخواهید»؛ قیمت کتاب هر دوره را هم 200 هزار تومان عنوان می‌کرد که تقریباً 4 برابر قیمت کتاب درسی هر دوره است». 

بعضی از کتب درسی به بازار آزاد رفته است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز به ورود برخی کتب درسی در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: «بعضا شنیده شده است بخشی از کتاب‌هایی که باید از انبار منطقه به مدرسه ارسال شده و در مدرسه توزیع می‌شده است، به بازار آزاد رفته است».

وی ادامه داد: «با توجه به قیمت فاحش بین کتاب‌های درسی و کتاب‌های معمولی، سوء استفاده‌های اینچنینی هم بعضا شنیده شده است که ما در حال بررسی و تحقیق هستیم و قطعا هر نوع تخلفی از این دست شده باشد با جدیت پیگیری می‌کنیم».

معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «از مناطق و شهرستان‌هایی که چنین تخلفی را کرده باشند، شکایت می‌کنیم و پیگیری خواهیم کرد؛ نباید این اتفاق در منطقه و استان بیفتد و ستاد ویژه‌ای برای این کار داریم».

در شهر تهران سیستم توزیع کتاب درسی آنقدر کند پیش رفت تا جایی که تعدادی از دانش‌آموزان و خانواده‌شان نسبت به این موضوع بسیار گلایه‌مند شدند؛ خانواده‌ها عنوان می‌کنند که در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام خرید کتاب درسی اقدام کردند اما کتاب درسی به موقع و به طور کامل توزیع نشده است. 

مادر یک دانش‌آموز سوم دبستانی گفت: «چرا باید کتاب درسی یک پایه توزیع شود اما یک کتاب یا دو کتاب آن نباشد؛ این در حالیست که در منطقه دیگر همان کتاب‌ها وجود دارد».

وی ادامه داد: «به مدرسه مراجعه می‌کنیم که چرا کتاب‌ها اینگونه توزیع شده است، می‌گویند صبر کنید ما تا کتاب‌ها را تحویل بگیریم بین دانش‌آموزان توزیع می‌کنیم».

باقرزاده معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یکی مشکلات کتاب درسی در سال تحصیلی جدید را مربوط به بخش توزیع دانست و گفت: «در حال حاضر در شهر تهران مشکلات کمبود کتب درسی مربوط به بخش توزیع است؛ انبارهای کتاب پر است اما به دلیل جابه‌جایی مدیر مدرسه که دیر انجام‌ شده یا انبوه کارهایی که مدیر در آغاز سال تحصیلی دارد، برای گرفتن کتاب به مناطق مراجعه نکرده‌اند».

برخی از استان‌ها نیز کد واحد آموزشگاهی را تغییر دادند

وی اضافه کرد: «در حال حاضر کارگروهی در شهر تهران تشکیل‌ شده که علت‌های تأخیر در رسیدن کتاب به دست برخی دانش‌آموزان را بررسی کند».

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم نیز در خصوص دلایل تأخیر در توزیع کتب درسی دانش‌آموزان، گفت: «بعضی از مدیران مدارس در ثبت مشخصات دانش‌آموزان در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی تأخیر داشتند و در برخی از استان‌ها نیز کد واحد آموزشگاهی را تغییر دادند و این موجب اختلال شده است و همچنین بعضی دانش‌آموزان پایه دهم نیز انتخاب رشته را با تأخیر انجام دادند که همه این موارد موجب تأخیر در ارسال کتب درسی می‌شود».

وی ادامه داد: «این موارد را قبل از مهر به مسؤول ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور اطلاع دادیم و به آنها گفتیم که بین آمار دانش‌آموزان و آمار ثبت‌نام شدگان تفاوت وجود دارد؛ بنده خودم در جلسه مدیران کل، این موضوع را هشدار دادم و عنوان کردم که پیگیری کنند».

مدیر یکی از مدارس تهران به خبرنگار فارس گفت: «برخی دانش‌آموزان در روزهای پایانی شهریور یا اول مهر ثبت‌نام کردند حتی دانش‌آموزانی داریم که هنوز در شرایطی که مهر ماه رو به پایان است برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند و مسلماً کتاب هم ندارند».

وی افزود: «از سوی دیگر بین سامانه توزیع کتاب درسی و سناد هم تأخیری حدود 5 روزه وجود دارد و سناد دیر به‌روز می‌شود».

مسؤولان معتقدند که بازار سیاه کتب درسی تنها در تهران شکل گرفته است؛ باقرزاده در این خصوص گفت: «عمده مشکلات ما در شهر تهران بوده است و حتی در شهرستان‌های استان تهران مشکلی نداشتیم ضمن اینکه ما با همین سامانه در استان‌های خراسان رضوی، فارس و خوزستان هم ثبت کتاب داشته‌ایم که هرکدام ۷تا ۸درصد جمعیت دانش‌آموزی را پوشش می‌دهند و به‌جز شهر تهران، معضل ایجاد بازار سیاه کتاب درسی را شاهد نبودیم».

وی درباره علت ایجاد بازار سیاه کتاب درسی، بیان کرد: «در حال رصد فرآیند تولید کتاب در چاپخانه تا توزیع آن هستیم تا بدانیم نشتی ماجرا کجاست؟ نکته اینجاست که هرجایی این معضل را گزارش کرده‌اند، به‌صورت تک‌جلدی این کتاب‌ها به فروش می‌رسد و هیچ‌کدام از فروشندگان زیرزمینی، سِری کتاب‌های درسی را ندارند اما در هرصورت ما به دنبال منشأ قضیه هستیم».

در تقویم زمانی سفارش کتاب‌های درسی آمده است که توزیع کتاب‌های تمام دوره‌های مذکور یعنی دوره ابتدایی و متوسطه دوم از استان به منطقه از 15 اردیبهشت آغاز می‌شود و تا 20 شهریور ادامه دارد و مسلماً باید در تاریخ 20 شهریور دیگر تمام کتاب‌ها توزیع می‌شد اما همچنان این روند ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که باید به‌زودی منتظر باشیم تا مسؤولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گزارشی از روند بررسی و پیگیری تخلفات ارائه دهند و راه‌های تخلف این چنینی را ببندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول