اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

شهری که دیگر آب یک ندارد / مردم آبیک منتظر تحقق وعده‌ها + فیلم

مشکل آب شرب شهر آبیک و برخی از روستاهای استان قزوین امروز به یک چالش مهم تبدیل شده است. مردم می‌گویند آب لوله‌کشی بدبو و بدمزه است و مسؤولین هم وعده‌هایی داده‌اند که هنوز محقق نشده است.

شهری که دیگر آب یک ندارد / مردم آبیک منتظر تحقق وعده‌ها + فیلم

خبرگزاری فارس قزوین، معصومه امینی: استان قزوین از ۶ شهرستان قزوین، آبیک، البرز، آوج، بوئین‌زهرا و تاکستان تشکیل شده است. آب شرب مورد نیاز شهرستان‌های این استان از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و این استان تاکنون از آب‌های سطحی سهمی نداشته است.

در سال‌های اخیر به‌دلیل فرونشست دشت قزوین در اثر استفادهٔ بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در برخی از مناطق استان، نه تنها شاهد افت سطح سفره‌های زیرزمینی بوده‌ایم، بلکه این امر موجب شده آب شرب برخی مناطق از جمله شهرستان آبیک بسیار بی‌کیفیت، دارای طعم و مزه‌ای بد و بویی نامطبوع باشد.

این موضوع علاوه بر نارضایتی شهروندان این مناطق، موجب بی‌اعتمادی آنان به آب‌های لوله‌کشی شده است، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند آب موجود در لوله‌های منازل آنان، غیربهداشتی است. این در حالی است که مسؤولین اذعان دارند آب شهرستان آبیک کلرزنی می‌شود و کاملاً از منظر بهداشتی مورد تأیید است. وضعیت در شهرستان آبیک به‌گونه‌ای است که خانوارهای دارای دستگاه تصفیهٔ آب، از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند و خانوارهایی که به هر دلیلی دستگاه تصفیه در منزل ندارند، ناچارند جهت تأمین آب شرب از آب‌های معدنی استفاده کنند و یا از آب چشمه‌ها بهره‌مند گردند.

مردم همچنین این موضوع را بارها در سامانهٔ فارس من خبرگزاری فارس ثبت کرده‌اند که لینک سوژه‌های آن را اینجا می‌توانید ببینید:

آبیک آب ندارد

چرا نباید مردم آبیک از آب سالم برخوردار باشند؟

 

آب آبیک از نظر بو، مزه و طعم دارای مشکل است

شهرستان آبیک دارای بافت کارگری است. حدود 80 درصد از مردم این شهرستان جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و ممکن است هزینه‌های تأمین دستگاه تصفیهٔ آب را نداشته باشند. شهرستان آبیک در شرق استان قزوین واقع شده و در حدود ۹،8 درصد از مساحت این استان را به خود اختصاص داده است. این شهرستان با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر و با مساحتی حدود 1418 کیلومترمربع، از شهرهای صنعتی استان قزوین به‌شمار می‌رود. با توجه به صنعتی بودن شهرستان آبیک، در ماه‌های اخیر اتفاقاتی در رابطه با معادن، فرونشست زمین و آلودگی آب‌های زیرزمینی رخ داده که باعث نگرانی مردم این منطقه شده است.

علی فرخزاد، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: حدود 97 درصد از آب شرب استان قزوین از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و تنها شهری که برای آب شرب آن از آب‌های سطحی استفاده می‌شود، معلم‌کلایه است.

حدود 97 درصد از آب شرب استان قزوین از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و تنها شهری که برای آب شرب آن از آب‌های سطحی استفاده می‌شود، معلم‌کلایه است

 

وی ادامه می‌دهد: البته آب شهرستان آبیک از گذشته دارای مشکلاتی از قبیل لب‌شوری بود، اما طی سال‌های گذشته به‌دلیل افت آب‌های زیرزمینی، کیفیت آن خصوصاً در برخی مناطق این شهرستان بسیار کاهش یافته است. جهت حل این مشکل، طبق برنامه‌ریزی‌های گوناگون دو طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده است تا دستگاه‌های اجرایی مربوطه نسبت به انجام آن اقدامات لازم را انجام دهند.

 

 

آب آبیک با مزاج مردم سازگار نیست

مسؤولین شهرستان آبیک بارها در رابطه با بهداشتی بودن آب آبیک توضیحاتی را در رسانه‌ها و یا در تربیون‌ها اعلام کرده‌اند، اما از آن‌جا که آب این شهرستان دارای بو، مزه و طعم نامتعارفی است، مردم این شهرستان تصور می‌کنند آب این منطقه از منظر بهداشتی دارای مشکل است و عموماً از آن استفاده نمی‌کنند.

حتی پیش از این مردم این شهرستان تصاویر جلسات مسؤولین را که بر روی میزهای آنان بطری‌های آب معدنی وجود داشت، در فضای مجازی منتشر کرده بودند و اذعان داشتند که اگر آب آبیک بهداشتی است، چرا مسؤولین در جلسات خود از آب‌های معدنی استفاده می‌کنند؟

شهرام احمدپور، فرماندار شهرستان آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در صورت مصرف آب غیربهداشتی مردم دچار بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفرغ می‌شوند. بنابراین آب مورد استفاده در آبیک از منظر بهداشتی مورد تایید است، اما به‌دلیل طعم، بو و مزهٔ خاصی که دارد به مزاج مردم سازگار نیست.

 

آب مورد استفاده در آبیک از منظر بهداشتی مورد تایید است، اما به‌دلیل طعم، بو و مزهٔ خاصی که دارد به مزاج مردم سازگار نیست.

 

قول‌ها و وعده‌هایی نیز از سوی مسؤولین زیربط به مردم داده شده و پیگیری‌های ما جهت تحقق این وعده‌ها کماکان ادامه دارد، اما به‌دلیل این‌که در حال حاضر وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی متغیر بوده و در بحران است و با توجه به شرایط تحریم، به‌نظر می‌رسد تعیین زمان جهت آغاز فاز عملیاتی پروژهٔ انتقال آب سد طالقان به آبیک معقولانه نیست و ممکن است تحقق وعده‌ها تا حدودی به تعویق بیفتد. زیرا جهت انتقال آب از سد طالقان به آبیک، تأمین لوله و اتصالات آن و هم‌چنین خط انتقال بودجه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان مورد نیاز است که تأمین این هزینه‌ها زمان‌بر است.

پیگیری حق‌السهم 40 ساله از سوی نمایندهٔ قزوین

طی ۴ دههٔ گذشته مردم استان قزوین سهمی از آب گوارای سد طالقان نداشتند و تنها از آب‌های زیرزمینی جهت تأمین نیاز آبی خود بهره‌مند می‌شدند. به نظر می‌رسد بهترین راه حل مشکل آب شهر آبیک هم انتقال آب از این سد باشد.

مردم قزوین سال‌‌ها به دنبال دریافت حق سهم خود از سد طالقان بودند. با پیگیری‌های مستمر، این مشکل ۴۰ ساله با اخذ سهم آب شرب از سد طالقان به میزان 60 میلیون مترمکعب برای استان قزوین حل شده اما هنوز عملیاتی نشده است.

داوود محمدی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: پس از صدور مجوز جهت انتقال آب از سد طالقان به قزوین که حدود 2 سال پیش اتفاق افتاد، به‌دنبال تأمین اعتبار جهت انتقال آب از سد طالقان بودیم که هم 60 میلیون متر مکعب در چاه‌های ما ذخیره شود و هم از آب‌های سطحی و باکیفیت و گوارای سد طالقان بهره‌مند شویم.

وی ادامه می‌دهد: این پروژه از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قزوین بود و اکنون نیز جلسات متعددی جهت عملیاتی شدن این پروژه منعقد شده است و برای این کار مدلی تعریف شده که از محل تهاتر بدهی‌های پیمانکار پروژه به دولت بتوانیم فاز نخست آن را تا آبیک اجرایی کنیم. قراردادهای مقدماتی پروژه جهت انتقال لوله نیز منعقد شده و با جدیت در حال پیگیری هستیم که عملیات اجرایی لوله‌گذاری و رساندن آب در فاز نخست به آبیک اجرایی شود.

 

تحقق 7 درصدی وعده‌ٔ سفر ریاست‌جمهوری در رابطه با انتقال آب سد طالقان به قزوین

در سفر مهرماه ۱۳۹۵ رئیس‌جمهور به قزوین، حسن روحانی در نشست خبری و در دیدار عمومی با مردم قزوین عنوان کرد پروژه‌های عمرانی مهم از جمله پروژهٔ انتقال آب از سد طالقان به قزوین تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
فیلم وعدهٔ سه سال قبل رئیس جمهور در این باره را ببینید:
 

 

 

اطلاعات این پروژه در سایت شرکت آب منطقه‌ای قزوین هم تاریخ بهره‌برداری از این طرح را ۱۵ فروردین سال ۹۹ قید کرده است. این در حالی است که ۵ ماه به آغاز سال 99 مانده و طبق آمارهایی که در این سایت موجود است تنها 7 درصد از پروژهٔ انتقال آب سد طالقان به قزوین انجام شده است.

 

فرخزاد عنوان می‌کند: در طرح کوتاه‌مدت که به‌عنوان راه‌حل فعلی جهت حل مشکل مردم آب شهرستان آبیک پیش بینی شده است، شرکت آب‌وفاضلاب مبلغی را از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به آوردن چند حلقه چاه به داخل مدار اختصاص داده است که به‌صورت موقت مشکل کدورت آب را رفع و کیفیت آب را ارتقا بخشد.

 

شرایط حساس کشور و تحریم‌ها باعث تعویق در اجرای پروژه‌ها می‌شود

تاکنون بسیار اتفاق افتاده که مسؤولین وعده‌هایی در راستای تحقق پروژه‌های گوناگون داده و عملی نکرده‌اند یا اجرای آن‌ها به تعویق افتاده است. در کنار این که مسؤولین موظفند به راه‌های مختلف متوسل شوند تا به وعده‌های خود عمل کنند،

 در عین حال نیز لازم است مردم شرایط حساس کشور را درک کنند و صبوری به خرج دهند تا در کنار یکدیگر از بحران فعلی که کشور گرفتار آن شده، نجات یابیم و آینده‌ای درخشان را برای این مرز و بوم رقم بزنیم.

محمدی نمایندهٔ مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار می‌کند: دلیل تأخیر در اجرای برخی پروژه‌ها و عملیاتی نشدن برخی وعده‌های مسؤولین، وضعیت فعلی کشور است، زیرا برخی مسائل در کشور پیش می‌آید که بر سرعت اجرای پروژه‌ها تأثیر می‌گذارد. برای مثال بسیاری از پروژه‌های عمرانی به‌دلیل کاهش فروش نفت از 1ونیم میلیون بشکه در روز به 500 هزار بشکه، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

 

 مردم نباید این را برحساب بدقولی مسؤولین بگذارند، زیرا کارهای اداری زمان‌بر هستند و تلاطمات بودجه‌ای کشور در اثر حوادثی از قبیل سیل، بر سرعت اجرای پروژه‌ها تأثیر می‌گذارند

 

هم‌چنین طبعات سیلی که در اوایل سال جاری در 5 استان کشور جاری شد، از منظر بودجه کل کشور را تحت تأثیر قرار داد. تمام این موارد دست به دست هم می‌دهند تا ما در برخی موارد نتوانیم قولی در رابطه با زمان دقیق عملیاتی شدن پروژه‌ها به مردم بدهیم. برای مثال در اواخر سال گذشته شرکت آب منطقه‌ای به‌صورت مکتوب وعدهٔ تحقق آب‌رسانی از سد طالقان به شهرستان آبیک تا شهریور ماه 98 را داد که به‌دلایل مختلف این امر محقق نشد. بنده نیز این نامه را در نماز جمعهٔ آبیک قرائت نمودم. اکنون مردم نباید این را برحساب بدقولی مسؤولین بگذارند، زیرا کارهای اداری زمان‌بر هستند و تلاطمات بودجه‌ای کشور در اثر حوادثی از قبیل سیل، بر سرعت اجرای پروژه‌ها تأثیر می‌گذارند.

مردم استان قزوین همواره از آب‌های زیرزمینی استفاده کرده‌اند که این کار باعث فرونشست زمین و افت سطح سفره‌های زیرزمینی شده است و آلودگی‌هایی را نیز برای آب مناطق گوناگون استان در پی داشته است. با پیگیری‌های مستمر یکی از نمایندگان استان، انتقال آب شرب از سد طالقان به استان قزوین در حال آغاز مراحل اجرایی است و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری این امر محقق شود و مردم شهرستان آبیک بتوانند با خیالی آسوده به آب شرب منازل اعتماد کرده و بدون دغدغه از آن استفاده کنند که این امر، صبر و اعتماد مردم به مسؤولین را می‌طلبد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول