اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

بازآفرینی بازار روز دهدشت اندر پیچ و خم جلسات

بازارروز دهدشت در حالی گرفتار پیچ و خم‌های بررسی در ستاد بازآفرینی شهری شده که اجرای ساماندهی آن معطل تخلیه 120 غرفه و انتقال به نزدیکترین مکان به این بازار مانده است.

بازآفرینی بازار روز دهدشت اندر پیچ و خم جلسات

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه؛طیبه‌سادات سعادتی‌نیک؛ ساماندهی بازار روز یکی از پروژه‌های مهم تعریف شده در طرح بازآفرینی شهری دهدشت است که شورای پنجم آغاز کرد اما مدت‌هاست دچار تنیدگی در مصوبات نشست‌های تکراری شده است.

کارشکنی، سیاسی‌کاری و عدم اقتدار مسؤولان از عواملی است که سبب شده با گذشت چندین ماه سرنوشت این طرح دستخوش مشکلاتی شود.

مزایای بازسازی بازار روز که در نگاه هر منصفی نیاز فوری و اساسی به حساب می‌آید بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان از ارزش و اهمیت ساماندهی آن به خوبی آگاهی و اطلاع دارند اما اینکه چرا با وجود فرصت بازآفرینی و اعتباری که دارد اقدام اثرگذاری در اجرایش صورت نگرفته است جای تأمل دارد.

سیمای زننده بازارروز

این بازار به لحاظ ایمنی در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار داشته و با هر جرقه‌ای تمامی غرفه‌ها به آتش کشیده و خاکستر خواهد شد.

سیم‌کشی برق، سقف مخروبه و فضای نا مناسب بازار علاوه بر امکان وقوع هر حادثه‌ای سیمای زننده‌ای در آن به نمایش گذاشته است.بازار با وجود 200 غرفه فعال و جمعیتی که روزانه روانه این محل می‌شود از سرویس بهداشتی هم محروم است.

*مسؤولان از آمادگی برای اجرای طرح گفتند

بعد از مدت‌ها رایزنی و برگزاری جلسات مختلف استانی دوم مرداد ماه 98 بود که نخستین جلسه ستاد بازآفرینی شهری دهدشت در فرمانداری برگزار شد و همه مسؤولان نسبت به اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.

بازآفرینی بازارروز دهدشت در گفته مسؤولان بزرگترین طرح بازآفرینی استان است و در آن پروژه‌های مختلفی برای توسعه و درآمدزایی اجرا خواهد شد که شهر را روی ریل توسعه قرار خواهد داد.

*غرفه‌هایی که تخلیه نمی‌شود

با این حال هر نشستی که برگزار می‌شود از عدم همکاری بازاریان در انتقال به مکان جدید و آغاز عملیات پروژه گفته می‌شود؛ موضوعی که تأخیر در اجرای کار را به قیمت از دست رفتن اعتبارات در نظر گرفته شده برای بازآفرینی تمام می‌کند.

شهردار دهدشت می‌گوید که بازآفرینی شهری از طرح‌های مهم در رونق و توسعه شهر است و پروژه ساماندهی بازار روز در این طرح در اولویت خواهد بود.

اسفندیار برخه با اشاره به اینکه بازارروز فعلی گرفتار مشکلاتی از قبیل کمبود فضای فیزیکی و ایجاد ترافیک در مرکز شهر است، افزود: در احداث بازار جدید امکانات خوبی از جمله پارکینگ، بازار و مجتمع فرهنگی در نظر گرفته شده است.

برخه از اختصاص پنج هزار و 600 متر مربع زمین برای احداث بازار جدید خبر داد و گفت که اداره کل راه و شهرسازی مجری طرح است.

مدیر اجرایی بازآفرینی شهری استان نیز در یکی از نشست‌های ستاد بازآفرینی شهری دهدشت با تأکید بر تعیین تکلیف طرح بازآفرینی در کمترین زمان ممکن، گفته بود که جذب نشدن این اعتبار در تخصیص اعتبارات سال آینده شهرستان تأثیرگذار خواهد بود.

طرح بازآفرینی بازار روز دهدشت

 

نوید موسوی اعتبار طرح بازآفرینی دهدشت را 60 میلیارد ریال عنوان کرده و خواستار تسریع در اجرای این طرح به دور از سیاسی کاری شده بود.

محمدحسین جمشیدی نیز خرداد ماه 98  در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تعریف پروژه  بازارروز دهدشت در طرح بازآفرینی شهری خبر داده و گفته بود که طراحی پروژه انجام شده و ظرف 10 روز آینده جهت تعیین پیمانکار به مناقصه خواهد رفت.

به گفته عضو شورای شهر دهدشت (رئیس وقت شورا) 12 میلیارد ریال از اعتبار طرح برای احداث سرویس بهداشتی در پارک مرکزی، روکش آسفالت خیابان‌های محدوده بافت فرسوده و احداث کانال هدایت آب‌های سطحی در مرکز شهر در نظر گرفته شده است.

*طرحی که همه خوب می‌دانند اما معصل اجرا مانده است

بازآفرینی بازارروز از دیدگاه مسؤولان طرح خوبی است و جلوه زیبایی به سیمای شهر می‌بخشد اما نیاز به مهیا شدن زیرساخت‌ها دارد. از جمله زیرساخت‌های لازم اختصاص مکان مشخص برای انتقال بازاریان بوده که با وجود در نظر گرفتن مکان‌هایی اما تاکنون مورد موافقت این قشر قرار نگرفته است.

این در حالی است که جعفر نیکبخت در نشست مرداد ماه سال جاری بر جابه جایی هر چه سریعتر غرفه‌داران تأکید داشت و گفته بود که با توجه به اینکه بازاریان در بازار روز کنونی استیجاری هستند باید به زودی برای اجرای طرح بازار را تخلیه کنند.

*قاطعیت و جدیت حلقه مفقوده ستاد بازآفرینی

فرماندار سابق کهگیلویه افزود: با توجه به تخصیص اعتبار باید روند اجرای عملیات به سرعت انجام گیرد تا از برگشت اعتبار جلوگیری شود.

زمان برای ساماندهی بازار روز با وجود نشست‌های زیاد و صرف روزها و ماه‌ها در اما، اگر و شایدها بدون اقدام خاصی سپری شده و به پایان مهلت جذب اعتبار نزدیک می‌شود.قاطعیت و جدیت حلقه مفقوده ستاد بازآفرینی شهری از آغاز تاکنون بوده است.

در جدیدترین بررسی این طرح نشستی با حضور فرماندار، دادستان،مجموعه شهرداری و شورای شهر، مدیر بازآفرینی شهری استان و دیگر مسؤولان برگزار شد تا تکلیف نهایی انتقال بازاریان به مکان جدید مشخص شود.

*چه کسانی نمی‌گذارند طرح اجرا شود؟

صبحت‌های فرماندار در این نشست حکایت از کارشکنی برخی از اعضای شورا در اجرای پروژه دارد؛ علی‌رضا اتابک که نخستین تجربه حضور در ستاد بازآفرینی شهری را دارد، بدون ذکر نام از عضو یا اعضایی که مخالف اجرای بازآفرینی بازار هستند، گفت: «گزارش‌هایی به ما رسیده که برخی از اعضای شورا با طرح بازآفرینی مخالفت دارند.»

فرماندار کهگیلویه صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی اعضای شورای شهر در این نشست را مهر تأئید بر مخالفت با اجرای طرح بنا بر گزارش‌های رسیده دانست.

وی شورای شهر و شهرداری را عامل کندی در روند کار خواند و با بیان اینکه  اگر بازار ملک شهرداری است چرا اقدام به تخلیه و تخریب نمی‌کنند، گفت: ما اجازه تخریب بخشی از بازار که ساختمان متعلق به فرمانداری است را دادیم و نمی‌خواهیم با استفاده از قوه قهریه وارد ماجرای تخلیه بازار شویم.

رئیس ستاد بازآفرینی شهری دهدشت به مشکلات موجود در بازار اشاره کرد و با اعلام آمادگی جهت تخریب ساختمان فرمانداری که بخشی از طرح را شامل می‌شود،گفت: باید عزم قاطع در جابجایی بازاریان و شروع کار ساماندهی وجود داشته باشد.

*اعتبار داریم مدیریت نداریم

جمشیدی که همواره در جلسات استانی و شهرستانی از تبعیض در توزیع اعتبارات می‌نالید در این باره اما می‌گوید که سوء مدیریت اجازه پیشرفت کار نمی‌دهد و مشکل از نبود اعتبار نیست.

عضو شورای شهر دهدشت تصریح کرد: طرح بازآفرینی در صحن شورای شهر به تصویب رسید و پیگیری اجرای آن بر عهده فرماندار(رئیس ستاد)، شهرداری(دبیر ستاد) و راه و شهرسازی (مجری طرح) است.

*120 غرفه و این همه مسؤول!

جابجایی موقت غرفه‌داران از بازار روز در حالی است که به گفته شهردار چند سالی می‌شود قرارداد با شهرداری نداشته و مالکیتی هم ندارند.

این بازاریان که تعداد آنها به 120 نفر می‌رسد در دو طرف ورودی به بازار مستقر بوده و تا زمانی که بازار را تخلیه نکنند امکان اجرای طرح وجود ندارد. بازاریان که به نظر می‌رسد توجیه نشده‌اند و از مزایای طرح جدید اطلاع ندارند حاضر به جابه جایی موقت نیستند چون فکر می‌کنند این جابجایی علاوه بر از رونق افتادن کسب و کار سبب از دست دادن مکان فعلی برای همیشه خواهد شد.

بالوایه رئیس شورای شهر دهدشت با اشاره به مراحل تصویب طرح از شورا تا ارسال به راه و شهرسازی گفت: همه مسؤولان باید همکاری کنند این طرح اجرایی شود.

وی افزود: 120 میلیون تومان برای مشاوره، برنامه‌ریزی و طراحی بازار روز هزینه شده است و اگر اجرا شود به نفع مردم است.

و حالا با گذشت مدت‌ها از روال کاری تکراری و بدون نتیجه این بار طی بازدید میدانی و در نظر گرفتن یک باب مدرسه مجاور بازار مقرر شد کار انتقال موقت بخشی از بازار به زودی انجام تا عملیات پروژه آغاز شود.

به گفته فرماندار جابه‌جایی غرفه‌های حریم طرح و تخریب ساختمان مجاور به زودی آغاز می‌شود.با این حال باید منتظر ماند و دید آیا پروژه سر و سامان می‌گیرد یا همچنان گرفتار اعتراض بازاریان و ادامه روال فعلی خواهد ماند.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول