اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

نگاهی کوتاه به برخی مفاد سند راهبردی نخبگان + متن کامل سند

در پی تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای کامل سند راهبردی نخبگان، شورایعالی انقلاب فرهنگی مفاد سند راهبردی نخبگان را منتشر کرد.

نگاهی کوتاه به برخی مفاد سند راهبردی نخبگان + متن کامل سند

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در دیدار چهارشنبۀ هفتۀ گذشته  17 مهرماه با نخبگان و استعدادهای برتر کشور مبنی بر مطالبۀ اجرا و به‌روزرسانی «سند راهبری کشور در امور نخبگان» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به‌عنوان سندِ بسیار مهمِ ضمن بازنشر این سند، نگاه کوتاهی بر برخی از نکات مهم عنوان‌شده در این سند خواهیم داشت:

«سند راهبردی کشور در امور نخبگان» در جلسۀ 248 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ11 مهرماه 91 به تصویب رسیده است. در این سند سعی شده با استفاده از روش «چرخة سیاست‌گذاری» ضمن تعریف مفاهیم مرتبط با «نظام نخبگانی» و «اجتماع نخبگانی»، «چشم‌انداز و اهداف کلان»ِ سند تبیین شود. 
هم‌چنین با شناسایی «مسائل اصلی نظام نخبگانی» در کشور، «راهبردهای کلان و راهبردهای ملی» برای مواجهه با این مسائل، بیان و ذیل هر راهبرد، مجموعة «اقدام‌های ملی»ِ مورد نیاز تشریح شده و در پایان نیز چگونگی «تقسیم کار ملی» مطرح شده است. علاوه بر این‌ها، سند متضمن پیوستی است که در آن مهم‌ترین رویکردهای سند و نیز موضوع‌های اساسیِ اجتماع نخبگانی مورد توجه قرار گرفته است.
گفتنی است که بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوزۀ علمیه، وزارت آموزش و پرورش، فرهنگستان‌های چهارگانۀ جمهوری اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت اجرای این سند را برعهده دارند.
در فصل اول این سند ذیل عنوان «تعاریف مفاهیمِ مرتبط با نخبگی»، مفاهیمِ به‌کاررفته در سند معنا شده‌اند که برخی از این مفاهیم عبارتنداز: نخبه، صاحب استعداد برتر، فعالیت نخبگانی، گروه نخبه، گروه صاحب استعداد برتر، اجتماع نخبگانی و نظام نخبگانی.
در فصل دوم، یعنی «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ذیل عنوان «چشم‌انداز و اهداف‌ کلان» موارد ذیل مورد اشاره قرارگرفته است: 
در بخش چشم‌انداز چنین آمده است: جامعۀ نخبگانی مطلوب، جامعه‌ای است پویا که در آن اجتماعات نخبگانی در چارچوب ارزش‌های اسلامی – ایرانی و مبتنی بر اقتضائات نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت رشد و شکوفایی حداکثری را بر پایۀ تنوع استعدادها و توانمندی‌های خود به دست آورد و ضمن حل مسائل جامعه، تدبیر امور تحول آن را دست می‌گیرد.
هم‌چنین در بخش اهداف کلان موراد ذیل مورد اشاره قرار گرفته است:
1- ایجاد زمینه‌های شناسایی، رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی و ارتقای ابعاد معنوی و دینی آن‌ها
2- تحقق نظام جامع «اخلاق نخبگی» مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و تلاش برای ترویج آن، به‌منظور رشد اخلاقی و معرفتی اجتماع نخبگانی و مصون‌سازی آنان
3- رفع موانع فعالیت‌های نخبگانی، افزایش ظرفیت اجتماع نخبگانی و فرصت‌سازی مناسب بر اساس اصول عدالت و انصاف
4- وسعت‌بخشیدن به دایرة نخبگی و بهره‌گیری حداکثری از توان اجتماع نخبگانی در مدیریت تحولات کشور در سطح ملی و بین‌المللی
5- مدیریت هدف‌مند گردش نخبگان و پیش‌گیری از خروج نخبگان از چرخة خدمت به جامعه
6- تبیین و تنظیم مسئولیت‌ها و حقوق متقابل اجتماع نخبگانی و جامعه و افزایش حس دلبستگی ملی آنان در چارچوب گفتمان نظام ‌اسلامی
7- زمینه‌سازی شناخت و همکاری متقابل نخبگان مسلمان در سراسر جهان به‌منظور تحقق بین‌الملل اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی
8- جذب نخبگان در سطح جهانی.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در فصل دوم این سند، ذیل عنوان «راهبردهای ‌کلان و اقدام‌های ملی»، راهبردهای کلان به این صورت دسته‌بندی شده‌اند: 
راهبرد کلان 1: استقرار نظام شناسایی و هدایت اجتماعات نخبگانی
راهبرد کلان 2: توانمندسازی اجتماعات نخبگانی در چارچوب گفتمان اسلامی- ایرانی
راهبرد کلان 3: زمینه‌سازی برای اثرگذاری افراد و گروه‌های نخبه در جامعه 
راهبرد کلان 4: ارتقای نظام سیاست‌گذاری و مدیریت امور نخبگان.
در فصل چهارم هم ذیل عنوان «چارچوب نهادی و الزامات اجرایی در نظام نخبگانی کشور»، نهادهای مجری و ناظر بر اجرا و هم‌چنین اقدامات لازم برای اجرای هرچه بهتر سند، مورد اشاره قرارگرفته است.
گفتنی است که پیرو دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی در به‌روزرسانی و مطالبۀ تحقق «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، سعیدرضا عاملی روز شنبه 20 مهرماه طی دو نامۀ جداگانه خطاب به سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و منصور کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آنان خواست که تمهیدات لازم برای به‌روزرسانی «سند ملی نخبگان» را فراهم سازند. 
هم‌چنین عاملی طی نامه‌ای دیگر به ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان خواستار ارائه گزارش این بنیاد برای طرح در جلسۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.
هم‌چنین علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل «سند راهبری کشور در امور نخبگان» را این‌جا مطالعه کنند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول