اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خدمات‌رسانی متفاوت به زائران در مواکب اوقاف/برپایی 47 موکب در عراق

مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف گفت: برای مراسم اربعین امسال، 107 موکب در داخل و خارج از کشور در حال ارائه خدمت است که 47 موکب در داخل خاک عراق و بقیه در سطح کشور فعالیت دارند.

خدمات‌رسانی متفاوت به زائران در مواکب اوقاف/برپایی 47 موکب در عراق

به گزارش خبرگزاری فارس زنجان، امسال نیز مطابق سنوات گذشته 20 موکب از استان زنجان در کشور عراق دایر شده است که در مناطق مختلف کشور حضور دارند، از این بین موکب اوقاف در 18 مهرماه دایر شده است.

با توجه به اینکه برخی از زائران پس از اربعین به شهر سامرا سفر می‌کنند از همین رو موکب اوقاف چند روز پس از اربعین نیز دایر خواهد بود و طبق هماهنگی به عمل آمده 100 نفر از هیأت امنای مساجد و بقاع متبرکه در موکب اوقاف فعالیت دارند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خدمات در موکب اوقاف به صورت 24 ساعته ارائه می‌شود و روزانه به بیش از 20 هزار زائر خدمت ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی تصریح کرد: این اداره کل با برپایی این موکب علاوه بر خدمت و پذیرایی با غذای گرم و میان وعده، خدماتی در مباحث فرهنگی از جمله اقامه نماز جماعت، مراسم ادعیه و روضه‌خوانی برای اهل بیت (ع)، خیمه معرفت و پاسخگویی به مسائل شرعی را نیز ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به صورت روزانه 20 هزار پرس توسط اوقاف در پذیرایی از زائران توزیع می‌شود، اضافه کرد: همچنین روزانه 15 هزار قرص نان نیز در نانوایی مستقر در جوار موکب نیز پخت می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: همچنین خیمه‌های معرفت برای آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی دینی به کودکان و نوجوانان به همت مبلغان دایر شده و تلاش می‌شود با برگزاری برنامه‌های دینی معرفت عاشورایی زائران افزایش یابد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برخی از اقلام مورد نیاز در موکب اوقاف از کشور تأمین شده و برخی نیز از سامرا تهیه می‌شود، افزود: هزینه‌های خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران در این موکب محل نذورات خیرین و موقوفات منطبق در استان تأمین شده است.

خدمت‌رسانی اوقاف در چهار مرز غربی کشور

دبیر ستاد اربعین اوقاف و امور خیریه نیز درباره موکب‌های برپا شده اوقاف در سامرا نیز گفت: اوقاف و امور خیریه از محل موقوفات سید الشهدا(ع) 100 موکب را در سطح کشورمان و همچنین عراق دایر کرده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل با اشاره به اینکه خدمات اوقاف به زائران اربعین امسال در ۱۰ محور دسته‌بندی شده است، تصریح کرد: چهار مرز غربی کشور یعنی خسروی، شلمچه، چذابه و مهران دیگر محورهای ارائه خدمت از سوی اوقاف برای زائران اربعین است و خدمت‌رسانی در این محورها تا 25 صفر ادامه خواهد داشت.

فعالیت 15 نانوا در موکب اوقاف

مسؤول نانوایی موکب اوقاف در سامرا نیز از فعالیت 24 ساعته این نانوایی خبر داد و اظهار کرد: امسال نیز مطابق سنوات گذشته نانوایی اوقاف در کنار موکب اوقاف دایر شده است و روزانه 15 هزار تا 20 هزار پخت نان در این نانوایی انجام می‌شود.

احمد عباسی با اشاره به اینکه در نانوایی اوقاف 15 نانوا، فعالیت دارند، گفت:  خدمت‌رسانی این نانوایی مختص موکب اوقاف نبوده و به چند استان دیگر از جمله لرستان، قزوین، تبریز، تربت جام، مازندران نیز خدمات ارائه می‌‌کند.

فعالیت 11 نفر در خیمه معرفت اوقاف

مسؤول خیمه معرفت اوقاف در سامرا نیز با اشاره به اینکه به منظور ارائه خدمات فرهنگی خیمه معرفت اوقاف نیز در کنار موکب‌ها دایر شده است، اظهار کرد: در این خیمه 11 نفر از مشاورین فرهنگی و مربیان فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام مصطفی اللهیاری با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم قابل ارائه در خیمه معرفت اوقاف بحث آموزش کودکان است، گفت: ایجاد خاطره خوش برای کودکان در زیارت امام حسین (ع)، رنگ‌آمیزی و نقاشی و آموزش مسائل دینی به کودکان از جمله خدمات قابل ارائه در این غرفه است.

وی با اشاره به استقبال بالای زائران از ارائه خدمات در غرفه اوقاف بیان کرد: روزانه 350 عکس رایگان از زائران در این غرفه گرفته شده و علاوه بر این، مشاوره‌های دینی نیز به زائران ارائه می‌شود.

برپایی 107 موکب اوقاف در عراق

مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف نیز در بازدید از موکب اوقاف اظهار کرد: سامرا به لحاظ جایگاهی که دارد برای تشیع و امام عصر (عج) یک منطقه حساس و ویژه محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام شوذب شیری با اشاره به هم‌افزایی ایجاد شده در راستای ارائه خدمات در شهر سامرا بیان کرد: خدمت رسانی موکب زنجان در سامرا باعث افتخار است و با توجه به اینکه در شهرهایی مثل نجف و کربلا تعداد موکب‌ها بسیار زیاد است اما در سامرا چنین نیست، به همین خاطر اوقاف در این شهر خدمت ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای مراسم اربعین سال جاری 107 موکب در داخل و خارج از کشور در حال ارائه خدمت است که 47 موکب در داخل خاک عراق و بقیه در سطح کشور فعالیت دارد، تصریح کرد: البته این ظاهر قضیه است و چندین موکب نیز به صورت خودجوش توسط هیأت امنای بقاع متبرکه دایر شده است.

مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف با بیان اینکه اوقاف در ارائه خدمات در تلاش برای جلب افکار عمومی است، گفت: فرقی ندارد که خدمت‌رسانی به چه کسی انجام می‌شود، بلکه مهم برگزاری باشکوه مراسم اربعین و جلوگیری از اسراف در این موکب‌ها است.

وی تصریح کرد: همه موکب‌ها چه اوقاف و چه سایر دستگاه‌ها، یک هدف مشترک دارند و آنهم اهتزار پرچم مقدس اهل بیت (ع) است و امیدواریم این راه مسیر جهانی شدن شیعه باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی در این شرایط به دنبال ایجاد تفرقه هستند، عنوان کرد: باید با اتحاد و انسجام به جایی برسیم که رضایت امام عصر (عج) جلب شود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول