اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

پیام‌های تسلیت برای درگذشت حسین دهلوی

حسین علیزاده در پیامی شعرگونه تسلیت خود را در قالب واژگان و جملاتی برآمده از عاطفه و احساسش نسبت به استاد حسین دهلوی اعلام کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، استاد حسین دهلوی صبح امروز در سن ۹۲ سالگی پس از تحمل یک دوره بیماری آلزایمر و ناراحتی ریوی در بیمارستان دکتر شریعتی دار فانی را وداع گفت.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده تار پیام تسلیت خود را برای درگذشت استاد دهلوی در اختیار رسانه‌ها قرار داد که متن آن به این شرح است:

حسین دهلوی،
به بزرگی هنر  و
به بزرگی یک معلم.
باید سراپا ایستاد
به احترامش
باید سراپا ایستاد
و شنید نغمه‌هایش
باید سراپا ایستاد
و به دور دست تاریخ نگاه کرد
دستانی سر به آسمان و زمین در حرکت‌اند،
تا آهنگ غرور و عشق بیامیزند...
باید ایستاده شنید، 
باید ایستاده نواخت، 
و باید ایستاده ایستاد،
تا زخم هجرانش
نشکند دل‌های افراشته را...

 

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری هم در پیام تسلیتی برای درگذشت استاد حسین دهلوی، نوشتت:

«آثار استاد دهلوی را از نوجوانی می‌شنیدم، به شورم می‌آورد و شعوری نغز در آنها جاری بود. استاد دهلوی از نوگرایان موسیقی ایرانی بود اما با شناختی عمیق که از سنت موسیقایی ایرانی داشت، راه نوآوری در موسیقی را می گشود، به نوآوری و همگامی با زمانه در موسیقی ایرانی باور داشت و موسیقی و هنر را راهی برای اعتلا و توسعه جامعه می دانست.

شناخت، معرفت، دقت و انضباط استاد دهلوی و آثارش در خانه ذهنم پدیده ای ممتاز و کم نظیر ساخته بود و آرزو داشتم این پدیده را که ساعت‌ها به شنیدنش دل و جان سپرده بودم، از نزدیک ببینم و از او بیاموزم. بعدها که دوستانی از خیل شاگردان استاد یافتم بیشتر با استاد آشنا شدم، چند باری استاد دهلوی را دیدم و همیشه شوق دیدارش را داشتم. امروز و در این خزان خبر رسید که استاد دهلوی خرقه تهی کرد و سفر کرد، غمی سخت در جانم ریخت که تا هستم بر دلم خواهد ماند. استاد دهلوی غم رفتنت همیشه در دلم می ماند اما در ذهنم تصویر استوار و سرحال و منضبط استاد در حال رهبری ارکستر، روشن است.

استاد دهلوی آهنگساز، رهبر ارکستر و آموزگار عاشق موسیقی و خالق آثار ماندگاری بود که نوای گوش نواز و دلنشین آثارش در یاد و جان می‌ماند، موسیقی از حیث نظر و عمل در ذهن و جان استاد دهلوی جمع و جاری بود چنان که موسیقی و شعر و پیوندشان را به درستی می‌شناخت در آهنگسازی و رهبری هم شورآفرینی می‌کرد. استاد دهلوی در هنرستان عالی موسیقی، آموخته بود و سال‌ها مدیر و آموزگار ارزشمند هنرستان ملی موسیقی بود و با آموزش، تألیف، آهنگسازی، اجرا و نوآوری در موسیقی ایرانی برای موسیقی و هنر و فرهنگ این سرزمین، قدم برداشت.

استاد حسین دهلوی! یادت در جان ایران جاودان خواهد ماند.»

 

جمشید جم مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور هم در پی درگذشت چهره ماندگار موسیقی کشور مرحوم حسین دهلوی پیام تسلیتی را صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
این روزها جامعه هنر به ویژه اهالی موسیقی، فقدان پدری دلسوز و دغدغه مند را که در سراسر عمر شریفش به اخلاق نیک و رفتار انسانی شناخته شده بود به سوگ نشسته است و قلوب غمدیده ی هنرمندان، داغدار مصیبتی بزرگ و ضایعه ای اسف انگیز است. 
بی شک نام و یاد استاد دهلوی بزرگ، با بیش از هفتاد سال فعالیت در عرصه های مختلفی همچون، آهنگسازی، نوازندگی، رهبری ارکستر و تدریس موسیقی، بر تارک هنر ایران زمین تا ابد می درخشد و تداعی کننده فرازهای غرور آفرین فرهنگ و هنر ما خواهد بود و نیز آثار گران سنگ و پرمایه ی ایشان، از ارزشمندترین گنجینه های خزانه ی هنر این سرزمین به شمار می آیند.  
مصیبت درگذشت استاد حسین دهلوی، هنرمند بزرگ و پیشکسوت کشورمان را به خاندان گرامی آن عزیز سفرکرده و نیز جامعه هنرمندان، به ویژه اهالی موسیقی، صمیمانه تسلیت عرض می کنیم و رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسئلت ‌می نماییم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول