اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چرا سفر به بوشهر را به شما توصیه می کنیم؟

بوشهر بندری شبه‌جزیره‌ای در بخش مرکزی شهرستان بوشهر است که از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است، این بندر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقه ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب‌وهوای نیمه بیابانی گرم دارد.

چرا سفر به بوشهر را به شما توصیه می کنیم؟

بندر بوشهر شهری بندری و مرکز استان بوشهر از استان‌های جنوب غربی ایران است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۲۲۳،۵۰۴ نفر بوده‌است. بوشهر بندری شبه‌جزیره‌ای در بخش مرکزی شهرستان بوشهر است که از سمت شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود شده‌است، این بندر در ارتفاع ۱۸ متری از سطح دریا و در منطقه ساحلی خلیج فارس واقع شده و آب‌وهوای نیمه بیابانی گرم دارد. نام بوشهر در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «رام اردشیر»، «ابوشهر»، «بُخت اردشیر»، «لیان» و «ریشهر» به ثبت رسیده‌است.

برای خرید بلیط اتوبوس و بلیط هواپیما می توانید از طریق فلایتیو اقدام کنید. ما همواره بهترین قیمت ها را به کاربران خود ارایه می کنیم.

 

این شهر یکی از زیباترین و متفاوت ترین شهرهای ساحلی جنوب ایران است.

معماری و بافت شهری بوشهر با تمام شهرهای ایران متفاوت است و تاثیرات فرهنگی کشورهای آفریقایی و هند در آن قابل مشاهده است.
در این شهر آثار تاریخی جالبی وجود دارد که می توانید از بازدید از آن ها لذت ببرید.
بوشهر شهری زنده و پویاست و معمولا در تمام شب آواز و موسیقی مشهور بوشهری و خیام خوانی در جاهای مختلف برپا می شود که می توانید به آن ها گوش کنید و یک شب گردی تمام عیار را تجربه کنید.
از آن جا که بوشهر شبه جزیره است، در تمام بخش های آن می توانید سواحل خلیج همیشه فارس را ببینید.

 

اطلاعات کلی درباره بوشهر

 

جمعیت: 298,594 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

 

زبان: مردم شهر زبان فارسی را با گویش بوشهری صحبت می کنند که انواع مختلفی دارد. یکی از شاخه های این گویش دشتیانی است که گویش مردم شهر بوشهر بسیار به آن نزدیک است. در این گویش آثار و نشانه هایی از زبان پهلوی ساسانی دیده می شود. علاوه بر فارسی به خاطر همجواری استان با کشورهای عربی تعدادی از مردم به زبان عربی خلیجی نیز تکلم می کنند. 

اقتصاد: بوشهر از 3 منطقه ویژه اقتصادی به نام های بوشهر، بندر بوشهر و انرژی پارس (منطقه گازی) تشکیل شده است و در این میان نیروگاه انرژی اتمی بوشهر و میادین نفتی و گازی در راستای تولید برق و نفت و تولیدات گازی در صنایع پتروشیمی به اقتصاد شهر کمک می کنند. علاوه بر این ها بوشهر در زمینه صادرات تولیدات غیر نفتی و تولید مواد اولیه صنعت ماشین سازی و ... نیز بسیار نقش موثری دارد. در کل می توان گفت شهر بوشهر یکی از تاثیر گذارترین شهرها در اقتصاد کشور است.

 

شهر های خواهر خوانده: مرسین در ترکیه و حیدر آباد در هند.

 

نکات جالب درباره بوشهر

18 اسفند روز بوشهر

این روز به خاطر همزمانی با سالروز تاسیس مدرسه سعادت، روز بوشهر، گنجینه خلیج فارس نامگذاری شده است.

دانش ساخت لنج | میراث معنوی ایران در یونسکو

دانش ساخت لنج عنوانی ست که تنها برای ساخت لنج های ایرانی به کار می رود. این لنج ها دو کاربرد عمده مسافربری و باربری دارند که با استفاده چوب های خاصی مثل صندل و ... که در گذشته از سمت هند وارد ایران می شد ساخته می شدند. بیشتر کارگاه های لنج سازی در هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان قرار دارند. دریانوردان ایرانی از دیرباز با روش های خاص مثل در نظر گرفتن موقعیت ماه و ستاره برای سنجیدن هوای دریا و سنجیدن شرایط، لنج ها را می ساختند. جالب است بدانید دانش ساخت لنج بین مردم جنوب زبان خاص خود را دارد و  هر وسیله که در ساخت آن به کار می رود اسم مخصوص به خود را دارد. این میراث معنوی و زیبا در سال 2011  با عنوان مهارت های سنتی ساخت و ساز و دریانوردی لنج ایرانی در خلیج فارس در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید. 

 

اطلاعات گردشگری بوشهر

خوشمزه های بوشهری

در این بخش به معرفی بخشی از مهم ترین سوغات و صنایع دستی شهر بوشهر می پردازیم.

خرما: بوشهر بعد از جیرفت و کهنوج بزرگترین تولید کننده خرمای کشورمان ایران است. یکی از بهترین و باکیفیت ترین نوع خرما در بوشهر خرمای کبکاب است که اگر اواسط آبان به بوشهر بروید می توانید تازه آن را خریداری کنید.

پنیر نخل | غاپ: بوشهری ها برای تهیه این پنیر از بخش پایینی و میانی درخت نخل به ویژه نخل پیر استفاده می کنند. این پنیر یکی از گران ترین خوشمزه های شهر است و طعمی شیرین دارد.

خارک: خارک همان خرمای نارس است که بوشهری ها آن را با شکر می پزند و به عنوان شیرینی در کنار چای مصرف می کنند که به آن خارک پخته هم می گویند.

حلوا پسکی و حلوا سنگک:  برای پخت این حلوا، خرمای رسیده را به همراه آرد در روغن سرخ می کنند و سپس مخلوط آن را با ماست ورز می دهند تا حلوا آمده شود. برای تهیه حلوای سنگک نیز خرمای پخته شده را در سینی های بزرگ پهن می کنند و قبل از سرد شدن خرما، روی آن کنجد بوداده می پاشند.

ترشی انبه: شهرهای جنوبی منبع انواع ترشیجات خوشمزه به خصوص ترشی های تند و رنگارنگ هستند. شهر بوشهر اما به ترشی انبه اش معروف است که طعم خاص و متفاوتی دارد. در کنار ترشی انبه، ترشی لیمو عمانی و ترشی بادمجان هم از محبوبیت خاصی در شهر برخوردار است.

انواع ماهی و میگو: محال است که کسی به شهرهای جنوبی برود و طعم خوشمزه و متفاوت ماهی های جنوب را امتحان نکند. از آن جایی که بوشهر شهری بندری است، ماهی و میگو مهم ترین رکن وعده های غذایی شهر را تشکیل می دهند. بهتر است در سفر به بوشهر حتما سری به بازار ماهی فروشان واقع در خیابان حافظ بزنید.

آب و هوا بوشهر چگونه است؟

نقشه آب و هوایی ایران؛ بندر بوشهر در جنوب غرب کشور قرار گرفته و آب و هوای آن نیمه بیایانی گرم است.

میانگین دما در تیرماه (گرم‌ترین ماه سال) ۳۳ درجهسانتی‌گراد، در دی‌ماه (سردترین ماه سال)، ۱۴ درجه سانتی‌گراد، در فروردین‌ماه ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در مهرماه ۲۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و میانگین سالانه دما ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

یکی از ویژگی‌های مهم آب و هوایی استان بوشهر، پدیده شَرجی است و بر این اساس آب و هوای استان را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی نمود:

نواحی ساحلی با گرمای شدید و رطوبت نسبی بالا

نواحی داخلی با گرمای شدید و رطوبت نسبی پایین

رطوبت برخاسته از خلیج فارس در نواحی ساحلی استان بوشهر مانع از کاهش دما در زمستان و افزایش بیش از حد آن در تابستان می‌شود در نتیجه اختلاف دمای روز و شب و اختلاف دما در فصول مختلف سال در این استان کم است. میانگین رطوبت سالانه استان بوشهر ۷۱ درصد است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول