اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فقدان معلم در برخی مدارس گیلان با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی

بعد از گذشته حدود سه هفته از آغاز سال تحصیلی، کمبود نیروی انسانی، در آموزش‌وپرورش به‌صورت کامل برطرف نشده و هنوز برخی از کلاس‌های درس بدون معلم روزهای تحصیلی را سپری می‌کنند.

فقدان معلم در برخی مدارس گیلان با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آموزش‌وپرورش در راستای وظیفه ذاتی تعلیم و تربیت به دانش آموزان این مرزوبوم، چند سالی است که با برخی از مشکلات قابل‌ تأملی دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمبود نیروی انسانی و عدم ساماندهی نیروهای سرگردان در آموزش‌وپرورش از موضوعات مهمی است که وزارت آموزش‌وپرورش ملزم به چاره‌اندیشی در راستای حل این مشکلات شده است.

تمام مدارس رشت با معلم سال تحصیلی را آغاز کردند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان به اینکه در شهرستان رشت، هیچ کلاسی بدون معلم به استقبال سال تحصیلی نرفته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ناحیه یک در حوزه تأمین نیروی انسانی، مشکلات بیش از ناحیه دو وجود داشت، با توجه به تلاش‌های فراوان، به نقل از معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره آموزش‌وپرورش، مشکل کمبود نیروی انسانی و معلم در این ناحیه نیز برطرف شده است.

نادر جهان‌آرای یکی از راهکارهای وزارت آموزش‌وپرورش برای تأمین نیروی انسانی را به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس دانست و افزود: در تعریف نیروهای سه‌گانه حق‌التدریس، به‌کارگیری معلمان رسمی یکی از بخش‌های آن تعریف می‌شود، یعنی معلمانی که علاوه بر ساعات موظفی، چندین ساعت به‌عنوان اضافه‌کار مشغول به کار می‌شوند.

استفاده از معلمان حق التدریسی کد دار و بازنشسته

وی با اشاره به اینکه هر بازنشسته بر اساس دستورالعمل می‌تواند تا سقف چهار ساعت اضافه‌کار داشته باشد، تصریح کرد: استفاده از معلمین حق‌التدریس کد دار، نیز یکی دیگر از راهکارهای بهره‌مندی از نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش است، ازاین‌رو؛ در سال تحصیلی جاری درصدد بهره‌مندی از تعداد محدودی از این نیروهای حق‌التدریس برآمدیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با تأکید بر اینکه نیروهای حق‌التدریس تنها برای حضور در کلاس‌های درس دعوت به کار می‌شوند، گفت: اولویت استفاده از نیروی حق‌التدریس حضور در کلاس‌هاست و این نیروها با دیدن دوره‌های آموزشی پیش از سال و همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه آمادگی علمی لازم برای حضور در کلاس‌ها را دارند.

استفاده از نیروی حق‌التدریس به‌صورت استخدام صورت نمی‌گیرد

جهان آرای با اشاره به بررسی شرایط استخدامی نیروهای حق‌التدریس، پیش‌دبستانی‌ها، آموزشیاران نهضتی و نیروهای خرید خدمات تصریح کرد: استفاده از نیروی حق‌التدریس به‌صورت استخدام صورت نمی‌گیرد، هرچند که امیدواریم این روند پیگیری‌ها، به‌گونه‌ای باشد که این نیروهای توانمند، در آموزش‌وپرورش استخدام شوند اما این نیروها به‌عنوان نیروی حق‌التدریس وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند.

فراوانی نیروهای حق‌التدریس گیلان نسبت به سایر استان‌ها

وی عدم ساماندهی نیروهای حق‌التدریس، پیش‌دبستانی، نهضتی‌ها و خرید خدمات به‌صورت کامل را فراوانی نیروهای گیلان نسبت به سایر استان‌ها دانست و افزود: به دلیل اینکه تعداد مربیان پیش‌دبستانی با توجه به جمعیت و تعداد دانش‌آموزان نسبت به مربیان پیش‌دبستانی در استان‌های دیگر بیشتر بود، هنوز ساماندهی به‌طور کامل صورت نگرفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با تأکید بر اینکه طبق قانون و با توجه به نیاز و جنسیت، ساماندهی نیروها صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به اینکه قالب این نیروها در مدارس ابتدایی که قید جنسیت در آن مطرح نیست، به‌کارگیری می‌شوند، مسئله تفاوت در تعداد نیروهای خانم و آقا، مانع ساماندهی نیروها نشده است.

هیچ مدیری وارد کلاس درس نمی‌شود

جهان‌آرای با اشاره به مسائل مربوط به حضور مدیران و معاونین در کلاس‌های درس در راستای تأمین نیروی انسانی گفت: هیچ مدیری وارد کلاس درس نمی‌شود و تنها برخی از معاونان به‌عنوان معاون دبیر در نقاطی که نیاز به نیرو برای حضور در کلاس درس باشد وارد کلاس می‌شوند.

کمبود معلم در مدارس استان گیلان مشهود است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به کمبود معلم در مدارس استان گیلان اظهار کرد: با توجه به مشهود بودن کمبود معلم در مدارس استان و اذعان مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان، طی نشستی، کمبود بیش از ۷۰۰ معلم در کلاس‌های درس این استان برآورد شده است.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به اجازه قانون مبنی بر به‌کارگیری آموزش‌وپرورش از نیروهای خرید خدمات آموزشی، پیش‌دبستانی و نهضت سوادآموزی در راستای تأمین نیروی انسانی موردنیاز گفت: قانون صراحتاً این اجازه را داده تا آموزش‌وپرورش از نیروهای مذکور حتی در حوزه‌های پرورشی، بهداشتی و مشاوره هم بهره بگیرد.

دولت به‌سرعت مجوز به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس را صادر کند

وی با تأکید بر لزوم برطرف شدن مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش بیان کرد: این مشکل عمدتاً مربوط به وزارتخانه است و دولت باید به‌سرعت مجوز به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات، پیش‌دبستانی و نهضت سوادآموزی را فراهم و کدهای آن‌ها را جهت حضور در کلاس‌های درس، صادر کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون ۲۸ مجلس شورای اسلامی مبنی بر به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از طریق آزمون و آموزش آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان در راستای برطرف کردن نیازهای آموزش‌وپرورش گفت: داوطلبین آزاد از طریق آزمون می‌توانند با حضور در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی امکان حضور خود در آموزش‌وپرورش را نیز فراهم کنند.

لزوم دقت و تلاش مجدانه مسؤولان آموزشی در راستای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی

 به گزارش فارس، بعد از گذشت حدود سه هفته از آغاز سال تحصیلی، کمبود نیروی انسانی، در آموزش‌وپرورش به‌صورت کامل برطرف نشده و هنوز برخی از کلاس‌های درس بدون معلم روزهای تحصیلی را سپری می‌کنند، ازاین‌رو؛ با توجه به اینکه برخی از مدارس استان گیلان ازجمله مدارس خمام، کلاس‌های خالی از معلم را به دانش آموزان آن منطقه پیشکش کرده، شایسته است مدیران محترم استانی و متولیان امر آموزشی استان، دقت و تلاش مجدانه‌ای در راستای رفع این مشکل داشته باشند، تنها کافی است که متولیان امر و مدیران محترم استانی، خود را جای اولیای دانش‌آموزانی بگذارند که هنوز بعد از گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلی سایه پر مهر معلم را بر سرخود حس نکرده‌اند، راستی این عزیزان حاضر بودند که فرزندانشان در کلاس‌های بدون معلم روزگار تحصیلی را سپری کنند؟!

انتهای پیام/84007/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول