اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حضور بیش از 900 ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به حضور بیش از ۹۰۰ ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اشاره کرد و گفت: ۸۰ ناشر از استان و ۵۰ ناشرخارجی حضور خواهند داشت.

حضور بیش از 900 ناشر در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمد محمدپور، ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ماه مهر به ترنم کتاب نامیده می‌شود و استان نیز با کتاب، قلم و مقوله اندیشه در این ماه معطر می‌شود. 

وی افزود: تلاشگران حوزه کتاب و نشر و صاحبان قلم یک سال منتظر می‌مانند تا در ماه مهر شاهد این رویداد بزرگ باشند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: بعد از نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه کتاب تبریز مهم‌ترین رویداد کشور و غرب کشور است و امسال به هفدهمین دوره آن رسیده‌ایم. 

وی با بیان اینکه رویداد کتاب تبریز دوشنبه، ۲۹ مهر ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می شود، گفت: نمایشگاه کتاب تبریز تا چهارم آبان ماه ادامه خواهد داشت. 

محمدپور بیان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه این است تا ارتقای سطح مطالعه و کتاب‌خوانی مردم رقم بخورد. 

کتاب‌خوانی و مطالعه نسبت مستقیم با جریان توسعه دارد

وی با اشاره بر اینکه کتاب‌خوانی و مطالعه نسبت مستقیم با جریان توسعه دارد، گفت: در کشورهایی که میزان مطالعه زیاد است و عادت به مطالعه وجود دارد قطعاً مسیر توسعه با شتاب روبرو شده است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: اگر بخواهیم برنامه‌های توسعه در سطح کشور و استان همه جانبه، عمیق و پرشتاب جلو رود، راهی جزء افزایش سطح مطالعه در بین مردم وجود ندارد. 

میزان مطالعه در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سطح کشور پایین‌تر است

وی ابراز کرد: میانگین مطالعه در سطح کشور نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است که با آرمان‌ها و سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سنخیتی ندارد. 

محمدپور اضافه کرد: میزان مطالعه در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به سطح کشور پایین‌تر بوده و بر ما وظیفه است تا نسبت به افزایش مطالعه و روش‌های گسترش آن در استان تلاش کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه روش‌های زیادی برای افزایش مطالعه وجود دارد، تصریح کرد: تسهیل دسترسی مردم به پدیده نشر، کاهش هزینه‌های دسترسی آخرین پدیده‌های نشر، ایجاد ارتباط بی‌واسطه بین ناشر و پدیدآورندگان کتاب با مخاطب، ایجاد فضای رقابت سالم بین ناشران کشور و خارج از کشور، تعامل بین ناشرین مختلف با سایر ناشرین موفق از جمله دستاوردهای برگزاری یک نمایشگاه کتاب است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متذکر شد: نمایشگاه کتاب تبریز در سال‌های گذشته، مسیر سختی را گذراند تا به این مرحله رسید.

وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم تا به جای کمیّت به کیفیت توجه کنیم، گفت: ناشران توانمند در سطح کشور در تبریز حاضر خواهند شد.

محمدپور با بیان اینکه ۲۲ هزار متر مربع فضای مسقف در اختیار نمایشگاه کتاب و سایر بخش‌ها قرار خواهد گرفت، گفت: موسسه‌ها و نهادهای زیادی برای برگزاری این نمایشگاه به ما کمک می‌‌‌کنند که در این میان رسانه‌ها نقش بزرگی را ایفا خواهند کرد.

وی ابراز کرد: دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه‌های خبری نیز در کنار نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد و این فرصتی است تا توانمندی‌های حوزه رسانه به آحاد مردم معرفی شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز امسال برگزار خواهد شد. 

950 ناشر داخلی و خارجی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز/ 175  هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی

وی به حضور ۹۰۰ ناشر در نمایشگاه کتاب تبریز اشاره کرد و گفت: ۸۰ ناشر از استان داخلی، ۵۰ ناشر خارجی حضور خواهند داشت و همچنین ۱۵۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه  عرضه خواهد شد. 

وی ادامه داد: ۲۵ هزار عنوان کتاب خارجی و ۱۵ هزار عنوان کتاب رسانه دیجیتال عرضه خواهد شد.  

محمدپور خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوع زیاد، نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی کتاب، ایستگاه‌های مختلف، برنامه‌های متناسب با ایام، موضوعات مربوط به حوزه نشر، کتاب‌خوانی و آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری اولین دوره کتاب سال آذربایجان‌شرقی در نمایشگاه کتاب، توضیح داد: نتایج در روز افتتاحیه اعلام خواهد شد به طوریکه ۷ عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر و ۱۴ عنوان کتاب به عنوان طرح شایسته معرفی می‌شود. 

 

یک میلیارد و 800 میلیون تومان عرضه بن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بن در نظر گرفته شده است که  ۵۰ هزار تومان برای دوره کاردانی، ۱۰۰ هزار تومان برای کارشناسی و ۱۵۰ هزار تومان برای کارشناسی ارشد به بالا خواهد بود. 

بود و نبود کتاب های آموزشی در نمایشگاه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر وجود کتاب‌های کنکور و ایجاد برخی مشکلات ناشی از آن، گفت: ما تلاش کردیم تا در  نمایشگاه کتاب هیچ کتاب کنکوری وجود نداشته باشد که از زمین و زمان به ما فشار آوردند که باید کتاب‌های کنکور نیز وجود داشته باشد. 

محمدپور با بیان اینکه مدارس نیز گاها کتاب‌هایی را معرفی می‌کنند که دانش‌آموز درصدد تهیه آن است، تصریح کرد: ما باید در 

نمایشگاه کتاب به بخش دانش‌آموزی نیز توجه داشته باشیم که بخشی از مخاطبان نمایشگاه هستند. 

وی اضافه کرد: سال گذشته میزان فروش کتاب در نمایشگاه تبریز رقمی در حدود هشت و نیم میلیارد تومان بود که فقط دو و نیم میلیارد تومان بابت فروش کتب کمک آموزشی بود و مابقی به کتاب‌های عمومی و خارجی مربوط می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رابطه با انبارگردانی ناشران خارجی و فروش کتاب‌های قدیمی در نمایشگاه بیان کرد: البته ما به همه ناشران تاکید کرده‌ایم تا کتاب‌های جدید و تا سه سال و حداکثر ۵ سال را به نمایشگاه بیاورند و ناشران خارجی نیز تا ۱۰ سال را در صورت جدید بودن به نمایشگاه بیاورند چراکه در غیر این صورت کتاب‌هایی که چندین بار ویرایش شده به درد نخواهد خورد و در این خصوص نظارت‌های لازم انجام خواهد گرفت تا ناشر اولا کتاب‌های خود و ثانیا کتاب‌های جدید را بیاورد. 

وی یادآور شد: نمایشگاه کتاب تبریز با برآورد سه میلیارد تومان کار خود را شروع خواهد کرد که ۵۰ درصد از سوی وزارت‌خانه و ۵۰ درصد به صورت استانی تامین خواهد شد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول