اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دوازدهمین اجلاس مشترک ایران و قرقیزستان پیش از پایان سال 2019 در تهران برگزار می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز ملی استقلال و حاکمیت ملی قرقیزستان گفت:‌ تا پایان سال 2019 قرار است دوازدهمین اجلاس مشترک ایران و قرقیزستان در تهران برگزار شود.

دوازدهمین اجلاس مشترک ایران و قرقیزستان پیش از پایان سال 2019 در تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان در بیست و هشتمین سالگرد استقلال و حاکمیت ملی جمهوری قرقیزستان گفت: از طرف دولت و ملت ایران فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد جمهوری قرقیزستان را به سفیر، ملت و دولت این کشور تبریک می‌گویم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری قرقیزستان را به رسمیت شناخته و با برقراری روابط دیپلماتیک گام به مرحله‌ نوینی از روابط دو کشور گذاشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مناسبات و روابط ایران و قرقیزستان ریشه در تاریخ و فرهنگ مشترک دارد.

اسلامی افزود: روابط دو کشور در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ابعاد مختلف توسعه یافته و اسناد متعدد همکاری به امضای دو طرف رسیده است که پایه‌های حقوقی روابط را شکل داده است.

وی گفت: دو کشور علاوه بر روابط دوستانه همکاری‌های سودمندانه‌ای در سطح منطقه و عرصه بین‌الملل داشته و منافع مشترکی دارند.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان خاطرنشان کرد: ثبات و آرامش قرقیزستان برای جمهوری اسلامی ایران مهم بود و تهران همواره از حاکمیت ملی این کشور حمایت کرده است.

وی افزود: ایران چندین پروژه فنی و مهندسی را در طول ‌سال‌های اخیر در قرقیزستان اجرای کرده و در چند ماه اخیر شاهد تحولات مهم و مثبتی در روابط دو کشور بوده‌ایم.

رحمانی گفت:‌حسن روحانی در 26 خرداد سال جاری با سفر به بیشکک در نشست سران کشورهای عضو شانگهای شرکت کرده است که البته این سومین سفر وی به قرقیزستان محسوب می‌شود.

وی گفت:‌ موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا مراحل تصویب خود را در پارلمان‌های دو کشور گذرانده و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد که فصل نوینی از روابط ایران با قرقیزستان و دیگر کشورهای اتحادیه اورآسیا ندارد

رئیس کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان افزود:‌ رؤسای جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان دو هفته پیش در نشست سران اورآسیا که در ایروان برگزار شد شرکت کرده و نتایج مفیدی را در دیدار مشترک با یکدیگر به دست آوردند.

اسلامی گفت:‌ آماده‌ایم نشست‌های متعددی را برای بهره‌مندی از ظرفیت اتحادیه اورآسیا بین دو کشور برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چهارمین رایزنی‌های سیاسی بین ایران و قرقیزستان در اردیبهشت برگزار شد و امیدواریم تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی دوازدهمین اجلاس مشترک را در تهران برگزار کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و قرقیزستان گفت:‌ کمیسیون مشترک می‌تواند به مناسبات و مبادلات اقتصادی و تجاری در منطقه و بین دو کشور تحقق عینی ببخشد و در نهایت این مراودات منجر به توسعه روابط بیش از پیش بین دو کشور شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول