اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

هنرمندان، گریم حیات بخش تاریخ هستند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: هنرمندان گریم حیات بخش تاریخ هستند و با تبدیل افراد به چهره‌های جدید، زندگی جدیدی به یک کار هنری می‌بخشند.

هنرمندان، گریم حیات بخش تاریخ هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مریم شعبانی عصر امروز در آیین اختتامیه «نخستین همایش گریم، چهره پردازی، لباس و عکاسی در فرهنگ عاشورایی» به نقش طراحان لباس و گریمورها در انتقال فرهنگ  عاشورایی اشاره کرد و اظهار داشت: فرهنگ عاشورا ۱۴۰۰سال پیش رخ داده و امروز هر کس با بهره‌گیری از هنر خود در پی ابراز ارادت خود به ابا عبدالله الحسین هستند.   

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: امروز اگر اطلاعاتی درباره پوشش پیشینیان داریم از طریق تاریخ، فرهنگ، هنر یا مجموع اینها صورت گرفته است که نشان از اهمیت و جایگاه هنر در زندگی و فرهنگ دارد.

وی لباس و پوشش قومیت‌های مختلف را به عنوان نماد و زبان هر قوم دانست و افزود: قبل از لهجه و گویش، پوشش معرف اقوام و افراد مختلف است.

شعبانی داشته‌های امروز را مدیون هنرمندان دانست و اظهار داشت: هنرمندان با هنر خود توانسته‌اند گذشته را به امروز و امروز را به آینده معرفی کنند و موجب شناخت و ماندگاری اسناد فرهنگی و تاریخی شوند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: هنرمندان گریم حیات بخش تاریخ هستند و با تبدیل افراد به چهره‌های جدید، زندگی جدیدی به یک کار هنری می‌بخشند، خرسندیم از اینکه نخستین همایش گریم و لباس  در پایتخت شور و شعور حسینی و به دست هنرمندان توانمند زنجانی برگزار شد.

مشاور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران نیزدر این آئین به تاثیر هنر دینی در اشاعه فرهنگ عاشورایی اشاره کرد و گفت: هنرمندان باید روی مبانی فکری و معرفتی هنر عاشورایی بیشتر کار کنند و تشکیل دبیرخانه هنرهای عاشورایی در زنجان و پرداختن به جلوه‌های مختلف آن حرکت‌های مهمی را رقم خواهد زد.
محمد رضا سوقندی با بیان اینکه نقش نمادها و نشانه‌ها در آئین‌های عاشورایی یکی از بهترین روش‌هایی بوده که فرهنگ عاشورا را ماندگار کرده است، اظهار داشت: در اصول فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ، روش‌های مختلفی وجود دارد، اما در حوزه هنر، نقش نماد، سمبل و نشانه‌ها، در طول تاریخ مورد توجه زیادی بوده و ما در عرصه فرهنگ عاشورایی، بخشی از این موضوع را در هنر تعزیه می‌بینیم.

وی بر تقویت مبانی معرفتی، فکری و اندیشه‌ورزی در قبال فرهنگ عاشورا تأکید کرد و افزود: با تشکیل اتاق‌های فکر و گروه‌های مشورتی  می‌توان به کارهای انجام شده در این حوزه بعد محتوایی، معرفتی و علمی بیشتری داد.

 گفتنی است، نخستین دوره «همایش گریم، چهره‌پردازی، طراحی لباس و عکاسی در فرهنگ عاشورایی» در زنجان، با رقابت ۲۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف با انتخاب برترین‌ها به کارخود پایان داد.

انتهای پیام/73005/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول