اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ضرب‌الاجل دادستان شیراز با تذکر قانون برای رفع مشکل فاضلاب شیراز

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار، با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب‌الاجل تعیین کرد.

ضرب‌الاجل دادستان شیراز با تذکر قانون برای رفع مشکل فاضلاب شیراز

به گزار ش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز به همراه حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار شیراز با تذکر  به مسئولان مرتبط با فاضلاب شیراز، برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.

آسیابی گفت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کردن باید پاسخگو باشند.

وی گفت: دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها نیز جرم است.

آسیابی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنارراهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده  بهداشت محیط و محیط زیست است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اظهار داشت: شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های  صنعتی و انسانی به رودخانه چنارراهدار وضعیت را بدتر کرده اند و در صورت عدم حل مشکلاتشان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

آسیابی با بیان این که آب منطقه‌ای نیز به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و بستر رودخانه چنارراهدار را لایروبی نکرده است افزود: محیط زیست متولی اصلی پیگیری حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ داد‌ها واعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در این زمینه دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد و تشکیل پرونده قضایی می‌دهیم و این بازدید به درخواست مدیر کل حفاظت محیط زیست انجام گرفت.

هفته گذشته مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به همراه هیأتی از مسئولان و کارشناسان اداره کل بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار داشتند و در ادامه آن در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۸ حمید ظهرابی به دلیل اهمیت مساله به همراه استاندار فارس از تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز بازدید کردند. وی در جلسه معارفه نیز بر لزوم رفع این مشکل تاکید کرده بود.

حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: پیگیری های حقوقی و قضایی برای برخوردهای قانونی با عوامل رهاساز پساب در محیط ادامه خواهد داشت که انواع و اقسام آلاینده ها ، پساب ها و فلزات سنگین به این رودخانه وارد می شود.

 وی گفت: در برخورد با عوامل ایجاد آلودگی هیچ تعارفی با هر مقام و جایگاهی نخواهیم داشت، سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است و به روی خطوط قرمز با هیچ کس مماشاتی نخواهیم داشت.

ظهرابی تاکید کرد: در شان شیراز ، پایتخت تمدن ایران نیست که مسافران با بوی مشمئز کننده فاضلاب در فرودگاه شیراز و پل فسا استقبال شوند.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تالاب مهارلو از نظر خدمات اکوسیستمی نظیر: حفظ تنوع زیستی، گردشگری، تعدیل آب هوای شیراز و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی ارزش زیادی دارد و شایسته نیست آن را به مخزن فاضلاب های سمی تبدیل کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: تا برطرف شدن کامل این آلودگی زیست محیطی، همکاران ما موضوع را به طور جدی پیگیر هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هم در این بازدید گفت:تصفیه خانه شماره ۲ شیراز که پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است با ظرفیت صدهزار متر مکعب تا دوماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح آن بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

وی گفت: شیراز به دو تصفیه خانه دیگر نیاز دارد که قصد داریم با فاینانس برای ساخت آن‌ها با انتخاب پیمانکار آن‌ها در سال جاری ساخته می‌شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول