اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

واکنش روحانی به کمپین ده‌ها هزار نفری «فارس من»/ مردم درباره سهمیه فرزندان هیأت علمی دانشگاه چه می‌گویند؟

گزارشی از برترین پیگیری‌های صورت‌گرفته برای سوژه‌های شما در «فارس من»؛ از کمپین ده‌ها هزار نفری برای شفافیت تا سهیمه فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها.

واکنش روحانی به کمپین ده‌ها هزار نفری  «فارس من»/ مردم درباره سهمیه فرزندان هیأت علمی دانشگاه چه می‌گویند؟

به گزارش خبرگزاری فارس، الوعده وفا؛ قرار بود کمپین‌های پُرامضا در «فارس من» را از عالی‌ترین مقامات مرتبط پیگیری‌کنیم. کردیم. کمپین ده‌ها هزار نفری شما برای «شفافیت» را هفته گذشته با آقای رئیس‌جمهور در میان گذاشتیم. روحانی از اقداماتی که در این زمینه انجام داده سخن گفت و از تدوین سه لایحه‌ی شفافیت‌زا در هیأت دولت خبر داد. بعلاوه؛ موضوعاتی مانند انتقاد از «سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی دانشگاه»‌، شایعه افزایش بهای «تاکسی‌های اینترنتی» و بازخوانی وعده مقامات صمت برای «تکمیل خودروهای ناقص» روی میز پییگری‌های فارس من قرار داشت.

 

خیلی از شما احتمالاً هفته‌ای که گذشت، زائر اباعبدالله بودید. رسیدن بخیر؛ زیارت قبول! همراه ما باشید با گزارش رئوس پیگیری‌های فارس من در این هفته.

 

اول| درباره یک سهمیه نه‌چندان عادلانه؛ چه‌کسی گفته خون «فرزندان اعضای هیأت علمی» رنگی‌تر است؟

همه کاسه‌کوزه‌های بی‌عدالتی آموزشی و انتقاد از سهمیه‌های نابه‌جا معمولاً روی سرِ خانواده‌های شهدا و ایثارگران هوار می‌شود. از سهمیه‌های فرزندان اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها ولی معمولاً صحبتی نیست. چرا؟ خونِ آن‌ها قرمزتر است؟ این لُب کلام آن هزار نفری است که کمپین انتقاد از سهمیه‌‌ی آقازاده‌های هیآت علمی دانشگاه‌ها را امضا کردند. آنها معتقدند شاید بتوان سهمیه‌ی خانواده‌های سرافراز شهدا را بدلیل نبودِ پشتیبانی «پدر» مُوجه دانست. ولی درست به‌همین دلیل نمی‌توان امتیاز فرزندان هیأت علمی‌ها را توجیه کرد. همکاران من در گروه «علمی-دانشگاهی» پیگیر ماجرا شدند.

«خانواده‌های شهدا در کلاس‌های درس خجالت می‌کشند بگویند از سهمیه استفاده کردند. درحالی‌که فرزندان هیأت علمی افتخار هم می‌کنند!» این‌ها را یکی از اساتید دانشگاه الزهرا(س) به خبرنگار ما گفت. استادی که خودش هم عضو هیأت علمی دانشگاه است و اتفاقاً برای فرزندش از این سهمیه استفاده کرده. وی البته معتقد است نمی‌توان کسی را بخاطر استفاده از یک قانون شماتت کرد. هرچند قانون نا‌به‌جایی باشد.  

این عضو هیأت علمی البته دوست نداشت نامش منتشر شود؛ چرا که معقتد است افشای چنین نقل‌قول‌هایی از یک استاد دانشگاه می‌تواند موجب بروز برخی سوءتفاهمات و بی‌احترامی‌ها شود. 

 

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دیگر عضو هیأت علمی دانشگاه است که با سهمیه برای فرزندان اساتید دانشگاه‌ها مخالف است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «خودم در جهاد دانشگاهی از این امکان برای فرزندانم استفاده کردم. ولی معتقدم قانون خوبی نیست. نباید تبعیضی بین افراد در استفاده از  امکانات قایل شویم؛ زیرا برای پیشرفت کشور نیاز به رقابت داریم و باید بین بچه‌ها رقابت ایجاد شود و به بهترین‌ها اجازه دهیم که به دانشگاه‌های خوب کشور راه پیدا کنند و از امکانات آنها استفاده کنند.»

رئیس جهاد دانشگاهی البته از مطرح شدن بحث اصلاح سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. 

 

علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی هم معتقد است سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی یک‌جور «تبعیض فاحش» است و قطعاً باید اصلاح شود. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «این امتیاز غیرقابل دفاع است و قطعاً باید اصلاح شود. این تصمیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داریم این تصمیم را اصلاح کند.»

 

به نظر شما امکان اصلاح این امتیاز ناعادلانه به این زودی‌ها ممکن است؟ چرا هر زمان صحبت از سهمیه است، همه‌ی حواس‌ها به امتیازات خانواده‌های شاهد معطوف می‌شود؟ «فارس من» هم‌چنان پیگیر ماجرا است.

 

دوم| پیگیری یک کمپین ده‌ها هزار نفری از رئیس‌جمهور؛ روحانی: دولت ما خیلی هم شفاف است!

کمپین مطالبه مردم برای «شفافیت» در فارس من حالا نزدیک به ۲۰هزار امضا دارد. کمپینی که ناظر به حل یکی از نواقص اساسی نظام حُکمرانی مملکت است. شفافیت رُکن اول مبارزه با فساد است. اصلاً نمی‌شود بدون نظارت همگانی با اژدهای چندسر مفاسد مبارزه کرد. حرف مردم این است: ساکنان بهارستان و اهالی پاستور اگر راست می‌گویند از خودشان شروع کنند. از شفافیت آرا گرفته تا شفافیت اموال و حقوق‌هایشان از بیت‌المال. وعده کرده بودیم پویش‌های پرامضا را از مقامات مختلف پیگیری می‌کنیم. رضا اعرابی خبرنگار خوب گروه سیاسی هفته گذشته مطلب را با آقای رئیس‌جمهور درمیان گذاشت.

 

روحانی البته همان اول کار یک ان‌قُلت اساسی به موضوع «حقوق‌های نجومی» وارد کرد. به‌تعبیر آقای رئیس‌جمهور آن عددها و رقم‌ها خیلی هم نجومی نبودند؛ بلکه همه ماجرا بیشتر یک جنجال انتخاباتی بود! وی البته در ادامه از برنامه‌هایی گفت که دولت برای افزایش شفافیت در سطوح مختلف ارائه کرده است. از لایحه شفافیت آرای همه مجالس و شوراها گرفته تا لایحه تضاد منافع و غیره. مشروح اظهارات آقای رئیس‌جمهور و سؤالات خبرنگار فارس را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

دست‌کم در «لفظ» مواضع آقای رئیس‌جمهور چند قدم جلوتر از برخی نمایندگان مردم است. جماعتی که عهده‌دار وکالت خلقند اما حاضر نیستند جزئیات تصمیمات و آرایشان را در رسانه‌ها منتشر کنند. در عمل اما... شما چه فکر می‌کنید؟ عملکرد روحانی و دولتش در شش سال گذشته تا چه اندازه «شفاف» بوده است؟ برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید: کمپین ده‌ها هزار نفری «فارس من»؛ موافقان و مخالفان «شفافیت آرای نمایندگان» چه می‌گویند

 

سوم| بازخوانی یک وعده؛ تکمیل خودروهای ناقص خودروسازها به کجا رسید؟

فرشاد مقیمی آن روزها که معاون وزیر صنعت بود، از تکمیل خودروهای ناقص می‌گفت. همان یکصد‌وهشتادهزار خودرویی که کفِ پارکینگ ایرانخودرو و سایپا به بهانه نبود قطعات رسوب کرده بودند. مردم اما هم‌چنان معطل دریافت خودروهای ثبت‌نامی‌شان بودند. آقای معاون آن روزها به خبرنگار اقتصادی ما گفته بود: «هر هفته حدود ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودرو از کف پارکینگ خارج می‌شود. تعداد خودروهای ناقص تولیدی کارخانه‌های خودروساز در حال رسیدن به عدد صفر است به‌طوری که روزانه هیچ خودروی ناقصی تولید نشود.»

 

با آن دست‌فرمانی که آقای معاون وعده کرده بود، می‌بایست تا انتهای تابستان دیگر هیچ خودروی ناقصی در انبار خودروسازها باقی نمی‌ماند. که البته نشد. مقیمی شد مدیرعامل ایران‌خودرو؛ مردم اما هم‌چنان چشم‌انتظار خودروهای ثبت‌نامی بودند. کمپین‌های متعددی دوباره برای ما در «فارس من» ثبت شد. کمپین‌هایی که از تعلل ساکنان جاده مخصوص برای تحویل تعهداتشان گلایه می‌کرد. (مثل این و این) کمپین‌هایی که البته خیلی خوب عیار وعده‌های مدیران وزارت صمت خاصه آقای مقیمی را نشان می‌داد!

 

همکاران من در گروه اقتصادی به‌همین مناسبت در این گزارش مفصلاً به بازخوانی ماجرا پرداختند. برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

 

چهارم| عوارض شهرداری‌ها بر تاکسی‌های اینترنتی

هفته گذشته اعلام شد شهرداری قصد دارد به میزان ۲ درصد از تاکسی‌های برخط عوارض دریافت کند. مطلبی که علاوه بر راننده‌ها، نگرانی مردم را هم به‌دنبال داشت. این‌که نکند به‌بهانه‌ی همین دو درصد، کرایه‌ها مجدداً اضافه شود. گروهی از شهروندان هم از این رو، با تشکیل یک کمپین در «فارس من» نسبت به عواقب احتمالی تصمیم هشدار دادند: «عوارض دریافت‌شده به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی را به دنبال خواهد داشت. این مبلغ نه از سود شرکت‌های و نه از دستمزد راننده بلکه در نهایت از مسافر دریافت می‌گردد. مطلبی که می‌تواند گرانی بی‌حد و حصر تاکسی‌ها را به‌دنبال داشته باشد.»

 

مطلب را همکاران من از مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران پیگیری کردند. علیرضا قنادان معتقد است این دو درصد عوارض در واقع هزینه‌ی خدماتی است که شهرداری به تاکسی‌های اینترنتی اختصاص می‌دهد. وی به خبرنگار ما در این‌باره گفت: «تاکسی‌های اینترنتی به زودی معاف از «مالیات بر ارزش افزوده» می‌شوند. هم‌چنین آنها از خدمات پشتیبانی شهرداری بهره‌مند خواهند شد. از جمله این خدمات، برخورداری از سهمیه طرح ترافیک و تخفیفات مربوط به آن است.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران ادامه داد: «منصفانه نیست که به بهانه این دو درصد مبلغی اضافه از جیب مردم پرداخت شود. این موضوع کاملاً بلاوجه است. در صورت وقوع اتحادیه مربوطه باید آن را رسیدگی کند. ظرفیت‌ها و حمایت‌هایی که قرار است این شرکت‌ها ذیل این دستورالعمل از شهرداری داشته باشند، هزینه آنها را بسیار بیش از دو درصد در نظر گرفته شده که به شهرداری واریز می‌شود، کاهش خواهد داد.»

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در ادامه از امکان افزوده شدن تاکسی‌های رسمی به تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: «تاکنون ما اجازه ای برای فعالیت تاکسی‌های رسمی و خطی در قالب فعالیت تاکسی‌های اینترنتی صادر نکرده‌ایم ولی پس از اینکه قرارداد دستورالعمل جدید با تاکسی‌های اینترنتی منعقد شود تاکسی‌های خطی و ویژه نیز می‌تواند در ساعات غیرپیک به ناوگان تاکسی‌های اینترنتی اضافه شوند.»

 

هرچه که هست؛ صمیمانه امیدواریم فکر بکر آقایان درنهایت هزینه‌ای اضافی به جیب مردم تحمیل نکند.

 

با ما در ارتباط باشید؛ همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری فارس، شبانه‌روز پیگیر سوژه‌های ثبت‌شده‌ی شما در «فارس من» هستند. اگر مطالبه یا ایده‌ای دارید و دوست دارید خبرنگاران بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور آن‌را پیگیری کنند، به fars.me سر بزنید. آنجا خیلی ساده تنها با سه قدم می‌توانید سردبیر فارس شوید! فارس من صدای مردم برای پیشرفت ایران.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول