اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شاهرود؛ میزبان جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

شاهرود؛ میزبان جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور

حمیدرضا حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شاهرود اظهار کرد: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور، پنج‌شنبه و جمعه 9 و 10 آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

وی گفت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیست‌کره حیات‌وحش توران است، برگزار می‌شود.

حسنی افزود: بازدید از بافت روستای هدف گردشگری قلعه بالا، محور گردشگری گیور- دزیان، و گونه‌های حیات‌وحش در زیست‌کره توران همراه با اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی در کنار عرضه صنایع‌دستی و سوغات ازجمله برنامه‌های این جشنواره است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده‌ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت‌های زیادی با دیگر کلاغ‌ها و زاغ‌ها دارد، ازجمله زمین زی بودن به‌طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه زاغ بور دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای است، افزود: از زاغ بور به‌عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می‌کنند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت‌های گردشگری طبیعت منطقه محسوب می‌شود.

حسنی گفت: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می‌کند و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و به‌خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیست‌کره حیات‌وحش توران زندگی می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: بخشداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران، شورای اسلامی و دهیاری روستای هدف گردشگری قلعه بالا و اقامتگاه‌های بوم گردی قلعه بالا در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر، هشت منطقه نمونه و نیز هشت روستای هدف گردشگری است. همه ساله با اجرای جشنواره‌های گردشگری متنوع علاقه‌مندان برای تفرج و طبیعت‌گردی به مناطق نمونه و روستاهای هدف سفر می‌کنند.

بیارجمند در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۳۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول