اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

17 درصد بزرگسالان دچار پوکی استخوان هستند

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: بیش از 20 درصد خانم های بالای پنجاه سال و 17 درصد بزرگسالان بالای 30 سال دچار پوکی استخوان هستند.

17 درصد بزرگسالان  دچار پوکی استخوان هستند

خبرگزاری فارس ـ محمدولی جلیلوند: احمد رئیس السادات، دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان، اظهارداشت: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است و از معضلات اصلی تهدید کننده سلامت به ویژه در سالمندان به شمار می‌رود. 

وی افزود: در پوکی استخوان تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابند، استخوان‌ها متخلخل تر می‌شود و به دلیل تغییر کیفیت ساختاری استخوان، خطر و احتمال شکستگی در آنها افزایش می‌یابد. این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در عملکرد فرد ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از آن اثرات مخربی بر کیفیت زندگی مبتلایان دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیستم اکتبر(28 مهر)توسط سازمان بهداشت جهانی و بنیاد بین المللی استئوپروز روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز، ارتقا سطح آگاهی عمومی در خصوص پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است.

رئیس السادات بیان داشت: هر سال به صورت سمبلیک شعار یا نمادی برای معرفی این روز و فعالیت‌های یکساله مرتبط با آن در نظر می‌گیرند. امسال(2019) عنوان " آن است پوکی استخوان"  سرتیتری برای تصاویر و داستان‌های احساسی مردمی که دچار پوکی استخوان شده اند برای تاثیرگذاری بر بقیه در نظر گرفته شده است. 

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: 17 درصد بزرگسالان بالای 30 سال دچار پوکی استخوان هستند و این آمار در استان‌های شمالی از جمله گلستان، مازندران، تهران و آذربایجان بیشتر از استان‌های جنوبی مانند فارس و بوشهر گزارش شده است.

وی متذکرشد: بر اساس پژوهش‌های داخلی بیش از 20 درصد خانم‌های بالای پنجاه سال دچار پوکی استخوان هستند. حدود ده درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و با افزایش امید به زندگی این میزان بیشتر خواهد شد و در نتیجه بر جمعیت مبتلا به پوکی استخوان افزوده خواهد شد.

رئیس السادات گفت: از هر سه خانم بالای پنجاه سال یک نفر و از هر پنج مرد بالای پنجاه سال یک نفر دچار شکستگی مرتبط  با پوکی استخوان می‌شود و خسارات مادی، جسمی و روحی قابل توجهی ایجاد می‌کنند. 

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران ابرازداشت: اگرچه عامل ژنتیک و وراثت مهمترین عامل تعیین کننده تراکم استخوان به شمار می رود اما تغذیه، فعالیت فیزیکی و پرهیز از عادات غلط از مهمترین عوامل قابل اصلاح در ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

وی افزود: استئوپروز یک بیماری خاموش است؛ چراکه تا  وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی برد.

رئیس السادات درباره روش‌های تشخیصی استئوپروز، اظهار داشت: تشخیص استئوپروز مبتنی بر انجام سنجش تراکم استخوان است و در افراد با عوامل خطر و در سنین خاص باید انجام شود.

دبیر انجمن طب فیزیکی در پاسخ به این پرسش که اینکه چه کنیم استخوان‌های سالمی داشته باشیم ،گفت: 5 قدم برای داشتن استخوان سالم و پیشگیری از شکستگی در آینده شامل قدم اول انجام ورزش منظم شامل ورزش‌های تحمل کننده وزن، تقویت عضلات و تمرینات تعادلی است. 

وی بیان داشت: قدم دوم تغذیه مناسب شامل مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین د (مانند لبنیات) و پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ و حبوبات و همین طور میوه و سبزیجات تازه است و قدم سوم پرهیز از عادت‌های غلط در زندگی از جمله تلاش برای داشتن وزن مناسب، اجتناب از کشیدن سیگار و مصرف الکل و همین طور مصرف بی رویه قهوه و نوشیدنی‌های گازدار است.

رئیس السادات  عنوان کرد: قدم چهارم پیگیری اینکه آیا نشانه‌ای از خطر جهت ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد یا نه؟ مثلا سابقه شکستگی استخوان بر اثر صدمات و یا زمین خوردن ملایم ، یائسگی زودرس(زیر 45 سال)، شکستگی لگن در خانواده، از جمله نشانه‌هاست.

دبیر انجمن طب فیزیکی ابراز داشت: بیماری‌هایی چون دیابت و روماتویید آرتریت و برخی از بیماری‌های گوارشی، مصرف داروهای کورتونی و ضد تشنج و داروهای بیماریهای تیرویید، کوتاهی قد بیش از 4 سانتیمتر و لاغری مفرط از مهمترین نشانه‌های دیگر خطر ابتلا به پوکی هستند. 

وی بیان داشت: قدم پنجم پیشگیری از زمین خوردن و تشخیص و درمان به موقع پوکی با ویزیت پزشک و انجام سنجش تراکم استخوان است

 رئیس السادات درباره  برگزاری پنجمین سمپوزیوم تازه‌های پوکی استخوان، گفت: پنجمین سمپوزیوم تازه‌های پوکی استخوان به همت انجمن طب فیزیکی و توان بخشی ایران و با همکاری واحد توسعه پژوهش‌های بالینی بیمارستان شهید مدرس(سعادت آباد) تهران در تاریخ جمعه سوم آبان برگزارمی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول