اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وقتی موکب حسینی از قلب اروپا می گذرد/ نذری حلیم، تحقق «حب الحسین یجمعنا» و فرانسوی‌ها

اربعین معجزه است و این معجزه ایرانی، غیرایرانی و مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد و این معجزه چند روزی بود که همانند صدای غریبی بر گوشمان طنین‌انداز می‌شد؛ صدایی که مدام زمزمه می‌کرد، بیا، بیا.

وقتی موکب حسینی از قلب اروپا می گذرد/ نذری حلیم، تحقق «حب الحسین یجمعنا» و فرانسوی‌ها

خبرگزاری فارس از گرونوبل فرانسه_کتایون حمیدی: صدای قدم‌ها؛ صدای سایش کفش‌ها بر سینه جاده‌ها؛ صدایی که خستگی را از تن انسان دور می‌کند و این صدای حسین (ع) بود تا همه را گردهم آورد ولی چه گواراست که این صدا به کربلا ختم نمی‌شود و جاماندگانی را نیز مدهوش خود کرد که جنس جاماندگی‌شان فرق داشت؛ آنها دانشجویانی هستند که برای ادامه تحصیل به قلب اروپا رفته‌اند ولی عشق به اباعبدالله الحسین را بدون شناخت هیچ مرز و بوم و نوبت کشیدن جلوی سفارت‌خانه‌ها با خود برده‌اند.

گاهی برخی پست‌های فضای مجازی عجیب به دل می‌نشیند و دوست داری تا هر چه لایک در آستین داشتی را نثار آن پست کنی. 

در میان انبوه پست‌ها و استوری‌های از نوع کربلا و روایت‌های مختلف از رفتن و نرفتن به پیاده‌روی اربعین و دیگ‌‌های نذری یکی از آن پست‌ها طعم قشنگی داشت؛ پست یکی از دانشجویان مقطع دکترا در شهر گرونوبول فرانسه که خبر از نذری دانشجویی برای اربعین می‌داد. 

مهرداد فرخ‌نژاد همان دانشجویی است که به اتفاق رفقای دیگر تصمیم به پخت نذری می‌گیرد ولی نمی‌داند چه نذری در حد توان و وسع دانشجویی آنهاست. 

او می‌گوید: چند وقت پیش که با جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم تا برای اربعین حسینی یک نذری بدهیم، دودل بودیم که نذری چه چیزی باشد ولی یکی از دوستان پیشنهاد حلیم را داد که استقبال خوبی هم شد چرا که خیلی از دوستان چند سالی از ایران دور بوده و دوست داشتند تا حلیم نذری را تجربه کنند. 

این دانشجوی ایرانی در فرانسه پخت نذر حلیم را یک  تصمیم سختی می‌داند چراکه نه تنها تجربه پختن حلیم را نداشتند بلکه  وسایل لازم در فرانسه نیز به سختی تهیه می‌شود. 

او در این خصوص می‌افزاید: هر طور شده بود، چند قابلمه بزرگ و مقداری گندم پیدا کردیم ولی اینجا در هایپرمارکت همه چیز پیدا می‌شود ولی گندم پیدا نمی‌شود و البته ما نحوه پخت را هم بلد نبودیم که همسر من پیشنهاد داد تا این کار را انجام دهد. 

جوان سوژه ما چند سالی است که به اتفاق همسرش در فرانسه مشغول به تحصیل هستند ولی در همه جملاتش یک جمله را تاکید می‌کند: آخر جنس غم حسین با همه چیز فرق می‌کند. 

او می‌گوید: در گروه دانشگاه‌مان و دانشجویان ایرانی ساکن گرونوبل دعوتنامه زدیم و همه را به این میهمانی امام حسین(ع) دعوت کردیم و با توجه بر اینکه  در فرانسه رسم بر این است که افرادی که تمایل به حضور در مراسم دارند باید پاسخ دعوتنامه را مبنی بر آمدن و نیامدن اعلام کنند از این‌رو لیست بلند بالایی از میهمانان به دستمان رسید که باورکردنی نبود. 

آقا مهرداد با خنده ادامه می‌دهد: استقبال دانشجویان از مراسم نذری پزون ما استرس به جانمان انداخت که مبادا حلیم را خراب کنیم،از ساعت چهار بعداز ظهر به آشپزخانه خوابگاه رفتیم و نیروهای کمکی حلیم‌پزون نیز آماده شدند و شروع به کار کردیم به طوریکه هرکدام از دانشجوها که در مقاطع دکترا و فوق دکترا مشغول تحصیل هستند، وظیفه هم زدن حلیم را برعهده داشتند و خانم‌ها نیز مشغول پخت‌حلوا و طعم‌دهی به حلیم بودند و در نهایت ساعت ۶ بعد از ظهر اولین قابلمه حلیم آماده شد و همه منتظر بودیم تا تست کنیم که آیا خوب شده یا نه که خدا را شکر عالی شده بود. 

او می‌افزاید: ساعت ۸ میهمان‌های ایرانی و خارجی به خوابگاه آمدند و جمع و استقبال بی‌نظیری از اربعین خوابگاهی ما شد. 

کانال‌شان را که چک می‌کنم می‌توان به وضوح شاهد تلاش جوانان ایرانی بود که می‌خواستند تا عرض ارادتی به امام حسین(ع) داشته باشند و از صحبت‌های بین خودشان معلوم بود که حلیم کار خود را کرده است و رضایت اکثریت را به دست آورده است. 
 


یکی از آنها حلیم‌پزون خوابگاه گرونوبل را موکبی از راه مسیر فرانسه به کربلا می‌داند و دیگری از حس کنجکاوی دوستان خارجی‌شان از نام امام حسین و پرسیدن Who is Housein می‌گوید. 

خلاصه که هر چه که باشد به قول این جوانان با حلیم خود کاری کردند تا نام حسین(ع) بر زبان اروپایی‌ها و دانشجویان غیرایرانی زمزمه شود. 

چه زیباست که پس از گذشت بیش از ۱۴ قرن از واقعه عاشورا دیگر این حادثه فقط متعلق به مذهب تشیع و یا حتی فقط متعلق به مسلمانان نیست، حالا دیگر واقعه کربلا عامل نزدیکی دل‌ها و جان‌های آزادگان جهان به واسطه عشق به حسین (ع) است.

امروز دیگر کسی در عالم نیست که فریاد «هیهات من الذّله» و «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را نشنیده باشد و حالا دیگر همه آزادگان دنیا با هر دین، مذهب و مسلکی واقعه عاشورا را به عنوان آینه تمام نمای آزادی و آزادگی درک کرده‌اند و «حب الحسین یجمعنا» به معنای واقعی تحقق پیدا کرده است.

دیگر می‌توان معنی شعار«الحسین یجمعنا» را درک کرد زیرا باوجود همه تلاش‌های دشمنان اسلام و بدخواهان این حرکت بزرگ مردمی موجب همگرایی و همدلی بیش از گذشته در بین امت اسلامی شده است.

و خلاصه اینکه «حب‌الحسین یجمعنا» یعنی چیزی که این روزها همه ما اعم از شیعه و سنی را در کنار یکدیگر جمع کرده و در کنار هم قرار داده است. عشق حسین و حسینی شدن در همه وجود دارد اما کسی که پا در این مسیر می‌گذارد می‌تواند به معنای واقعی «حب الحسین یجمعنا» پی ببرد. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول