اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

آنچه در شورای پشتیبانی سوادآموزی گذشت؛ از مصوبه‌ای که محقق نشد تا لیست‌های محرمانه!

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به مصوبات جلسات قبل، گفت: یکی از مصوبات اختصاص یک میلیارد و 84 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی جهت جذب دانش‌آموزان مدارس کم‌جمعیت استان بوده که متأسفانه علی‌رغم پیگیری و مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش تاکنون محقق نشده است.

آنچه در شورای پشتیبانی سوادآموزی گذشت؛ از مصوبه‌ای که محقق نشد تا لیست‌های محرمانه!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شورای پشتیبانی سواد آموزی خراسان‌جنوبی عصر امروز با حضور مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان و دیگر مسؤولان دخیل در حوزه سوادآموزی به ریاست استاندار خراسان‌جنوبی برگزار شد.

مهدی مرتضوی از اجرای طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های فرهنگی باید در جذب و شناسایی بی‌سوادان کمک کنند زیرا بسیاری از بی‌سوادان از اقشار پایین جامعه هستند.

وی خواستار معرفی بی‌سوادان و کم‌سوادان توسط دستگاه‌های فرهنگی استان شد و افزود: نداشتن مشخصات اسمی کم‌سوادان و بی‌سوادان یکی از مشکلات است که براساس سرشماری سال 95 این آمار در دست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

ضرورت تشکیل کارگروه طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی مطرح کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 تعداد 19 هزار و 404 نفر در استان بی‌سواد هستند که بیشتر بی‌سوادان در مناطق روستایی و عشایری مستقر هستند لذا خواستار تشکیل کارگروه طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی هستیم.

مرتضوی با بیان اینکه 2.7 درصد مردان و 5.4 درصد زنان گروه سنی 10 تا 49 سال استان بی‌سواد هستند، عنوان کرد: به ازای هر 25 کیلومتر یک بی‌سواد در استان وجود دارد.

وی عدم انگیزه لازم برای باسوادی، پراکندگی جمعیت بی‌سواد در استان و عدم همکاری همسران و خانواده دختران و زنان را از مشکلات نهضت سوادآموزی استان ذکر کرد و افزود: طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی برای 300 نفر و طرح عشایری شتاب‌بخشی به سوادآموزی نیز برای 360 نفر از جامعه هدف برگزار می‌شود.

مصوبه‌ای که محقق نشد

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: کمترین میزان بی‌سوادی با 1.7 درصد مربوط به شهرستان فردوس و بیشترین آمار با 10.7 درصد مربوط به شهرستان نهبندان است.

مرتضوی در پایان با اشاره به مصوبات جلسه قبل این شورا، مطرح کرد: یکی از این مصوبات اختصاص یک میلیارد و 84 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی جهت جذب دانش‌آموزان مدارس کم‌جمعیت استان در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی بوده که متأسفانه علی‌رغم پیگیری و مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش تاکنون این مصوبه محقق نشده است.

لیست آمار بی‌سوادان محرمانه است!

مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی در پاسخ به سخن معاون سوادآموزی استان مبنی بر اینکه مشخصات اسمی بی‌سوادان و کم سوادان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، گفت: طبق ماده 7 مرکز آمار، ارائه لیست افراد بی‌سواد و کم‌سواد محرمانه است و به هیچ وجه این لیست داده نمی‌شود!

وی با تأکید بر اینکه لیست بی‌سوادان در اختیار ما نیست و در اختیار مرکز آمار است، اضافه کرد: باید با وزارتخانه مربوطه صحبت کنید تا این موضوع پیگیری شود اما بعید است این لیست را بدهند و وقت خود را بیهوده تلف نکنید!

شهردار بیرجند نیز در خصوص در اختیار گذاشتن کارت اتوبوس شرکت واحد به بی‌سوادان استان، افزود: این مصوبه در شورای شهر مطرح شد اما با توجه به عدم وضعیت مناسب بودجه این مصوبه در شورا رد شده است.

داوود شهرکی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز از وجود 300 هزار جلد دفتر تعاونی در استان خبر داد و گفت: حدود 110 هزار دفتر از این دفاتر با نصف قیمت بازار در مدارس توزیع شده است.

خواسته حسین‌پور و دست رد استاندار به پیشنهاد وی!

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی نیز از اختصاص تسهیلات برای کسانی که وضعیت بی‌سوادی آن‌ها با توجه به ارائه دروس سوادآموزی خوب شود خبر داد و خواستار تیم‌های تخصصی برای ویزیت و تهیه کانکس برای دانش‌‌آموزان مناطق عشایریشد.

استاندار خراسان‌جنوبی در پاسخ به درخواست مدیر کل عشایری استان مبنی بر ایجاد کانکس برای دانش‌آموزان عشایری، مطرح کرد: ما به دنبال حذف مدارس کانکسی در استان هستیم آن وقت شما می‌گویید کانکس ایجاد کنیم!

حجت الاسلام احمد رضایی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز گفت: باید از ظرفیت روحانیون برای آموزش استفاده شود و این آمادگی را داریم روستاهایی که لیست آن‌ها به ما داده شود به آن مناطق سفر و به‌صورت تخصصی در خصوص سوادآموزی صحبت کنیم.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول