اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آیا باشگاه‌های هرمزگان در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند؟

امروزه ورزش به عنوان یکی از مهمترین شاخص های موفقیت هر کشور در دنیاست.چه بسا کشورهایی که مشکلات سیاسی بسیار زیادی با یکدیگر دارند اما ورزش توانسته است این معضل را کنار بزند و به دور از همه رفتارهای بشر صرفا در مسیر خود حرکت کند.

آیا باشگاه‌های هرمزگان در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند؟

خبرگزاری فارس؛ هرمزگان، علیرضا کناری نوشت: با نگاهی به ورزش کشورمان و استانهای شاخص و موفق در این عرصه می توان به راحتی تفکراتی را دید که توانسته اند ورزش را در آن استان کاملا دگرگون کنند و مسیر توسعه و رشد آن و کشف و پرورش استعدادها را هموارتر نمایند تا بعنوان یکی از استانهای برتر در این زمینه در کشور معرفی شوند.

اما به جرات می توان گفت یکی از برترین شاخص های توسعه و پیشرفت در ورزش هر استانی وجود افراد تحصیلکرده و فعال در آن استان در حوزه مدیریتی و باشگاهداری است. 

اتفاقی که در هرمزگان کمتر از آن به چشم می بینیم و در این حوزه که ریسک پذیری و انگیزه حرف اول در مدیریت های ورزشی و باشگاهداری دارد متاسفانه هنوز تفکرات نه چندان مطلوب بر استفاده از نیروهای جوان و تحصیلکرده مرتبط با ورزش و فعال در استان حکمرانی می کند و باعث شده تا بسیاری از جوانان با انگیزه و با برنامه و با مدیریت علمی جایی در مدیریت باشگاههای بزرگ استان نداشته باشند و هنوز هم به دنبال ارتباطات نادرست سیاسی کرسی های ورزشی به افرادی سپرده می شود که امتحان خود را پس داده اند و نه تنها موفقیتی در دوران مدیریت خود کسب نکرده اند بلکه باعث عقب ماندگی چندین دهه ورزش این استان نیز شده اند.

با نگاهی به مدیریت باشگاههای بزرگی همچون ذوب آهن اصفهان و یا در همین نزدیکی هرمزگان، گل گهر سیرجان و یا مس کرمان می توان دید که چگونه باشگاههایی به این عظمت و بزرگی مدیرانی جوان را بر مسند قرار داده اند و این عامل باعث شده تا این باشگاهها موفقیت های بزرگی را کسب نمایند.

ذوب آهن اصفهان در کشف و پرورش نیروهای جوان این استان سرآمد بوده و در تازه ترین تغییرات در این باشگاه آذری موفق و جوان جای خود را به جوانی 35 ساله به نام محمدی می دهد تا ناخدای این باشگاه بزرگ باشد.

آری موفقیت در این استانها اتفاقی نبوده است و تکیه بر تفکر، انگیزه و ریسک پذیری جوانان باعث شده تا حالا چندین دهه از سایر استان‌ها جلو تر باشند و در پیشانی ورزش کشور حرکت نمایند. اما در هرمزگان این اتفاق دقیقا بر عکس انجام می شود و اصرار بر استفاده از نیروهای ناکارآمد و امتحان پس داده اولویت اول صاحبان باشگاه‌ها است.

همین باشگاه گل گهر سیرجان که از رگ گردن به هرمزگان نزدیک تر است با مدیر عاملی مدیری جوان بنام جواهری حالا در چندین رشته فعالیت میکند و توانسته است با برنامه ریزی درست گام به گام پیش برود و این فصل در لیگ برتر فوتبال هم تیمداری کند.

قطعا هرمزگان با ادامه این روند طی یک دهه آینده هم در باشگاهداری و هم حضور در سطوح بالای ورزش  کشور توفیقی حاصل نخواهد کرد. 

هر چند در این مقاله به دنبال نادیده گرفتن تجربه افرادی که سالها در ورزش بوده اند نیستم و می شود با یک برنامه مدون و اصولی از آنان بعنوان مشاوران کارکشته استفاده کرد تا کمک حال نیروهای جوانی باشند که میتوانند با جسارت و انگیزه بالا در جهت تحقق خواسته های جامعه ورزش تلاش کنند.

اگر چه در دوره های مقطعی از وجود معدود افرادی در مدیریت باشگاهها استفاده شده است اما با توجه به انتخاب نادرست افراد و عدم شایستگی سالاری، نتایج آن را به عینه و ملموس می شود در ورزش استان مشاهده کرد،" وجود کمترین تعداد تیم در لیگ های برتر و دسته اول کشور".

با نگاهی به تعداد تیم های حاضر در لیگ های برتر و دسته اول  استان در سطح کشور در آغاز دهه نود  و مقایسه آن با  سال گذشته یا اکنون می توان به راحتی تاثیر افراد و مدیران کارآمد و موفق را از مدیران ناکارآمد تشخیص داد.

با توجه به اینکه هزینه های هنگفتی هر ساله در باشگاههای استان بدون نظارت دقیق تزریق می شود اما نتیجه این همه سرمایه گذاری و ریخت و پاش های بدون برنامه چه بوده است؟ باشگاهداری در استان نیاز به افراد جوان و با انگیزه ای دارد که بتواند این نقصان تیمداری در سطح اول کشور را بر طرف نماید.

اصولا در ورزش استان اعتقادی به نیرو سازی و تربیت مدیران جوان نیست و این نقیصه همانگونه که تا کنون خسارات زیادی را متحمل ورزش کرده است از این پس و شاید تا یکی دو دهه دیگر هم این روند ادامه داشته باشد.

البته این مشکل آنقدر حاد شده است که صدای نماینده محترم ولی فقیه در استان را هم درآورد تا مشخص شود که اعلام وضعیت قرمز در ورزش استان طی دهه نود بیهوده نبوده است.

عدم موفقیت باشگاههای استان و حضور در بالاترین سطح ورزش کشور حالا به دغدغه امام جمعه محترم بندرعباس نیز تبدیل شده است(بیشتر بخوانید) آنجا که وی خوب می‌داند حضور در بالاترین سطح چقدر می تواند در ایجاد انگیزه، اعتماد بنفس، خودباوری، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان نقش آفرینی کند.

لذا یکی از مهمترین اقدامات موثر در این زمینه استفاده از نیروهای توانمند و جوان و با انگیزه است که در هرمزگان چنین طرحی برای فراهم کردن فضای فعالیت و میدان دادن به جوانان وجود ندارد و باشگاهها نه تنها دست به جوانگرایی در مدیریت خود نمی زنند بلکه به دنبال حضور افرادی بر مسند باشگاه هستند که عملکرد آنان برکسی پوشیده نیست و طی سالها موفقیتی نصیب استان نکرده اند.

به امید روزی که جوانان این استان بتوانند با قرار گرفتن بر کرسی های مدیریتی ورزش، خط بطلانی بر سیاهی های یک دهه ورزش استان بکشند و روزنه هایی از موفقیت و توسعه بیشتر ورزش در سطح کشور را هویدا کنند.

انتهای پیام/۸۸۰۴۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول