اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آقای استاندار شرکت کالسیمین را دریابید

آقای استاندار حدود یکسال از انتصاب جنابعالی به عنوان استاندار در زنجان سپری شده است اما متاسفانه با وجود بیانات و وعده‌های داده شده در اثر عدم نظارت بهینه بر رفتارهای نسنجیده علیمحمدی از سوی مسؤولان مربوطه، وی یکه‌تازی پیشه کرده و منافع جمعی را در یک شهرستان محروم، اما سرشار از ظرفیت به مخاطره انداخته است.

آقای استاندار شرکت کالسیمین را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حسین فرامرزلو، عضو شورای اسلامی استان زنجان، عضو شورای اسلامی شهرستان ماهنشان و عضو شورای اسلامی شهر دندی و کارشناس حقوق در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده، آورده است:

شرکت کالسیمین  در سال ۱۳۴۳ بدلیل مجاورت در ۲۰ کیلومتری معدن سرب و روی انگوران  توسط شخصی به نام مرحوم مهندس رستگار در اراضی شهر دندی راه‌اندازی شد و همان ابتدا در زمینه تغلیظ روی فعالیت خود را شروع کرد و نام مهندس رستگار بواسطه ایجاد این کارخانه و خدماتی که با مردم ارائه می‌داد  به نیکی در خاطر همگان ماندگار شد.

 این شرکت پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ملی اعلام شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶ این شرکت مجدد به بخش خصوصی به صورت سهامی عام  واگذار شد و از همان ابتدای واگذاری همواره با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده اما خوشبختانه به زعم کارشناسان امر با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در زمان راه‌اندازی آن ایجاد شده و پیش‌بینی مهندس رستگار، برای تدوام تولید شرکت توانسته بر این فراز و فرودها فائق آید.

 از آنجایی که در سال ۱۳۹۷ سهامدار عمده این شرکت مهر اقتصاد ایرانیان  تصمیم گرفت سهام خود را به صورت بلوکی واگذار کند و در اثر فعل و انفعالاتی سرانجام ، سهام توسعه معادن روی ایران  به شخصی به نام محمد علیمحمدی، خریدار شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان رسید که بنا به نظر کارشناسان مرتبط فعال با این صنعت، نحوه ارزیابی سهام و واگذاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از طرفی بنا به اخبار منتشره در جراید رسمی کشور در مورد شرکت قبلی  خریداری شده از سوی این شخص در هرمزگان که با رکود تولید و اعتراضات کارگری توامان و به مرز تعطیلی رسیده بود و در نهایت هم از شرکت فوق خلع ید شد همین موارد باعث شد  کارگران و حتی مدیران شرکت کالسیمین با اتفاقات پیش آمده در آلومینیوم هرمزگان، بیش از پیش احساس خطر به دلیل نوع و نحوه واگذاری کنند.

چندی نگذشت که وقتی وضعیت شرکت آلومینیم در شرکت کالسیمین نیز نمایان شد و چهره واقعی این فرد که صرفا در پی کسب منفعت شخصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده مشهود شد.

این تبعات منفی مدیریت ناشایست به هیچ وجه مورد توجه و بازنگری وی نیست همین امر موجب شده تا اختلافات دامنگیر شرکت شود و  علاوه بر تعطیلی برخی از این واحدها شاهد کاهش تولید باشیم در نتیجه به جای تامین خاک مورد نیاز تولید شمش روی، صرفا به مدد  ضایعات قبلی، شرکت درصدد است بصورت کج‌دار و مریز مدار تولید این شرکت را بچرخاند.

 از دیگر سو به دلیل عدم آگاهی و شناخت افراد در انتصابات، روزانه شاهد درگیری‌های متعدد در بین مدیران این مجموعه با یکدیگر یا کارگران با مدیران هستیم که همگی گویای عملکرد نامطلوب و ضعیف نامبرده است، که شاید همین نیز ترفندی است!

در حال حاضر مدیران این شرکت به جای همکاری با شورای اسلامی کار شرکت،که نمایندگان قانونی و رابط بین کارگران و مدیران هستند و به جای رفع دغدغه قشر کارگری و نمایندگان آنان اقدام به اخراج آنها می‌کنند و بدین صورت قصد دارند با حذف فیزیکی افراد معترض در شرکت خفقان بوجود آوردند تا به مطامع خود برسند.

با توجه به اینکه اقتصاد و معیشت اکثر خانواده‌های ساکن در منطقه انگوران با جمعیتی بالغ بر ۲۰هزار نفر متکی به  شاغلین این شرکت است و رفتارهای سهامدار فعلی نیز بنا به اعلام قریب به اتفاق مدیران و کارگران ضربه به تولید، کاستن از  نیروی انسانی در  کنار آن کاهش حقوق و مزایای کارگران  را در پی دارد، می‌طلبد مسؤولین امر به ویژه  استاندار محترم توجه ویژه به موضوعات شرکت داشته باشند. 

 بدون شک در صورت استمرار روند فعلی در شرکت ، به دلیل بافت خاص محلی و طایفه‌ای منطقه احتمال هر نوع چالش دور از انتظار نیست، بنابراین باید با تدبیر اقدامی صورت پذیرد تا  مشکلات کارگران این شرکت نیز همانند روغن نباتی جهان دامنگیر استان نشود.

قطعا همه مدیران استانی، کارگران و همشهریان گرامی باید در پی احترام به مالکیت  و نظرات  سهامدار اصلی که ۵۰ درصد سرمایه متعلق به وی است باشند، اما این موضوع مستفاد از اصل ۴۰ قانون اساسی صرفا تا آنجایی در اولویت است که سهامدار عمده  نیز اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار ندهد. از این رو، از استاندار محترم زنجان و اعضای شورای تامین شهرستان و بالتبع شورای تامین استان خواهان ورود به موضوعات شرکت کالسیمین هستم.

هر چند این شرکت و هلدینگ توسعه معادن روی ایران تاکنون در قبال سود سرشاری که از شرکت نصیب آنان شده است، تاکنون در زمینه مسؤولیت اجتماعی هیچگونه خدماتی به مردم بخش انگوران و شهر دندی ارائه نداده‌اند و فقط مشکلات محیط زیستی و خطرات جانی و مالی آن گریبانگیر مردم این خطه از استان ولایتمدار بوده است، اما به دلیل ظرفیت اشتغالزایی آن  مردم همواره همراهی و همکاری بسیار مطلوبی با مدیران این شرکت‌ها داشته‌اند.

البته جای این پرسش نیز باقی است که چرا مدیران استانی به دنبال جابه‌جایی ضایعات پسماندهای ناشی از کارخانجات تولید روی در مرکز استان به جایی دیگر هستند اما فکری به حال پسماند خطرناک دندی نمی‌کنند؟

با وجود اینکه شرکت کالسیمین قبل از تاسیس شرکت‌ها در شهر زنجان، شرکت‌هایی در مجاورت شهر دندی و چندین روستا فعالیت می‌کند و پسماند روی خود را در فضای باز و در یک شیب نامتعارف به سمت رودخانه انگوران چایی رها سازی کرده  و حتی از مرکز استان پسماند به این منطقه سرریز و دپو شده است، و با وجود خطرات زیست محیطی، مردم شریف و نجیب منطقه بر آن معترض نبوده‌اند.

آیا در نگاه مسؤولان  شهروندان به درجه یک و 2 تقسیم می‌شوند که نسبت به  پسماند روی شرکت کالسیمین واکنشی نشان  نمی‌دهند.؟!!

و آیا این موضوع  به نوعی تحقیر شهروندان این منطقه نیست؟

با توجه به اینکه عملکرد مسؤولان محترم مربوطه شهرستانی و استانی را در خصوص وضعیت ساری و جاری این شرکت نمی‌توان مطلوب ارزیابی کرد و منطق نیز ایجاب می‌کند علاج واقعه باید قبل از وقوع کرد، لذا درخواست دارم قبل از اینکه موضوع شرکت کالسیمین، همانند سایر شرکت‌های کشور گرفتار اعتراضات کارگری و تحصن و تعطیلی شود، رفع شود.

و اما روی سخن بنده مجدد به آقای استاندار بر می‌گردد، آقای استاندار اگر به خاطر داشته باشید، پس از معارفه جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در استان با جمع معدودی از حامیان دولت و فعالین ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سطح شهرستان ماهنشان برای خیر مقدم و تبریک و طرح مشکلات حوزه شهرستانی به حضور عالی شرف یاب شدیم و در همان جلسه یکی از دوستان حاضر در جلسه، موضوع سهامدار جدید و مشکلات فعلی شرکت  کالسیمین را به سمع و نظر عالی رساند دقیقا به یاد دارم که  فرمودید اگر همین آقای علیمحمدی سهامدار عمده شرکت می‌دانست بنده به عنوان استاندار زنجان انتخاب و منصوب می‌شوم قطعا سهام شرکت توسعه معادن و کالسیمین  را خریداری نمی‌کرد، مطمئن باشید اقدامات ایشان لحظه به لحظه مورد رصد قرار می‌گیرد.

 آقای استاندار حدود یکسال از انتصاب جنابعالی به عنوان استاندار در زنجان سپری شده است اما متاسفانه با وجود بیانات و وعده‌های داده شده در اثر عدم نظارت بهینه بر رفتارهای نسنجیده این شخص از سوی مسؤولان مربوطه، وی یکه‌تازی پیشه کرده و منافع جمعی را در یک شهرستان محروم اما سرشار از ظرفیت به مخاطره انداخته است.

امید می‌رود پیش از آنکه شرایط بیش از پیش نامساعد شود، مسؤولان ضمن حمایت و رفع مشکلات پیش روی این واحد تولیدی، نظارت مستمر و کافی بر امور جاری آن داشته باشند

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول